Tai chi

0
Tai chi

We hebben het deze maand al over meditatie en mindfulness. Vorig jaar wijdden we nog een artikel aan yoga. Tijd voor een blik op een minder bekend, maar zeker niet minder heilzaam broertje van deze (om een lelijk woord te gebruiken) disciplines: tai chi.

Van krijgskunst tot bewegingskunst

Tai chi (voluit ‘tai chi chuan’) is een van oorsprong Chinese vechtkunst, gericht op verdediging, gezondheid en meditatie. Zodoende valt het onder de zogenaamde ‘neijia’, Chinese disciplines die zich richten op het mentale, het spirituele en op ‘chi’, eenvoudig vertaald als ‘energiestroom’ of ‘levenskracht’. Hoewel het ontstond als gevechtssport, wordt tai chi vandaag vooral beoefend voor z’n gezondheidbevorderende eigenschappen en in veel verschillende vormen. De bekendste daarvan zijn waarschijnlijk diegene die je zal herkennen als de trage, gecontroleerde bewegingen die tai chi zeker in het Westen kenmerken.

Vreemd, trage bewegingen voor een vechtkunst, zeg je. Niet noodzakelijk, we verklaren ons nader. De filosofie achter tai chi is het samenvloeien van yin en yang tot een harmonieus geheel. Tai chistudenten leren dat, wanneer je brute kracht probeert af te weren met brute kracht, beide partijen onvermijdelijk gewond zullen raken. Daarom zullen ze een aanvallende kracht zacht opvangen en proberen om de beweging te volgen totdat ze uitgeput raakt of afgewend kan worden.

Beweeg je gezond

Concreet is tai chi een bewegingsvorm waarbij je constant in beweging bent, een sport die vloeit. Meestal voer je de bewegingen rechtstaande uit, al bestaan er ook zittende tai chitrainingen. De zachte, vaak trage bewegingen zijn over het algemeen makkelijk aan te leren, wat maakt dat tai chi een laagdrempelige sport is die je kan beoefenen naargelang je eigen mogelijkheden en op gelijk welke leeftijd. Is yoga, bijvoorbeeld, voor jou te belastend of te inspannend, dan kan tai chi een mooi alternatief zijn. Het is een veilige discipline voor bijvoorbeeld hartpatiënten. De belangrijkste gezondheidsvoordelen zijn een verbeterde bloedsomloop en lichaamshouding en een verbeterd evenwicht, sterkere gewrichten en spieren, verhoogde souplesse en minder stress. Onderzoek suggereert dat tai chi ook klachten van rug- en neklijders, fybromyalgiepatiënten kan doen afnemen. Natuurlijk geldt altijd dat bewegen beter is dan niet bewegen en dat sporten je levensverwachting verhoogt.

Ook op mentaal en zelfs spiritueel vlak zal tai chi je heel wat moois opleveren. Door de continue beheerste bewegingen leer je je aandacht te brengen naar het hier en nu en je bewust te zijn van je lichaam. De regelmaat zorgt voor een rustgevend effect en kan op lange termijn slaapproblemen, angst en de kans op depressie doen afnemen.

Natuurlijk kan je in onze regio op een aantal plaatsen terecht om kennis te maken met tai chi. Wil je in afwachting van het heropenen van de sportclubs al eens een poging wagen, dan is YouTube wederom je goede vriend. Twijfel je of tai chi veilig is voor jou, dan contacteer je uiteraard eerst je arts.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here