Home Topics Reizen Welcome to the Bluebell Railway

Welcome to the Bluebell Railway

0

Liefhebbers van vintage BBC-komedies zullen zich zeker “Oh Doctor Beeching” herinneren, midden de jaren ’90. De serie speelde zich af eind jaren ‘50 toen een zekere Beeching als politicus de opdracht kreeg onrendabele spoorlijnen en stationnetjes te sluiten. De kleurrijke figuren in deze komedie hadden allen iets te maken met een landelijk stationnetje dat verder vocht voor zijn bestaan.

De Bluebell Railway in Sheffield Park brengt je terug naar die tijd en dompelt je verder en verder in stoomtreinnostalgie.

In de victoriaanse tijd ontstonden er vele spoorlijnen door privé-initiatieven. De “Lewes and East Grinstead Railway zag zijn oorsprong rond 1876 toen landeigenaars en boeren hun product sneller op de markt wilden brengen. De Earl of Sheffield, eigenaar van Sheffield Park, sprong figuurlijk mee op de “wagen” om ook zijn producten aan de man te brengen. Een noord–zuidverbinding bestond niet en vervoer over de weg was nog weinig attractief. Vooral voor het transport van melk werd deze lijn een succes. Oorspronkelijk waren er zeven stations, drie tunnels en twee viaducten. In 1923 werd de lijn overgenomen door Southern Railway. In de Tweede Wereldoorlog werd de lijn een voorname transportverbinding voor het leger. Na de oorlog was British Rail de grote speler in Groot-Brittannië aangaande spoorverkeer. De reeds vermelde Beechingrapporten over verlieslatende lijnen waren al vlug nefast voor de LEGR en in 1955 werd reeds over sluiting gesproken. Dankzij lokaal protest was er nog een kleine hoop door verder te doen met een bijna-geamputeerde lijn van vier treinen per dag. Dit noodscenario kon men nog aanhouden tot 1958, maar dan was het finaal gedaan.

Groot-Brittannië is echter een land van nostalgische treinfanaten en na de jaren ’60 groeide de wil bij velen om oude lijnen te recupereren, te restaureren en deel te laten uitmaken van een historisch erfgoed. Aan vrijwilligers geen nood! In Wales zag men een eerste succes met vooral de smalsporen (of narrow gauge lijnen). Zou men dit ook kunnen doen met het normale spoor? Het antwoord hierop was de Bluebell Railway. In 1959 werd de BRPS opgericht, The Bluebell Railway Preservation Society. Om praktische redenen (onder meer watervoorraad) koos men voor een korte versie, namelijk tussen Sheffield Park en Horsted. Op 7 augustus 1960 werd de lijn plechtig geopend. Als men sporen heeft, moet men ook rijdend materiaal hebben. De collectie groeide gestadig aan met wagons en locomotieven uit het hele land. In 1969 beschikte men reeds over 8 locomotieven en 12 rijtuigen. In 1986 kwam het idee om de lijn verder te verlengen. East Grinstead was het einddoel in noordelijke richting. Dit werd een lang proces. Er moest land teruggekocht worden en zelfs een station! Kingscote Station was namelijk een gewoon woonhuis geworden en dus in privéhanden. Verder was er veel werk met restauratie van bruggen, tunnels en viaducten. In 1994 was men tot Kingscote geraakt. De laatste twee miles naar East Grinstead waren de moeilijkste. Hier stootte men op een bijna 500 meter lange met stortafval gevulde holte (een soort Hooge Maey). Eindelijk kon men in 2013 het volledige traject openen.

Nu kan men genieten van een 22 miles return trip die ons van Sheffield Park naar East Grinstead brengt. De zuidelijke route richting Lewes zal men nooit in ere kunnen herstellen. De sporen zijn er allemaal weg en er zijn talrijke belangrijke wegen in deze regio bijgekomen.

Sheffield Park Station zelf heeft veel te bieden. Je kan er gratis parkeren. Baan je een weg naar het authentieke stationsgebouw en ticket office te midden van oude, metalen reclamepanelen uit vervlogen tijden: Oxo, Sunlight en toen nog een massa tabaksproducten genre Woodbines, Players, … Bezoek zeker het Bluebell Railway Museum. Een museum waar geschiedenis tot leven komt en waar je grondig het verhaal over deze lijn kunt beleven aan de hand van vele voorwerpen en visuele hulpstukken. Voor de echte fanaten is er “Steamworks” waar op interactieve wijze de wetenschap en mechanica van het stoomtijdperk tot leven wordt gebracht. Het station beschikt ook nog over een goede souvenirshop en een restaurant.

De treinreis naar East Grinstead duurt ongeveer 40 minuten en voert je door weiden en bossen van het Ashdown Forest. Een korte periode in mei kan je genieten van de blauwklokjes (de “Bluebells”) die hun naam gaven aan de lijn. Er zijn drie stations op de lijn, Kingscote en Horsted Keynes en East Grinstead. Vooral Horsted Keynes oogt mooi. Het beschikt over vier sporen en een herstellingsgebouw voor locomotieven. Het is ook de ideale setting voor films en tv-series: onder meer de makers van Downton Abbey hebben gretig gebruikgemaakt van deze locatie. In East Grinstead is er een stop van zo’n 20 minuten waarbij de locomotief rangeert. Hier is ook een verbinding met het echte spoornetwerk, zodat mensen vanaf Londen een combinatieticket kunnen kopen voor beide lijnen. Op het perron zie je hier ook de oorspronkelijke aankondiging van de volledige sluiting op 17 maart 1958.

Tijdens het jaar zijn er tal van speciale evenementen en op sommige tijdstippen rijdt er een heuse Pullman als restauratierijtuig. Populair is het afhuren van een trein en een deel van Horsted Station voor huwelijken.

De volledige dienstregeling en verdere info vind je op www.bluebell-railway.com.

De Bluebell Railway is “steaming” naar zijn 60ste verjaardag volgend jaar, dus zullen er zeker extra evenementen gepland worden.

Niet ver van het station beheert The National Trust Sheffield Park & Gardens het oorspronkelijke domein van de Earl of Sheffield. Geen kasteel meer, maar wel prachtige 18de-eeuwse “landscape” tuinen. Op sommige dagen is er vanaf het station een busverbinding.

www.nationaltrust.org.uk/sheffield-park-and-garden

Zoals steeds staken we het Kanaal over met DFDS, die zowel vanaf Duinkerken als Calais de haven van Dover als eindbestemming heeft. Leuk om te combineren!

www.dfds.com

Tekst en foto’s: A. Charrin

Alle teksten, gepubliceerd in ’t Periodiekske, kan je ook lezen op de website www.allkindsofeverything.be.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here