Blog Post

Vermijd deze veelgemaakte fouten bij landingspagina’s

Wat wil je met je landingspagina bereiken?

Het doel van een landingspagina is zoveel mogelijk conversie genereren. Conversie is een specifieke actie die jij wil dat je bezoeker neemt. Meestal is dit een aankoop doen, maar het kan ook zijn dat je wil dat bezoekers zich inschrijven voor een event , … Veel bezoekers is fijn, maar zolang ze geen ‘transactie’ doen, heb je er zakelijk gezien niets aan.

Wil je ook meer conversie, dan zijn deze tips voor jou van belang

Tip 1: Verwijder alles wat niet direct met het doel van de pagina te maken heeft.

Focus en relevantie zijn belangrijk. Als iemand op een advertentie klikt omdat hij/zij interesse heeft in jouw product of dienst, dan wil men ook effectief de informatie over dat product of die dienst onmiddellijk vinden. Vermijd dus alles wat mensen afleidt van jouw doel. Denk hierbij aan sociale media knoppen, Instagram-feeds, YouTube-video's, … Je wil bezoekers op jouw pagina en in de ‘koop-modus’ houden. Als ze wegklikken naar sociale media dan komen ze meestal niet meer terug en ben je hen dus kwijt.

Tip 2: Vergeet SEO.

Vaak staart men zich blind op het optimaliseren van de landingspagina om gevonden te worden door Google en andere zoekmachines (SEO). Dit is echter een grote fout. Je landingspagina's moeten geoptimaliseerd worden voor conversie! Je wil immers bezoekers overtuigen om tot de gewenste actie over te gaan. De indeling en tekst van de landingspagina moeten dat dus bewerkstelligen.

Zorg dat overige artikelen, blogberichten en andere pagina's scoren in Google en stuur het verkeer vervolgens van daaruit naar je landingspagina's.

De landingspagina's zijn uitsluitend bestemd voor de conversie van de bezoeker, wat meestal een verkoop is of tot een verkoop leidt. Een landingspagina is dus een soort van online verkoper, die van een prospect (bezoeker) een klant maakt!

verward?

Tip 3: Zorg dat je maar 1 doel tegelijk hebt.

Uit veel testen blijkt dat je conversie (transacties) hoger liggen als je jouw aanbod beperkt tot 1 ding. Indien je meerdere producten of diensten wil aanbieden, overweeg dan te werken met een zogenaamde upsell. Met deze strategie bied je een 2e product of dienst aan, nadat de eerste aankoop gedaan is. Een klassiek voorbeeld van een upsell is ‘extra frietjes aanbieden nadat iemand een hamburger heeft besteld’.

Tip 4: Zorg voor een duidelijke Call-To-Action.

Een Call-To-Action of CTA is de actie die jij wil dat jouw bezoeker neemt. Het hoofddoel van jouw landingspagina is de actie waarvoor de hele pagina opgezet is. Het moet dan ook overduidelijk zijn wat die actie is, of dit nu een aankoop van een product is, het registreren voor een webinar of het inplannen van een gesprek. De stap die je wil dat jouw bezoeker neemt, moet duidelijk zijn. Bovendien moet het voor een geïnteresseerde bezoeker ook de logische stap zijn. Zorg dat je bezoekers dus niet moeten zoeken naar die stap.

Tip 5: Meten is weten. Wat is de ‘conversieratio’?

Vergeet niet om je analytics goed in te stellen zodat je weet hoeveel bezoekers op de pagina komen, waar deze vandaan komen en hoeveel van je bezoekers vervolgens ook geconverteerd worden. M.a.w. hoeveel bezoekers nemen effectief de actie die je met de landingspagina wil realiseren. De conversieratio is de factor die het percentage aangeeft van conversies ten opzichte van het aantal bezoekers. Dus een conversieratio van 2% wil zeggen dat 2 op de 100 bezoekers overgaan tot de actie die jij wil, bv. de aankoop van een product of dienst.

Bron: Wordstream

Conclusie

Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten bij landingspagina’s. Uiteraard zijn er nog zaken die belangrijk zijn voor een goede landingspagina. Bovendien zijn er verschillende soorten landingspagina’s, die ieder weer een specifieke aanpak nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan een ‘lead capture’ pagina om leads te verzamelen, een ‘video-sales’ pagina, een ‘webinar-registratie’ pagina, …

Contacteer ons gerust met al je vragen omtrent landingspagina’s en overige gerelateerde zaken. Wil je zelf aan de slag met landingspagina’s? Kijk dan even op Page-AmiGo.be , een handige tool om landingspagina’s mee te maken.

Veel succes!

Laatste artikelen

Adverteren
19 sep., 2023
Is adverteren in huis-aan-huis bladen een effectieve marketingstrategie? Ontdek de voor- en nadelen van deze vorm van adverteren en waarom het waardevol kan zijn voor jouw bedrijf. #marketingstrategie #adverteren
door Mensen zijn Media 22 mei, 2023
Uit een grondig onderzoek van Kantar en WARC, waarbij 450 advertenties werden geanalyseerd, blijkt dat creatieve en effectieve reclameboodschappen aanzienlijk meer winst opleveren.
door Annelies Boeykens 01 mrt., 2023
Content marketing vormt dan de basis voor heel wat marketing strategieën vandaag de dag. De volgende zaken bewijzen hier meteen het belang van. The post 3 voordelen van content marketing appeared first on Iedereen Content.
door Marketing 09 jan., 2023
Print is het medium waarin reclame als minst negatief wordt beleefd. Twee op drie lezers van magazines ervaren reclame als niet storend. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘Fan Factor’ van Why5research en Roularta Advertising . De studie ging de meerwaarde na van verschillende mediumtypes – zoals magazines, kranten, tv, radio en websites – voor hun gebruikers.
door Nikola Milojevic 18 jul., 2022
Velen hebben de ondergang van traditionele reclame voorspeld. Toch is deze vandaag heel waardevol en … opnieuw springlevend. Hoe dit komt? Lees het in dit artikel. De laatste decennia zagen we een verschuiving van traditionele reclame naar digitale kanalen. Dit o.a. omdat consumenten steeds meer media onderweg consumeren. Cijfers bevestigen dit fenomeen. Volgens de 28ste […] The post Kantelpunt: Traditioneel adverteren opnieuw in de lift! appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 09 jun., 2022
Goede content is één ding, maar de online vindbaarheid speelt ook een belangrijke rol. En om deze vindbaarheid te vergroten, kan je aan de slag met het optimaliseren van de teksten op je pagina. In deze blogpost vind je meteen enkele handige tips om in de praktijk aan de slag te gaan. The post Teksten optimaliseren voor online gebruik appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 18 mei, 2022
In de 21ste eeuw waarin bijna iedereen een camera in zijn broekzak heeft, wordt het nut van een professionele fotograaf vaak onderschat. Iedereen heeft een camera, dus iedereen kan foto's maken, toch? Niets is minder waar. The post Doe-het-zelf fotografie of investeren in een professional? appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 05 apr., 2022
Dankzij sociale media is interactie een vaste waarde geworden bij de manier van communiceren. Om deze interactie te stimuleren kunnen bedrijf aan community building doen. The post 4 tips voor een sterke online community appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 03 mrt., 2022
Instagram heeft er weer een nieuwe functie bij en dat betekent een nieuwe kans om snel te groeien en een groter bereik te genereren. Maar wat houdt deze functie precies in en vooral, waarom zou een bedrijf hiervan gebruik moeten maken? The post Instagram Reels voor bedrijven appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 06 feb., 2022
Afbeeldingen zijn onmisbaar op een website: ze wisselen tekst af en maken een website een heel stuk aantrekkelijker. Deze blogpost is de ultieme startersgids voor het online gebruik van afbeeldingen. The post Afbeeldingen optimaliseren voor online gebruik appeared first on Iedereen Content.
Adverteren
19 sep., 2023
Is adverteren in huis-aan-huis bladen een effectieve marketingstrategie? Ontdek de voor- en nadelen van deze vorm van adverteren en waarom het waardevol kan zijn voor jouw bedrijf. #marketingstrategie #adverteren
door Mensen zijn Media 22 mei, 2023
Uit een grondig onderzoek van Kantar en WARC, waarbij 450 advertenties werden geanalyseerd, blijkt dat creatieve en effectieve reclameboodschappen aanzienlijk meer winst opleveren.
door Annelies Boeykens 01 mrt., 2023
Content marketing vormt dan de basis voor heel wat marketing strategieën vandaag de dag. De volgende zaken bewijzen hier meteen het belang van. The post 3 voordelen van content marketing appeared first on Iedereen Content.
Laad meer artikelen
Share by: