Pieter Michielsen bakt zoete dubbeldekkers voor Mortsel – deel 2

0

Het wapenschild van Mortsel heeft geen kroon. Bovenop het schild kijkt de heilige Benedictus van Nursia ietwat bedrukt naar een boek, dat hij in zijn rechterhand houdt. In zijn linkerhand houdt hij de kromstaf, een herdersstaf. De tak van de familie Berthout voerde dit blazoen, de tak Ranst. Onze Berthoutstraat verwijst naar dat oude riddergeslacht dat heerste over de heerlijkheid Grimbergen, een gebied tussen de Schelde, de Dender, de Rupel en de Zenne. De tak Ranst voerde een zilveren wapen met daarop drie rode palen. Pieter Michielsen wilde dit blazoen culinair oppoetsen en creëerde een zoete dubbeldekker met de kleuren van de vlag van Mortsel: goud met drie palen van keel.

Keel is de heraldische naam voor rood. Heraldische kleuren zijn beperkt in aantal en de meeste hebben een andere naam dan in het dagelijkse leven. Rood verwijst naar moed en opoffering. Het is de tint met de krachtigste symboliek. Rood licht bevindt zich aan het eind van het lichtspectrum dat nog door het menselijke oog kan worden gezien. Kleuren met nog lagere frequenties kunnen niet door mensen, maar wel door sommige dieren gezien worden, daaronder vallen vooral insecten. Deze kleuren worden infrarood genoemd.

In de heraldiek wordt geel als kleur aangeduid met goud. Goud is ook een liturgische kleur die op elk uitbundig gevierd feest gebruikt mag worden. In veel landen staat geel symbool voor het paasfeest, eeuwenlang het christelijke hoogfeest, met o.a. de gele pauselijke vlaggen.

Goud wordt de koning van de metalen genoemd. De gevoelswaarde en symboliek van een kleur zijn voor een groot deel cultuurgebonden. Zo wordt geel veelal ervaren als zonnig en vrolijk.

Geel of goud staat voor wijsheid en rijkdom. Pieter Michielsen liet zich inspireren door de kleuren van het wapenschild van Mortsel en creëerde een makaron met een ganache van passievrucht, met melkchocolade met daarin een crémeux van aardbei.

De vertaling van het Franse woord ‘crémeux’ is ‘romig’. Een crémeux is geen mousse, maar ook geen puree, pudding, ganache of saus. Het is eigenlijk een combinatie van die drie. Hoewel een chocoladecrémeux anders smaakt dan een crémeux van fruit, heeft hij altijd een zachte, romige textuur.

Een ganache is een crème voor de garnering van nagerechten, de vulling van taarten en van bonbons. Chocolatiers brengen die op smaak met vruchten, koffie of thee als interieur voor pralines.

De schuimpjes van Mortsel worden aan elkaar ‘gelijmd’ met een ganache van passievruchten. De wetenschappelijke naam voor de passievrucht of –bloem is ‘passiflora’ of lijdensbloem. In deze bloem is symbolisch het lijden van Christus te vinden.

Makarons werden nog populairder toen zij verschenen in de film ‘Marie Antoinette’ en in de televisieserie ‘Gossip Girl’.

Maria Antonia Josepha Johanna (Wenen 1755–Parijs 1793), beter bekend als Marie Antoinette, was de echtgenote van koning Lodewijk XVI van Frankrijk en dus koningin van Frankrijk.

Een bekend verhaal rondom Marie Antoinette is dat ze, toen ze vernam dat het Franse volk geen brood had om te eten, zou gezegd hebben: “S’ils n’ont pas de pain qu’ils mangent de la brioche!” (“Als ze geen brood hebben, dan eten ze toch cake!”). Ze had geen flauw benul van de ware situatie waarin het Franse volk verkeerde. Of ze deze woorden ooit echt gezegd heeft, is historisch twijfelachtig en wordt tegenwoordig dan ook beschouwd als een verzinsel.

Marie Antoinette werd op 16 oktober 1793 naar de guillotine gebracht en onthoofd. Heel wat Parijzenaars wilden getuige zijn van het spektakel. Langs de hele route stonden de mensen te wachten. Om Marie Antoinette nog meer te vernederen, werd ze niet in een afgesloten koets, maar op een mestkar naar het schavot gebracht.

Voor de makaron rollen we in Mortsel de rode loper uit. Zoals je kan lezen is rood niet alleen de kleur van vreugde, weelde, adel en de elite, maar sinds de Franse Revolutie wordt rood ook gebruikt als kleur voor revolutionaire, linkse en radicale groepen.

Tekst: Dirk Brentjens – Foto’s: © F. Van Roosendael

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here