Music for Life dit jaar volgens dezelfde formule

0

Eind 2013 werd Music for Life, de jaarlijkse liefdadigheidsshow van Studio Brussel, uitgezonden vanuit De Schorre in Boom. In het totaal organiseerden de Vlamingen 1.852 acties voor 732 goede doelen. Dat bracht 2.501.987 euro aan giften op (de teller loopt nog), die door de Koning Boudewijnstichting worden verdeeld. Een week lang leefden presentatoren Siska Schoeters, Linde Merckpoel en Stijn Van de Voorde buiten in de kou. 

Moe maar tevreden blikken zij terug op die week radio maken. ‘Dit was zwaarder labeur dan destijds in het glazen huis. Niet zozeer de kou, maar wel het lawaai op de camping speelde ons parten’, verklaarde Siska. ‘Meer dan vier uur per nacht heb ik niet geslapen. Niet evident wanneer je om 5 uur opnieuw achter de microfoon moet.’ ‘Af en toe hoor je een groep soundchecken en dan ben je toch geneigd om even te gaan kijken terwijl het wijzer zou zijn om je slaapzak op te zoeken’, voegde Stijn eraan toe. 

Op de vraag of deze formule (verschillende acties) hen meer kon bekoren dan de vorige formule (één goed doel) is het antwoord onverdeeld positief. ‘Van elk persoon krijg je een ander, persoonlijk, verhaal te horen’, zegt Siska. ‘Dat doet wat met een mens hoor. In het begin was er de kritiek dat er weinig volk kwam opdagen, maar weet je, om zes uur ’s ochtends stonden er op de Groenplaats ook maar drie zatlappen hoor. De massa begon hier dagelijks aan te groeien vanaf 16 uur.’ ‘Dat er uiteindelijk 38.000 mensen zijn langs geweest, vind ik ongelooflijk, vooral omdat je hier niet zomaar passeert. Je moet werkelijk gemotiveerd zijn om door zo’n hondenweer naar ons te komen’, meent Linde. ‘Met deze formule creëer je eerder een festivalregime’, zegt Stijn. ‘Op de Groenplaats kwamen veel mensen langs die gewoon niet wisten wat er gebeurde. Wat ik echt ongelooflijk vind is dat je het ene moment een project aankondigt dat een goed doel in Afrika steunt, terwijl je even later alles verneemt over een actie die wordt gehouden in je buurgemeente.’ 

‘Het opmerkelijke is dat ik veel mensen heb ontmoet die redenen genoeg hebben tot klagen, maar die ons bedanken voor wat we voor hen doen, terwijl wij alleen maar radio maken’, zegt Siska verwonderd. ‘Laat ons zeggen dat wij de aanleiding zijn om iets te doen voor je medemens. Meer niet’, verwoordt Stijn het perfect. 

Dat er minder geld bij elkaar werd geraapt dan in 2011 (toen werd meer dan zeven miljoen ingezameld) en men ook achterop hinkt tegenover Nederland, waar Serious Request nog wel volgens de ‘oude’ methode, dus met glazen huis, werd uitgezonden (daar verzamelde men 12,3 miljoen euro om kindersterfte door diarree tegen te gaan) kon de pret niet deren. Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen: ‘We hebben dit gedaan voor alle mensen en verenigingen die zich al jaren met hart en ziel voor anderen inzetten. We zijn blij dat we hen met Music fot Life de aandacht hebben kunnen geven die ze verdienen. We hopen dat die vele vzw’s echt een verschil hebben kunnen maken. Het doet ook ontzettend deugd om te zien hoeveel mensen zich weer solidair hebben getoond, in heel Vlaanderen en in De Schorre. Afspraak volgend jaar tijdens de week voor Kerstmis voor de Warmste Week.’ 

De meest aangevraagde platen waren: 1. Wake me up (Avicci); 2. Formidable (Stromae); 3. Animals (Martin Garrix); 4. Leave A Light On (Marble Sounds); 5. Gold (Gabriel Rios). Meer dan 2,3 miljoen mensen luisterden naar Studio Brussel. 1,7 miljoen Vlamingen keken minstens één kwartier naar de uitzendingen op Eén en Op12. (EM)

 

Geen posts om weer te geven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here