Afbeelding

PAUL JACOBS - Een hoogst verleidelijk man

cultuur

In januari jl. werd de zeventigste verjaardag gevierd van onze Mortselse auteur PAUL JACOBS, onder meer gelijktijdig met de boekvoorstelling van zijn tiende misdaadroman Een hoogst verleidelijk man in De Boekuil, meteen ook het tiende Thomas Breensverhaal van Paul Jacobs. Opnieuw een kokkerd!

De overeenkomst tussen Thomas Breens en de in de ik-vorm schrijvende Paul Jacobs (goed zo, Paul, persisteren zo!) wordt hoe langer hoe pregnanter. Ook in dit recentste boek viert Thomas Breens zijn verjaardag “in zijn favoriete restaurant”. De meeste auteurs die de ik-persoon aanwenden om hun verhaal te vertellen, stellen hun alter ego knapper, jonger, sympathieker, moediger, verstandiger voor dan ze zelf zijn. Ook hier en nu: “Ik was die middag drieënvijftig geworden … een geschikte leeftijd voor een man, vooral als hij van zijn vader genoeg had geërfd om het de rest van zijn leven bescheiden te kunnen uitzingen. Met drieënvijftig zat er nog genoeg jus in me om elk jaar een nieuw boek te schrijven en er een stuk of honderd te lezen … Tegelijk was het hele streberige en ambitieuze er eindelijk uit. Ik had ingezien dat ik noch de Nobelprijs noch alle vrouwen van de wereld zou kunnen krijgen en ik had me met die gedachte verzoend …”

Oliedom

We hebben het hier al vaker gehad bij het bedenken van recensies van misdaadromans dat het oliedom is zelfs slechts een sluiertje te lichten van de eventuele intrige(s). De lezer van het boek heeft ook zijn rechten en het oordeel van de zelfs probate bespreker is nu eenmaal subjectief.
Hoe ook, Thomas Breens ervaart via de radio dat een bekende presentatrice van een populair avondprogramma in snikken was uitgebarsten. Uiteraard, door zijn verleden bij de BRT, kent hij haar en vraagt hij zich af wat er aan de hand is, wetende dat zij de geheime minnares is van een bekende Antwerpenaar. Thomas en zijn vriendin Kristien gaan op zoek naar haar.
Hun speurtocht leidt hen eerst naar Oostende en verder naar Nice en Saint-Paul-de-Vance (“Ik had nogal wat gelezen over die begunstigde strook land tussen Marseille en de Italiaanse grens en ik was het eens met al wat de kenners beweerden. Dat de lucht en de zee er blauwer waren dan waar ook in Europa … dat het de ideale plek was om te wonen …”). Ons speurdersduo (…) hoopt er meer te weten te komen over de verdwenen omroepster en haar minnaar.
Het verhaal verplaatst zich nadien opnieuw naar Antwerpen in volle verkiezingsstrijd voor het nieuweburgemeesterschap.
Het titelpersonage, ‘de hoogst verleidelijke man’, spant de kroon (neen, het is niet Bart De Wever), omringd door allerlei louche figuren in de coulissen van de Antwerpse politiek.
Na meer dan 330 pagina’s heeft Paul Jacobs een uitzonderlijk ondemagogisch en toch emotioneel portret opgehangen van de ‘hoogst verleidelijke man’ en zijn politieke partij waar de lezer het zijne mag over denken. Niet ongewoon voor Jacobs is de afschildering van de complexiteit die de condition humaine krijgt met evenwel toch nog een moraliserend beslag. Formeel is ook een stijlbreuk met de narratief eenvoudige en franjeloze documentairdramatische constructie.
In een aantal personages zijn de angsten van de hedendaagse mens weerspiegeld, die de contradicties van deze tijd op een vaak directe manier aan den lijve ondervindt. Al bij al ook een realistische roman, met personages die zich zo realistisch, zo normaal mogelijk gedragen. Ook de vorm is zoals de inhoud: vrijblijvend functioneel met bij elk deel (Antwerpen, Nice, Antwerpen) enige toeristische intermezzi waarmee Jacobs triomfeert.
Paul Jacobs - Een hoogst verleidelijk man, misdaadroman, uitgeverij Houtekiet, 2019, 331 bladzijden, prijs: 21,99 euro, prijs E-book: 13,99 euro, prijs audioboek: 10,99 euro