Home Topics Maatschappelijk Thuisonderwijs – leren (uit) leven

Thuisonderwijs – leren (uit) leven

0
Thuisonderwijs – leren (uit) leven

Thuisonderwijs werd afgelopen voorjaar onverwacht een realiteit in Vlaanderen, maar voor veel gezinnen was het al langer de dagelijkse gang van zaken. Terwijl er een hele reeks redenen kunnen zijn om te kiezen voor thuisonderwijs, vinden nog niet veel families de weg ernaartoe. Wij spraken aan de vooravond van het nieuwe schooljaar met een gezin waar thuisonderwijs de sleutel is naar een vrij en leerrijk leven.

‘Onderwijzers’ van dienst zijn Richard en Inge. In de klas: hun dochter Nici. Zij kozen voor thuisonderwijs omdat de school voor Nici geen ideale omgeving was. “Door onder andere pestgedrag”, vertelt ze. “Ik wil dat iedereen beseft hoe erg pesten kwetst en dat thuisonderwijs daarvoor een uitweg kan zijn, maar ik kreeg ook leerproblemen door de geluiden uit de klas. Ik ben een gevoelsmens en heb tijd nodig om info te verwerken. Door de constante drukte moest ik ‘s avonds lang recupereren.” Zo verloor Nici veel tijd – tijd voor huiswerk, maar ook kostbare tijd voor zichzelf.

Een bewuste keuze

Al die problemen vonden voor Nici en haar ouders een oplossing in thuisonderwijs, dat volgens hen veel voordelen heeft, waaronder het inspireren van interesse van binnenuit. “We kunnen zoeken naar Nici’s interesses en capaciteiten”, vertelt Richard. “Ze durft nu fouten te maken, waardoor ze kan ontdekken wie ze zelf is, zonder te veel manipulatie vanuit externe standaarden.

Daarnaast werkt de flexibiliteit van thuisonderwijs natuurlijk bevrijdend. Als respectievelijk kunstschilder/vuurartiest en massagetherapeute/lachcoach zijn Richard en Inge volop bezig met het uitbouwen van hun carrière, waarvoor ze vaak reizen. Thuisonderwijs is voor hun werkregime dus een ideale oplossing, maar het betreft een wisselwerking. Het reizen levert Nici namelijk een reeks belangrijke levenservaringen op, die haar geest verrijken. “Education by life is het leren uit ervaringen en uit het ‘in het leven staan’ en daarvoor bovendien ook tijd nemen. Zo kunnen wij op onze beurt het verhaal van het ‘onderweg zijn’ uitdragen, bijvoorbeeld via Nici’s Youtubekanaal. Volle agenda’s zijn voor ons niet werkbaar. Nici heeft nu minder tijd nodig om te studeren en kan daarnaast zelf verder ontdekken en ontwikkelen wat bij haar past.”

Zo ontstaat er ook tijd om als gezin écht te leren samen te leven. Aan sociaal contact ontbreekt het Nici niet. “Op school moet de tijd voor vriendschap vaak gedeeld worden met klastijd en verdeeld over veel medeleerlingen”, aldus Richard. “Nici heeft nu écht tijd voor haar vrienden en tegelijk leert ze zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid op te nemen voor haar ontwikkeling.”

Leerproces

Thuisonderwijs blijft een leerproces, ook na drie jaar. “We hebben eerst nog alternatieve schoolmethoden geprobeerd, maar die bleken ook niet ideaal”, herinnert Richard zich. “We zijn de scholen wel erg dankbaar voor al hun inspanningen en hulp.” Het hele gezin leert samen nog elke dag bij. “Zo hebben we gaandeweg ondervonden dat schoolboeken niet Nici’s medium zijn. Zij is een echte beelddenker. We hebben Nici zelf laten zoeken naar andere manieren van leren, zoals schooltv. Videoplatform Xnapda, dat leerstof toelicht, is daarbij echt het vermelden waard, maar het blijft een kwestie van zoeken wat werkt voor jou.”

Richard weet: “Als je je kind zelf op zoek laat gaan naar informatie en materiaal, creëer je ook nieuwe interesses.” Nici kan nu studeren op haar eigen ritme. “Ik heb nu minder tijd nodig dan op school om de leerstof op te nemen, waardoor er weer tijd vrijkomt om méér te leren.”

Een echte oplossing

Voor wie de stap wil zetten, is er hulp. “VHOV is een vzw van mensen die je bijstaan uit hun eigen ervaringen”, tipt Inge. “We zijn ook niet tegen school, wel voor thuisonderwijs in bepaalde situaties. Je mag niet onderschatten hoe zwaar school voor sommige kinderen is. Bewustwording van dat feit en van de oplossingen is heel belangrijk.” Richard beaamt: “Wij hebben nu een gelukkig kind. Ze ontwikkelt nu zoals ze zelf wil zijn, los van verwachtingen, en wij worden als ouders meer betrokken bij dat proces. Onzekerheid is er altijd, maar intuïtief merk je snel genoeg wat voor jou de juiste keuze is.” Nici besluit dapper: “Ik voel gewoon dat dit voor mij de oplossing is en ik wilde mijn verhaal brengen om anderen aan te moedigen ook te kiezen voor thuisonderwijs als het niet lukt op school, om welke reden dan ook!”

Wil je meer weten over Nici? Check dan haar Youtubekanaal, Nici’s wereld!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here