Vlaanderen mag niet berusten in haar geografische troeven

0

Industriële verladers, havens en logistieke dienstverleners moeten in Vlaanderen meer als een ketting functioneren, als een geïntegreerde supply chain. Anders dreigen we onze toppositie te verliezen door steeds hevigere concurrentie van de omringende regio’s. Wil Vlaanderen zijn rol als Europees knooppunt behouden, volstaat het niet te berusten in de natuurlijke geografische troeven. Er zijn overheidsinvesteringen nodig in infrastructuur en de douane moet zich voluit als partner van het bedrijfsleven opstellen. Zo kunnen goederenstromen meer worden gecombineerd, ondersteund door ICT. Dat is de conclusie over de logistieke toekomst van Vlaanderen, dat door Voka werd georganiseerd. 

Anno 2014 staat ons land op de derde plaats in de Logistics Performance Index van de Wereldbank, enkel voorafgegaan door Duitsland en Nederland. ‘Alleen met twee procent groei kunnen we welvaart blijven creëren en pensioenen en gezondheidszorg blijven betalen. De industrie is de motor, de logistiek een belangrijke partner. Daarom moet Vlaanderen de ambitie hebben om tegen 2020 de nummer één te zijn in een uiterst performanter supply chain. Enkel op die manier zal de driehoek logistiek-industrie-overslag verder kunnen groeien in toegevoegde waarde en jobs. Daarvoor moeten we goederenstromen in hoge volumes genereren en regisseren. Dit vergt servicegaranties en samenwerking tussen alle spelers’, stelt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka.

‘We moeten onze economische prioritaire missing links wegwerken door extra infrastructuur-investeringen en bestaande infrastructuur moet slim worden benut. ICT en Cargo Community Systems zullen een toenemende rol moeten spelen om ketenregie mogelijk te maken. Onze douane moet de evidente keuze zijn voor verladers en logistieke dienstverleners als toegangspoort tot Europa. Havens zullen in toenemende mate servicegaranties moeten geven en nieuwe modellen ontwikkelen vanuit onder andere een gemeenschappelijke hinterlandstrategie. De groei van Brussels Airport moet gelijke tred houden met luchthavens als Frankfurt, London, Amsterdam of Parijs. Elke versnippering in de ontwikkeling van knowhow en competenties die we nodig hebben om de logistieke partituur te kunnen spelen moet weg. Het is aan alle spelers om hieraan mee te werken.’ (EM) 

 

Geen posts om weer te geven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here