Provinciale campagne voor mediawijsheid Kop Op wint M-award

0

Gisteren reikte Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid, voor de derde keer op rij de M-Awards uit. Met de uitreiking van 5 M-Awards zet Mediawijs organisaties die creatief én kritisch omgaan met media, smartphonegebruik en ICT in de bloemetjes. De Campagne Kop Op van het Provinciaal Veiligheidsinstituut sleepte de M-award voor Mediawijze Mediaproductie in de wacht.

Samen met  de UGent, UAntwerpen, Mediawijs en de Gezinsbond wil de provincie met deze campagne mensen bewust maken over hun smartphonegebruik. Volgens hen wordt het namelijk tijd dat we wat meer “opkijken” van onze smartphone. De website www.kopop.be bevat onder andere een zelftest, een speciaal ontwikkelde ‘mobile-DNA’ app – die je smartphone gewoonten in kaart brengt – en hij reikt tips aan.

“Als provincie vinden we het belangrijk om in te spelen op actuele noden, én om dat samen te doen met enthousiaste en betrokken partners. Gezien het maatschappelijk belang van dit thema, gaan we ook in de toekomst verder met dit project. De juiste balans vinden in je leven, tijd hebben voor dat wat jij echt belangrijk vindt, dat wil iedereen. De smartphone maakt het ons niet altijd even makkelijk. Daar willen wij bij helpen”, stelt gedeputeerde voor Veiligheid Jan De Haes.

Van een laagdrempelige online zelftest tot een mobiel DNA

Op de site www.kopop.be kunnen smartphonegebruikers nagaan welk type gebruiker zij zijn. Deze zelftest is gebaseerd op een online bevraging van de onderzoeksgroep imec-mict-UGent van de Ugent bij 498 Vlaamse smartphonegebruikers.

Omdat mensen vaak hun smartphonetijd onderschatten, ontwikkelde UGent een applicatie dat je smartphonegebruik in kaart brengt aan de hand van cijfers en grafieken. Deze applicatie mobileDNA is beschikbaar in de Play Store of via bit.ly/mobiledna. Na enkele dagen gebruik kan je je mobiel DNA bekijken: hoeveel tijd besteed je aan elke app en welke app zorgt ervoor dat je steeds naar je smartphone grijpt?

De campagne werd begin dit jaar gelanceerd en loopt nog 2 jaar. De website werd al meer dan 70 000 keer bezocht. Al 34 005 mensen deden de zelftest en de app werd al 6921 keer gedownload. Met tips en tricks wil de provincie jehelpen om bewust om te gaan met je smartphone en de balans te herstellen, of nog: te werken aan je “smartphonehygiëne”.

Vijf Awards

Scholen, overheden, organisaties en bedrijven dienden 31 mediawijze projecten in. Een onafhankelijke jury nomineerde daaruit 14 finalisten, waarvan 5 initiatieven een M-Award wonnen. De jury hield rekening met het “mediawijsheidsgehalte” van de inhoud van het project, de gerealiseerde maatschappelijke impact, de mate waarin goed werd samengewerkt met partners en het vernieuwend gehalte.

“De bevordering van mediawijsheid blijft één van de speerpunten van mijn beleid. De M-Awards geven erkenning aan verdienstelijke initiatieven en motiveren andere organisaties om ook met mediawijsheid aan de slag te gaan,” aldus Vlaams minister van media, Sven Gatz.

Naast de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie werden nog 4 andere M-Awards uitgereikt. De M-Award voor Mediawijs Educatief project gaat naar Veilig Online van De Gezinsbond en Child Focus. Met de imec.digimeter wint de onderzoeksgroep MICT-UGent-imec de M-Award voor Mediawijs Onderzoek. De M-Award voor Mediawijs Beleid gaat naar de bibliotheek van Kortrijk. De M-Award voor Mediawijs Schoolproject gaat naar het project ‘Echt of nep’ van Vrije Basisschool O.L.V.O. Knokke-Heist.

Bron: Provincie Antwerpen en Kop Op – Foto: Mediawijs

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here