Blog Post

Kantelpunt: Traditioneel adverteren opnieuw in de lift!

Velen hebben de ondergang van traditionele reclame voorspeld. Toch is deze vandaag heel waardevol en … opnieuw springlevend. Hoe dit komt? Lees het in dit artikel.

De laatste decennia zagen we een verschuiving van traditionele reclame naar digitale kanalen. Dit o.a. omdat consumenten steeds meer media onderweg consumeren. Cijfers bevestigen dit fenomeen.

Volgens de 28ste editie van The CMO Survey meldden marketeers dat er tussen 2012 en 2022 gemiddeld een jaarlijkse daling van de traditionele reclamebestedingen van 1,4% was. Dit terwijl de totale marketingbudgetten in diezelfde periode een jaarlijkse stijging kenden van 7,8%.

 

Recente data wijzen echter op een duidelijke verschuiving. In tegenstelling tot de historische trend geven marketeers aan van weer  meer te investeren in traditionele reclame .

 

Vreemd genoeg zijn het de bedrijven die momenteel hun omzet voor 100% online verdienen, die de grootste stijging aankondigen. Zij voorspellen een stijging van 11,7%, gevolgd door consumentgerichte bedrijven, die een toename van 10,2% verwachten.

Hieronder vind je een aantal logische redenen die deze opmerkelijke verschuiving verklaren:

Digitale ruis doorbreken

Nu consumenten veel tijd online doorbrengen, blijkt steeds meer dat conventionele digitale reclame averechts werkt. Het is frustrerend wanneer je steeds reclame voorgeschoteld krijgt, zodra je een artikel wil lezen, een video wil bekijken of op een website surft. Uit een HubSpot-onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 57% van de deelnemers een hekel heeft aan advertenties die vóór een video worden afgespeeld en dat 43% ze niet eens bekijkt. Daarom zoeken verstandige marketeers naar een manier om door deze ruis heen te breken.

Traditionele advertenties bieden een oplossing, want ze leveren een verhoogde betrokkenheid. Uit onderzoek van Ebiquity blijkt dat traditionele mediakanalen zoals TV, radio en  print  beter presteren dan digitale kanalen wat betreft bereik, aandacht en engagement. De return on investment is groter wanneer men traditionele media zoals bv.  folderverdelingen  of advertenties in magazines inzet.

Consumenten hebben meer vertrouwen in traditionele reclame  😐😊

Uit hetzelfde onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat de top vijf van meest vertrouwde reclamevormen om aankoopbeslissingen te nemen allemaal traditioneel zijn. Het onderzoekt toont duidelijk aan dat klanten het meeste vertrouwen hebben in  gedrukte reclame (82%) , televisiereclame (80%), direct mail-reclame (76%) en radioreclame (71%) . 

Verstandige marketeers gebruiken dan ook traditionele reclame om opnieuw merkgeloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen bij uitgebluste kopers.

De krachtige combinatie van traditionele media met digitale technologie

Digitale technologie kan traditionele hulpmiddelen op krachtige en verrassende manieren versterken.

Wie had bijvoorbeeld gedacht dat direct-mail een nieuw leven zou worden ingeblazen?

Dat is precies wat er gebeurt wanneer mailings worden gekoppeld aan een  QR-code  die consumenten kunnen scannen. Bovendien, zoals Madison Taylor Marketing aangeeft, stellen unieke URL’s en QR-codes marketeers in staat om gegevens te verzamelen, waardoor ze robuuste marketinganalyses kunnen ontwikkelen.

Voorbereiding op de ondergang van third-party cookies

 

Jarenlang vertrouwden marketeers op cookies van derden om websitebezoekers te volgen. Hierbij gebruikten ze gedetailleerde gegevens over hun zoekvoorkeuren om de gebruikerservaring te verbeteren en consumenten te benaderen met gepersonaliseerde advertentie-ervaringen. Nu Google de  third-party cookies  op Chrome-browsers eind 2023 geleidelijk zal afschaffen en Apple wijzigingen heeft doorgevoerd in haar besturingssysteem, is het einde van  third-party cookies  in zicht. Uit de CMO Survey blijkt dat 19,8% van de bedrijven als gevolg hiervan nu al meer investeert in traditionele reclame.

 

Conclusie

 

Experts hebben jarenlang de ondergang van de traditionele reclame voorspeld. Traditionele reclame is echter springlevend en zal voor het eerst in tien jaar weer groeien. Wanneer bedrijven  traditionele en digitale marketing combineren , bereiken ze een groter publiek. Bovendien wekken en behouden ze meer vertrouwen, waardoor ze meer mensen inspireren tot kopen. Dit terwijl deze anders wellicht weinig of geen marketingboodschappen meer zouden ontvangen of bekijken.

 

Laatste artikelen

Adverteren
19 sep., 2023
Is adverteren in huis-aan-huis bladen een effectieve marketingstrategie? Ontdek de voor- en nadelen van deze vorm van adverteren en waarom het waardevol kan zijn voor jouw bedrijf. #marketingstrategie #adverteren
door Mensen zijn Media 22 mei, 2023
Uit een grondig onderzoek van Kantar en WARC, waarbij 450 advertenties werden geanalyseerd, blijkt dat creatieve en effectieve reclameboodschappen aanzienlijk meer winst opleveren.
door Annelies Boeykens 01 mrt., 2023
Content marketing vormt dan de basis voor heel wat marketing strategieën vandaag de dag. De volgende zaken bewijzen hier meteen het belang van. The post 3 voordelen van content marketing appeared first on Iedereen Content.
door Marketing 09 jan., 2023
Print is het medium waarin reclame als minst negatief wordt beleefd. Twee op drie lezers van magazines ervaren reclame als niet storend. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘Fan Factor’ van Why5research en Roularta Advertising . De studie ging de meerwaarde na van verschillende mediumtypes – zoals magazines, kranten, tv, radio en websites – voor hun gebruikers.
door Annelies Boeykens 09 jun., 2022
Goede content is één ding, maar de online vindbaarheid speelt ook een belangrijke rol. En om deze vindbaarheid te vergroten, kan je aan de slag met het optimaliseren van de teksten op je pagina. In deze blogpost vind je meteen enkele handige tips om in de praktijk aan de slag te gaan. The post Teksten optimaliseren voor online gebruik appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 18 mei, 2022
In de 21ste eeuw waarin bijna iedereen een camera in zijn broekzak heeft, wordt het nut van een professionele fotograaf vaak onderschat. Iedereen heeft een camera, dus iedereen kan foto's maken, toch? Niets is minder waar. The post Doe-het-zelf fotografie of investeren in een professional? appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 05 apr., 2022
Dankzij sociale media is interactie een vaste waarde geworden bij de manier van communiceren. Om deze interactie te stimuleren kunnen bedrijf aan community building doen. The post 4 tips voor een sterke online community appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 03 mrt., 2022
Instagram heeft er weer een nieuwe functie bij en dat betekent een nieuwe kans om snel te groeien en een groter bereik te genereren. Maar wat houdt deze functie precies in en vooral, waarom zou een bedrijf hiervan gebruik moeten maken? The post Instagram Reels voor bedrijven appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 06 feb., 2022
Afbeeldingen zijn onmisbaar op een website: ze wisselen tekst af en maken een website een heel stuk aantrekkelijker. Deze blogpost is de ultieme startersgids voor het online gebruik van afbeeldingen. The post Afbeeldingen optimaliseren voor online gebruik appeared first on Iedereen Content.
door Nikola Milojevic 10 jan., 2022
Het doel van een landingspagina is zoveel mogelijk conversie genereren. Conversie is een specifieke actie die jij wil dat je bezoeker neemt. Meestal is dit een aankoop doen, maar het kan ook zijn dat je wil dat bezoekers zich inschrijven voor een event... The post Vermijd deze veelgemaakte fouten bij landingspagina’s appeared first on Iedereen Content.
Adverteren
19 sep., 2023
Is adverteren in huis-aan-huis bladen een effectieve marketingstrategie? Ontdek de voor- en nadelen van deze vorm van adverteren en waarom het waardevol kan zijn voor jouw bedrijf. #marketingstrategie #adverteren
door Mensen zijn Media 22 mei, 2023
Uit een grondig onderzoek van Kantar en WARC, waarbij 450 advertenties werden geanalyseerd, blijkt dat creatieve en effectieve reclameboodschappen aanzienlijk meer winst opleveren.
door Annelies Boeykens 01 mrt., 2023
Content marketing vormt dan de basis voor heel wat marketing strategieën vandaag de dag. De volgende zaken bewijzen hier meteen het belang van. The post 3 voordelen van content marketing appeared first on Iedereen Content.
Laad meer artikelen
Share by: