Afbeelding
Salami van Rudy Soetewey

Salami van Rudy Soetewey

Literatuur

Bizarre thriller

Rudy Soetewey, die zijn homestead heeft in Edegem, schrijft thrillers die door velen de hemel worden ingeprezen, o.m. door John Vervoort, de recensiepaus: “Soetewey schrijft soepel proza, kan een pittige dialoog neerpennen en weet hoe ironie werkt.” Het was wel even schrikken toen we Soeteweys recente roman in handen kregen, getiteld: SALAMI.

Toch geen kokkerellen inhoud?

Gelukkig niet! Zoals vaak in zijn verhalen staat een vrijgezel van middelbare leeftijd centraal, een klusjesman van twaalf stielen en dertien ongelukken, ene Bart Colenbunders. Waarom moeten het altijd vrijgezellen zijn? Hoe ook, deze Bart krijgt op zijn flatje het bezoek van “een graatmagere man met een getrimde baard en een grote, zwarte bril. Zijn neus wees als een kromzwaard in mijn richting”. Colenbunders krijgt de eenvoudige, lucratieve ‘opdracht’ een uit een labo ‘gestolen’ sensationele uitvinding terug te vinden. Het lijkt een gemakkelijke klus. De dievegge van de uitvinding is meteen de laborante die de inventie realiseerde.

Dat er maar één staal van bestaat, lijkt geen probleem. De ervaren thrillerlezer, die dit soort van toestanden beslist herkent, zal echter de wenkbrauwen fronsen wanneer blijkt dat de formule van de uitvinding verwerkt is in een salami. Waar wil Soetewey naartoe? Wie houdt hij voor de gek? Het gaat van kwaad naar erger wanneer blijkt dat de laborante-uitvindster de knappe Lara Van Acker is, de dochter van een plaatselijke slager, min of meer gespecialiseerd in het samenstellen van lekkere salami’s. Wanneer blijkt dat bewuste, geviseerde salami verkocht en verdwenen is, gaan Bart en Lara een stel vormen op zoek naar de verdwenen salami. Dat leidt tot hilarische toestanden.

Tijdens de speurtocht naar de verdwenen worst duiken al snel andere geïnteresseerde partijen op en wordt zelfs warempel duidelijk dat de uitvinding een bedreiging zou vormen voor de mensheid, maar niet zoals iedereen die zich voorstelt.

Komisch, ironisch, intrigerend

Soetewey heeft zich op glas ijs bewogen door het schrijven van een komische thriller die mij meer dan eens herinnerde, vooral qua vormgeving, aan de destijds stukgelezen volksromans uit de negentiende eeuw van onder meer, de Goedkope Volksbibliotheek of van Auctor, de vele versies van Robert en Bertrand, of Janus Droogstoppel (met zijn ‘Mysteriën van den Antwerpschen Bloedberg’) en dergelijke. Vooral de titels van de hoofdstukken laten geen twijfel over waarnaartoe Soetewey wil: Bezoek, In de slagerij, Nog steeds in de slagerij, Bezoek aan familie Rosseveldt, Onderweg, Bij aannemer Kloosters, Bij Dielemans thuis, Op het trouwfeest, Op de parking, In de studio, Overnachten, Test op de markt, en ga zo maar verder.

Dat Soetewey lekkere dialogen kan schrijven weten zijn lezers uit vorig werk. Zijn personages in Salami zijn niet alleen demagogisch, koters, zijn gangsters lijken afkomstig uit films van Quentin Tarantino, zij praten (zoals in het hoofdstuk ‘Test op de markt’) zoals marktkramers.

Het hoofdpersonage Bart is geen detective of speurder (zijn vader was er een) en de laborante die de bizarre biosofie uitvond een vrij triviale slagersdochter. Meer hoeft u niet te weten om in de ban te geraken van deze eigenzinnige thriller met als boodschap op de cover ‘Als de waarheid op het spel staat, wordt er vaak gelogen’ waarin Soetewey zijn persoonlijke en bij elkaar gefantaseerde visie op een sensationele wereldinventie geeft. Goed voor een realistische, totaal incorrecte en bij momenten behoorlijk schokkende komische ‘thriller’, overlopende van messcherpe ironie en bizarre humor. Intrigerend surrealistisch!

Rudy Soetewey: Salami, thriller, uitg. Vrijdag, 325 pag., prijs: 20 euro