Yoga

0

Op 21 juni is het Internationale Dag van de Yoga. Hoewel yoga al ongeveer een eeuw bekend is in het westen en zeker de laatste decennia aan een opmars bezig is, wordt het nog weleens bekeken als een sport voor ‘lenige mensen’, ‘voor slanke jonge vrouwen’ of voor ‘zweverige types’. Maar yoga is zoveel meer dan mediteren, stretchen en diep ademhalen. Eigenlijk is het een beetje magie. Voor iedereen.

Juk, eenheid, verbinding

Yoga is afkomstig uit India en wordt in de eerste plaats gelinkt aan het hindoeïsme en het boeddhisme. Wanneer yoga ontstaan is, blijft voorlopig een vraagteken. Volgens sommigen is yoga minstens 5000 jaar oud. De eerste geschriften over het onderwerp dateren alleszins van de eerste helft van het eerste millennium voor Christus. Het woord ‘yoga’ is afkomstig uit het Sanskriet en heeft een aantal betekenissen: ‘verenigen’ of ook wel ‘eenheid’, ‘beheersen’ en ‘herboren’. Het Sanskriete ‘yoga’ is zelfs verwant aan het Nederlandse ‘juk’, de verbinding van een drager met een gedragen voorwerp. Van Dale definieert yoga als “Indiase ascetische mystiek, m.n. de daartoe behorende lichamelijke en geestelijke oefeningen”. Yoga is in ieder geval een verzamelnaam voor een hele waaier aan oefeningen, levenswijzen, filosofieën, … Yoga vatten in enkele woorden of zelfs enkele zinnen is dan ook onbegonnen werk.

Vast staat dat yoga voor de meeste yogi’s en yogini’s (respectievelijk mannelijke en vrouwelijke beoefenaars van yoga) de weg is naar een verbondenheid van hun eigen lichaam en geest met de aarde, met wijsheid, met iets goddelijks, spiritueels enzovoort. Voor anderen is yoga net weer een vrij zijn van lichamelijkheid en van lichamelijke beperkingen. En hoewel je je als yogi soms zal bevinden in allerlei gekke houdingen – met je voeten in de lucht, op één been of op twee handen, … – is het net de bedoeling van yoga om je weer stevig met twee voeten op de grond, op de aarde te brengen.

Moderne yoga

In de moderne, Westerse yoga, wordt het woord meestal gebruikt om te verwijzen naar een reeks oefeningen, ‘asana’s’ genoemd, meestal in combinatie met ademhalingsoefeningen en gevolgd door een meditatiemoment. De moderne yoga is grotendeels een mengeling van de oude Oosterse tradities met Westerse fitnessbewegingen of -poses. Weetje: terwijl yoga hier vaak geassocieerd wordt met het lang aanhouden van een bepaalde pose, kent de traditionele yoga maar weinig statische oefeningen. Yoga wordt hier dan ook vaak gezien als een sport of oefening, eerder dan als levenswijze of filosofie, maar ook hier kan het woord veel verschillende betekenissen hebben.

Rust

Ook ik ben een yogafan, al ben ik zeker geen typische yogini. Ik ben nerveus, verlies me vaak in details en fladder van de ene impuls naar de andere. Lenig ben ik allesbehalve. Ik moet trouwens ook bekennen dat ik yoga zelden meer dan een keer per week beoefen en dat het bovendien ook al een hele tijd geleden is dat mijn yogamatje nog eens dienst mocht doen. Ik noem tijdsgebrek, stress en ‘te veel andere zaken aan m’n hoofd’ als de schuldigen.

Daar zit ‘m trouwens net de paradox, want yoga bracht mij bovenal innerlijke rust. Het gevoel van rust en berusting dat ik na de les ervaarde, heb ik tot nu toe nog met geen enkele andere activiteit of geen enkel ander wondermiddel kunnen evenaren. Voor mij werd de uitdrukking ‘slapen als een marmotje’ plots heel reëel – als ik naar de yogales was geweest, was ik de daaropvolgende nacht helemaal van de wereld. Ik, normaal het schoolvoorbeeld van een ‘stresskip’, viel zelfs tijdens de les al regelmatig in slaap … Gênant? Waarschijnlijk. Zalig? Vast en zeker.

Yoga zou ervoor zorgen dat je serotonineniveau stijgt, waardoor je je gelukkiger voelt. Anderzijds zorgt yoga voor een daling van je cortisolgehalte, of de hoeveelheid stresshormoon in je lichaam. Door stress voel je je futloos – neem die stress weg en je krijgt meer energie. Driedubbele winst dus.

Waarom (moderne) yoga iets voor jou is

Om te beginnen is yoga natuurlijk goed voor je lichaam. Uiteraard zullen je flexibiliteit en balans er merkelijk op vooruitgaan en yoga komt ook je uithoudingsvermogen ten goede: terwijl de statische houdingen je spieren en zelfs je botten versterken, sturen de vinyasa’s (repetitieve bewegingen) je hartslag omhoog. In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken, is yoga dus niet voor doetjes. Je wordt er wel degelijk sterker van.

Maar yoga heeft veel meer voordelen dan je zo meteen zou denken. Doordat je veel verschillende poses nauwkeurig onderzoekt met je lichaam, zal je je bewuster worden van je lichaamshouding waardoor je sneller geneigd zal zijn om een foute houding te corrigeren. Ook voor je innerlijke heeft yoga voordelen: de houdingen ‘masseren’ je organen waardoor ze meer afvalstoffen zullen afvoeren en je spijsvertering beter zal werken. Door het ontspannende effect van yoga zal je bloeddruk bovendien dalen. Tot slot zal yoga ook een aanzet vormen voor een gezondere levensstijl, gewoonweg omdat je bewuster gaat leven.

Hoewel de lessen die ik vroeger volgde meer dan een uur (soms wel anderhalf uur) duurden, hoeft yoga ook helemaal niet veel van je tijd in beslag te nemen. Twintig minuutjes yoga kunnen voldoende zijn om een lichamelijk kwaaltje te verzachten, om een bepaalde boosheid te kanaliseren, om rustiger te worden, … Je noemt het maar. Je hebt alleen een rustig plekje en wat zuiverend drinkwater nodig. Ten slotte is yoga ook helemaal niet moeilijk. Je hoeft je niet dubbel te kunnen plooien om de positieve effecten ervan te voelen. Denk eraan: ook de lenigste persoon in je yogaklas was ooit een beginner …

Wil je ook ervaren wat yoga voor jou kan doen? In je buurt vind je ongetwijfeld een school of sportcentrum waar je les kan volgen. Voel je je zeker genoeg, dan vind je op internet zonder problemen onlineyogalessen – sommige zijn zelfs gratis. Neem het aan van iemand die allesbehalve zweverig en lenig is: het zal je deugd doen. Namaste!

JV – Mensen zijn Media

Yoga is energie vinden in ontspanning. Vrijheid in routine. Zelfvertrouwen door zelfcontrole. Energie vanbinnen en energie vanbuiten. – Ymber Delecto

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here