Het verschil tussen een mislukking en een investering

0

Wie mislukt in zijn opdracht, wie het beoogde resultaat niet kan behalen, heeft niet noodzakelijk gefaald of is niet noodzakelijk een mislukkeling indien hij/zij er de nodige lessen uit geleerd heeft. In dat geval is het leergeld. Leergeld is een investering in je zelfbewustzijn, in je toekomst. De winnaar is uiteindelijk iemand die faalt, maar niet opgeeft.

Wie alleen maar successen boekt, wordt overmoedig en denkt dat hij een uitzonderlijk talent heeft dat voor succes geboren is. Deze overmoed of dit overdreven vertrouwen in eigen kunnen wordt vroeg of laat ongenadig gestraft. Dit voorkomen is de kunst.

De succesrijkste mensen of initiatieven danken hun welslagen aan hun vermogen om zich te omringen met mensen of instanties die elk initiatief in vraag stellen, de pro’s en contra’s tegen elkaar afwegen en opbouwende kritiek durven te leveren. In de regel worden blunders vrij snel afgestraft. Dat leert ons de geschiedenis. Een blunder is een domme, onverantwoorde fout, volgens Wikipedia, met grote gevolgen voor de partij die de fout maakt. Een blunder kan het vervolg zijn van het niet waarnemen van signalen of het verkeerd interpreteren van beschikbare informatie. Het woord komt uit het oud-Noorse ‘blundra’ dat ‘de ogen sluiten’ betekent.

Niemand is immuun voor het maken van fouten. De ene fout is al een grotere blunder dan de andere, maar altijd leerrijk.

Colruyt onderuit

Je kan Colruyt moeilijk een mislukking noemen. De winkelketen heeft de voorbije jaren een succesparcours afgelegd. Nochtans, niet alles wat zij in het verleden ondernomen hebben, was een instant succes. Zo is de keten helemaal de mist ingegaan door een gebrek aan kennis van de Nederlandse volksaard.

Colruyt s gespecialiseerd in goedkope aanbiedingen in bulkverpakking. Drank in verpakking van zes stuks, voedings- en andere waren in enorme groepsverpakkingen. Nederland is niet gierig, maar vindingrijk in de zuinigheid en altijd praktisch aangelegd. De Nederlanders lustten de aanpak van Colruyt niet omdat zij veelal per fiets gaan winkelen. De bulkverpakking past niet in dit koopgedrag of men moet al met de bakfiets boodschappen doen, maar daarin zitten meestal de kleuters. De hele Nederlandse detailhandel heeft gelobbyd om Colruyt het land uit te krijgen, wat hen gelukt is.

Drukfout met zware gevolgen

Een bekende drukkerij verwierf een gigantisch drukorder. Opdrachtgever was een automerk dat een nieuw model wilde lanceren en een folder liet drukken met een krasvlakje. Achter één van deze vakjes zat de verrassing. Wie het symbool van het nieuwe automodel tevoorschijn zag komen, na het krassen, won deze wagen volledig gratis.

De drukker kreeg opdracht om de folder te drukken op een oplage van meer dan één miljoen exemplaren met een apart krasvakje voor de wedstrijd. De drukker was evenwel onvoldoende waakzaam want in plaats van één prijswinnend krasvakje, drukte hij een heel vel met een winnende auto. Gevolg: vrij snel na het verspreiden van de folder meldden zich twaalf winnaars van een auto aan. Het automerk was evenwel niet bereid dit te betalen en plaatste de drukker voor een dilemma: hij moest maar opdraaien voor de gemaakte fout.

Alle winnaars kregen dus hun gratis auto, maar slechts één werd door het automerk zelf aangeboden. De andere winnaars kregen hun wagen van de drukker, die op de blaren zat en al zeer blij mocht zijn dat het niet zijn failliet betekende.

Geslaagde mislukking

De bekendste mislukking die uiteindelijk geleid heeft tot een onverwacht wereldsucces (zonder dat dit de bedoeling was) is Viagra.

Dit medicijn werd ontwikkeld als gevolg van een briljante mislukking. Het was bedoeld om te gebruiken als middel om de vernauwde bloedvaten van anginapatiënten te verwijden, maar tijdens het gebruik door mannen stelde men vast dat dit medicijn zorgde voor spontane erecties.

Aanvankelijk beschouwden de initiatiefnemers dit als een ongewenst neveneffect, totdat men inzag dat dit effect wel eens voor velen aangenaam zou kunnen zijn. Viagra werd een wereldhit terwijl het feitelijk een mislukking was.

Drukfout als verkooptruc

Sluwe verkopers maken soms van hun mislukking een verkooptruc. Zo is het verhaal bekend van een elektrozaak die niet wou adverteren in een lokale krant omdat men er het nut niet van inzag. Nadat alle andere argumenten om toch te adverteren weggewuifd werden, besloot de directeur van die krant een gokje te wagen. ‘Als we nu eens een advertentie plaatsen voor een nieuw televisietoestel tegen 10 euro, dan durf ik er alles voor verwedden dat de klanten gaan toestromen. Ik bezorg je meteen na publicatie een brief waarin ik bevestig dat het om een drukfout gaat, waarvoor wij ons verontschuldigen.’

De elektrozaak aanvaardde de uitdaging en vanaf de eerste dag stonden ze rijen dik aan te schuiven om dit bijzondere televisietoestel tegen die uitzonderlijke prijs aan te kopen. De verontschuldigingsbrief kon evenwel niet alle gemoederen bedaren en de elektrozaak gaf iedereen een korting van 10 euro bij elke aankoop boven 100 euro als compensatie.

Dezelfde elektrozaak is jarenlang vaste klant op de eerste bladzijde van de lokale krant gebleven, zolang die bestond.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here