Blog Post

Teksten optimaliseren voor online gebruik

We zijn het erover eens dat content zeer belangrijk is om je te onderscheiden van anderen en op te vallen in een zee van concurrenten. Goede content is één ding, maar de online vindbaarheid speelt ook een belangrijke rol. En om deze vindbaarheid te vergroten, kan je aan de slag met het optimaliseren van de teksten op je pagina. In deze blogpost vind je meteen enkele handige tips om in de praktijk aan de slag te gaan.

1. Doe research naar de juiste keywords

Vooraleer je aan een tekst begint te schrijven, bepaal je het onderwerp en zoek je naar mogelijke keywords als leidraad. Wanneer je een lijst met mogelijke keywords hebt, is het van belang om de nodige research te doen. De research bestaat uit twee onderdelen: zoekvolume en zoekwoordmoeilijkheid.

Het zoekwoordvolume geeft aan hoeveel mensen binnen een bepaalde regio in een periode van bijvoorbeeld één maand naar een specifiek keyword zoeken. Het geografisch gebied is hierbij heel belangrijk omdat de zoekwoorden taalafhankelijk zijn. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een Engelse term omdat je zo een grotere doelgroep kan bereiken, maar dat betekent dat je moet concurreren met een veel groter zoekvolume.

De zoekwoordmoeilijkheid geeft de hoeveelheid concurrentie per zoekwoord aan met een waarde van 0 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe moeilijker het wordt om hoog te ranken. Een handige tool om de zoekwoordmoeilijkheid na te gaan, is de gratis Google Trends tool die meteen een score geeft aan je zoekwoord per geografische regio.

Over keyword research kan je boeken vol schrijven, maar een handige vuistregel is de volgende: formuleer zoekwoorden in de taal van je doelgroep en zoek naar zoekwoorden met een significant zoekvolume maar een moeilijkheidsgraad lager dan 50. Vanaf 50 wordt het namelijk erg moeilijk om bij de topresultaten te geraken.

2. Schrijf een duidelijk leesbare tekst

Zoekwoorden gevonden? Dan is het tijd om aan je tekst te beginnen. Bouw je tekst op rond je zoekwoorden maar zorg in de eerste plaats voor een duidelijk leesbare en aangename tekst. Je hebt er alle baat bij dat gebruikers je tekst aangenaam vinden en lang op je website blijven aangezien Google het gebruikersgedrag meet en gebruikt bij de SEO-beoordeling. Is je tekst niet goed geschreven, dan zullen de gebruikers snel wegklikken waardoor Google je content negatief zal beoordelen.

Een handige tip voor een goed leesbare tekst is om je te focussen op één onderwerp, één probleemstelling of één vraag. Hoe meer verschillende zaken je erbij betrekt, hoe sneller gebruikers hun focus verliezen en wegklikken.

3. Structureer je tekst

De tekst is klaar, nu is het belangrijk om de juiste structuur op te bouwen. Dit doe je aan de hand van titel-tags. De grote, overkoepelende titel wordt de H1-titel die aangeeft waarover heel de tekst gaat. Tussentitels geef je aan met een H2-tag en met H3 en H4 geef je steeds de volgende niveaus aan. Deze structuur helpt Google om je website en content te lezen.

4. Zoekwoorddichtheid

Zoals in de eerste stap vermeld, is je website of je tekst opgebouwd rond een bepaald zoekwoord. Veel schrijvers hebben de neiging om het zoekwoord te gaan over-gebruiken waardoor de tekst niet meer vlot leest. Er is echter een handig regeltje om te controleren of dit het geval is. Je telt het aantal keren dat het zoekwoord in je tekst voorkomt en deelt dit door de totale hoeveelheid woorden. Je resultaat moet ongeveer 2-3% zijn om te spreken van een goede verdeling. Als je schrijft over een minder gekend zoekwoord, mag je het zelfs nog net iets vaker vermelden.

5. Kies een passende titel en beschrijving

Een goede titel overtuigt gebruikers om te klikken. De inhoud moet overeenstemmen met wat er effectief in de tekst te lezen is, maar ook op vlak van optimalisatie kan je met een paar zaken rekening houden. Zorg ervoor dat je titel lang genoeg is om alles te vertellen wat je wil vertellen, maar probeer te vermijden dat Google hem op een ongunstige plek afbreekt. Als je werkt met een web-editor die een preview geeft van hoe je titel eruit ziet bij de Google zoekresultaten, kijk hier dan zeker naar. Daarnaast kan je ook de naam van de website vermelden voor een betere vindbaarheid.

Voor de beschrijving is het aangeraden om één of meerdere van je zoekwoorden te gebruiken. Zorg voor een heldere, duidelijke beschrijving die vertelt waarover de tekst gaat maar de lezer ook intrigreert om te klikken en verder te lezen.

6. Voeg links toe

Tenslotte zorgen links voor een betere paginabeoordeling. Linken naar kwaliteitsvolle websites zorgt ervoor dat jouw content ook in waarde stijgt. Verder kan je ook linken naar je eigen content. Op deze manier bouw je een interne linkstructuur op waarbij alle pagina's van je website met elkaar verbonden zijn. Een laatste aandachtspuntje is dat je nietszeggende linkteksten beter vermijdt. Gebruik geen 'meer info' of 'klik hier' maar vertel waar de link je heen brengt of waarover het gaat.

Alle bovenstaande tips zorgen ervoor dat je tekst volledig geoptimaliseerd is voor online gebruik. Je kan deze tips toepassen op zowel websiteteksten als blogberichten. Alles wat je online plaatst, moet doordacht zijn om zo hoog mogelijk te scoren en je online vindbaarheid te vergroten. Nog een laatste keer je tekst doorlezen en je bent klaar!

Laatste artikelen

Adverteren
19 sep., 2023
Is adverteren in huis-aan-huis bladen een effectieve marketingstrategie? Ontdek de voor- en nadelen van deze vorm van adverteren en waarom het waardevol kan zijn voor jouw bedrijf. #marketingstrategie #adverteren
door Mensen zijn Media 22 mei, 2023
Uit een grondig onderzoek van Kantar en WARC, waarbij 450 advertenties werden geanalyseerd, blijkt dat creatieve en effectieve reclameboodschappen aanzienlijk meer winst opleveren.
door Annelies Boeykens 01 mrt., 2023
Content marketing vormt dan de basis voor heel wat marketing strategieën vandaag de dag. De volgende zaken bewijzen hier meteen het belang van. The post 3 voordelen van content marketing appeared first on Iedereen Content.
door Marketing 09 jan., 2023
Print is het medium waarin reclame als minst negatief wordt beleefd. Twee op drie lezers van magazines ervaren reclame als niet storend. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘Fan Factor’ van Why5research en Roularta Advertising . De studie ging de meerwaarde na van verschillende mediumtypes – zoals magazines, kranten, tv, radio en websites – voor hun gebruikers.
door Nikola Milojevic 18 jul., 2022
Velen hebben de ondergang van traditionele reclame voorspeld. Toch is deze vandaag heel waardevol en … opnieuw springlevend. Hoe dit komt? Lees het in dit artikel. De laatste decennia zagen we een verschuiving van traditionele reclame naar digitale kanalen. Dit o.a. omdat consumenten steeds meer media onderweg consumeren. Cijfers bevestigen dit fenomeen. Volgens de 28ste […] The post Kantelpunt: Traditioneel adverteren opnieuw in de lift! appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 18 mei, 2022
In de 21ste eeuw waarin bijna iedereen een camera in zijn broekzak heeft, wordt het nut van een professionele fotograaf vaak onderschat. Iedereen heeft een camera, dus iedereen kan foto's maken, toch? Niets is minder waar. The post Doe-het-zelf fotografie of investeren in een professional? appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 05 apr., 2022
Dankzij sociale media is interactie een vaste waarde geworden bij de manier van communiceren. Om deze interactie te stimuleren kunnen bedrijf aan community building doen. The post 4 tips voor een sterke online community appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 03 mrt., 2022
Instagram heeft er weer een nieuwe functie bij en dat betekent een nieuwe kans om snel te groeien en een groter bereik te genereren. Maar wat houdt deze functie precies in en vooral, waarom zou een bedrijf hiervan gebruik moeten maken? The post Instagram Reels voor bedrijven appeared first on Iedereen Content.
door Annelies Boeykens 06 feb., 2022
Afbeeldingen zijn onmisbaar op een website: ze wisselen tekst af en maken een website een heel stuk aantrekkelijker. Deze blogpost is de ultieme startersgids voor het online gebruik van afbeeldingen. The post Afbeeldingen optimaliseren voor online gebruik appeared first on Iedereen Content.
door Nikola Milojevic 10 jan., 2022
Het doel van een landingspagina is zoveel mogelijk conversie genereren. Conversie is een specifieke actie die jij wil dat je bezoeker neemt. Meestal is dit een aankoop doen, maar het kan ook zijn dat je wil dat bezoekers zich inschrijven voor een event... The post Vermijd deze veelgemaakte fouten bij landingspagina’s appeared first on Iedereen Content.
Adverteren
19 sep., 2023
Is adverteren in huis-aan-huis bladen een effectieve marketingstrategie? Ontdek de voor- en nadelen van deze vorm van adverteren en waarom het waardevol kan zijn voor jouw bedrijf. #marketingstrategie #adverteren
door Mensen zijn Media 22 mei, 2023
Uit een grondig onderzoek van Kantar en WARC, waarbij 450 advertenties werden geanalyseerd, blijkt dat creatieve en effectieve reclameboodschappen aanzienlijk meer winst opleveren.
door Annelies Boeykens 01 mrt., 2023
Content marketing vormt dan de basis voor heel wat marketing strategieën vandaag de dag. De volgende zaken bewijzen hier meteen het belang van. The post 3 voordelen van content marketing appeared first on Iedereen Content.
Laad meer artikelen
Share by: