Home Topics Culinair -tariër worden, iets voor jou?

-tariër worden, iets voor jou?

0
-tariër worden, iets voor jou?

Je leest het in dit magazine ook in het interview met Valerie Del Re: we moeten minder en beter vlees eten. Dat is niet alleen goed voor onze aardbol, maar ook voor onze gezondheid! Sla er de nieuwe voedseldriehoek maar eens op na. We willen vlees hier zeker niet zomaar verketteren, wel een lans breken voor slimmer eten. Dat betekent enerzijds bewust omgaan met het vlees dat wel op ons bord belandt – welk vlees eten we, hoe gezond is het voor ons lichaam en vooral: waar komt het vandaan. Anderzijds is het een kwestie van beseffen dat we misschien niet zoveel vlees nodig hebben als we misschien wel zouden denken. Dat wil zeggen: op zoek gaan naar lekkere en gezonde vleesvervangers, om (een deel van) je vleesmaaltijden te vervangen door een gezond, milieuvriendelijk en veelal goedkoper alternatief.

Ga flexi, blijf gezond

Geniet je graag nog van een lekker stukje vlees, dan willen we je dat vandaag zeker niet ontzeggen. Bepaalde vleesvervangers bevatten, in tegenstelling tot gewoon vlees, maar weinig ijzer en geen vitamine B12 en vlees kan zeker deel uitmaken van een gevarieerd eetpatroon. We willen je wél aanmoedigen om te kiezen voor ecologisch geteeld vlees en om je porties net als het aantal keer dat je vlees eet te beperken tot bijvoorbeeld één keer per dag en maximum vijf dagen per week.

Wil je meer weten over bewust vlees eten, kijk dan bijvoorbeeld op lekkervanbijons.be/vlees/vlees-van-bij-ons of gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/vlees.

Kies je ervoor om je vlees helemaal of grotendeels te vervangen door plantaardige producten, dan zijn er een aantal zaken waarmee je best rekening houdt. Om te beginnen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je je lichaam van voldoende eiwitten voorziet. Die vind je in zuivelproducten zoals eieren, kaas en melk, al heeft de productie van een aantal van die voedingsmiddelen ook een negatieve impact op het milieu en kunnen grote hoeveelheden je lichaam belasten. Plantaardige producten rijk aan eiwitten zijn bijvoorbeeld peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, soja en witte en bruine bonen en in mindere mate tuinbonen en doperwtjes. Vergeet ook noten, pitten en zaden en volle granen niet. Zolang je een gevarieerd menu op tafel zet, hoef je je over je eiwitopname niet bijzonder veel zorgen te maken.

Soja en andere peulvruchten, volle graanproducten, zaden en donkergroene bladgroentes voorzien bovendien ook in je ijzerbehoefte. Alleen vitamine B12 vind je alleen in vlees – ga je dus volop voor veggie, dan kan je best kiezen voor een vitaminesupplement. Meer uitleg krijg je bij je apotheker.

Veginspiratie

Klinken linzen en tofu je niet meteen sexy in de oren? Dat begrijpen we. Vleesvervangers hebben wel eens de reputatie saai, droog of smaakloos te zijn. Tofu, bijvoorbeeld, heeft van nature niet de meest uitgesproken smaak. Het is net daarom dat het wonderlijk veel smaken kan absorberen. Marineren en kruiden is dan ook de boodschap. Droog je tofu ook altijd goed nadat je hem hebt versneden en vooraleer hij in de pan gaat, zodat hij zijn zompige structuur verliest en er een gouden, lekker krokant korstje ontstaat.

In de supermarkt vind je tegenwoordig een heel breed gamma aan vleesvervangers en vegetarische producten. Opgelet, want niet elke vleesvervanger is even gezond. Hou het zoveel mogelijk bij de (budgetvriendelijke) natuurlijke producten zoals tofu, tempeh, quorn en seitan. Uitvoerig bewerkte producten bevatten vaak te veel ‘lege’ calorieën.

Je kan natuurlijk in je favoriete recepten het vlees vervangen door een plantaardig alternatief, zoals seitangehakt voor je spaghetti bolognese. Toch is dat niet altijd een goed idee – de smaken en texturen zijn vaak heel anders waardoor het eindresultaat teleurstellend kan zijn. Begin bijvoorbeeld eens met één of twee keer per week heel nieuwe vegetarische recepten uit te proberen. Het internet staat er bol van en ook in je boekenwinkel vind je zonder twijfel massa’s vegetarische of vegan kookboeken. Veel etnische keukens werken al veel langer dan de Europese met vegetarische maaltijden. Wedden dat je tijdens je zoektocht ook heel wat nieuwe, exotische smaken zal ontdekken?

En dan hebben we het nog niet gehad over vis en zeevruchten, plantaardige alternatieven voor zuivel, veganisme enzovoort. Wil je meer weten, ga dan op zoek naar ideeën en inspiratie op het net, in boeken, of bij familie en vrienden en zoek uit wat werkt voor jou. Van de ene dag op de andere omschakelen naar 100% veggie of vegan kan, maar hoeft niet. Koop en eet bewust en weet dat elke inspanning die je doet zowel je lichaam als onze planeet een beetje verlichting brengt!

Meer ontdekken?

evavzw.be

vegetariers.nl

vegsoc.org

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here