Mortsel-Dorp Concert – zondag 16 oktober 2016

0

Triunfal Quintet brengt zinderende Piazzolla

MORTSEL – Op adem van de wind danst roze bloesem zacht de voorjaarstango. Met dit vleugje poëzie zet presentatrice Ilse Van der Aa al meteen de toon. Op deze late nazomerse zondag start het vierde seizoen van de Mortsel-Dorp Concerten met een ode aan de wereldbekende Argentijnse muzikant-componist Astor Piazzolla (1921-1992). Pro memorie: bij het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima (in 2001) zorgde diens ontroerende “Adiós Nonino” voor (erg mediagenieke) traantjes bij de aanstaande koningin. En voor een heuse Piazzollaboost in onze contreien.

Klankkleur

Ondertussen is de typische klankkleur genoegzaam bekend. De tonen klinken eerst melancholisch en mijmerend, zwellen vervolgens gestaag aan tot een vibrerende explosie van daverende zindering, ebben ten slotte weer weg in een soort eeuwig wiegen. Geregeld last de componist verrassende effecten in met soms aritmische of contra-intuïtieve toetsen, onverwachte uitsmijters of erg jazzy klinkende passages. Een eigenzinnige mix die een heel kenmerkende, unieke sound genereert.

Uitvoerders

Bevlogen, passioneel, dynamisch: zo oogt de klankkleur en zo oogt ook de zinderende uitvoering ervan door het Triunfal Quintet. Vijf jonge, dolenthousiaste musici brengen een perfect samenspel. Bram Van Weverberg bespeelt het accordeon. Eigenlijk past de bandoneón beter bij Piazzolla. Maar, zo vertrouwt Bram me toe, om dat instrument “in de vingers te krijgen” zou zo’n drie jaar studeerwerk vereist zijn. Misschien komt het er ooit van … Ondertussen bespeelt hij het accordeon zó dat het erg dicht in de buurt komt van het typische bandoneóntimbre. Inti De Maet (gitaar), Linde Verjans (viool), Juno Kerstens (contrabas) en Ellen Scheppers (piano) vervolledigen het kwintet.

Programma

Als intro weerklinkt het Trio del Ángel. De engel danst, mijmert vervolgens weg over een nakende – gewelddadige – dood, herrijst ten slotte in alle glorie. Het klankpalet van het tweede deel (Muerte del Ángel) klinkt velen allicht het meest herkenbaar in de oren.

Piazzolla’s muziek wordt vaak gelinkt aan de tango. Oorspronkelijk werd die populaire dans vooral in cafés uitgevoerd. Niet alleen klanken, ook glazen kunnen immers “klinken”. Chin-chin toost alvast op die heerlijke Argentijnse ritmes! (Met chin-chin is het overigens opletten. Toen Geert Bourgeois – in een vorig leven Vlaams minister voor Buitenlandse Handel – op die manier een toost wou uitbrengen tijdens een missie in China, werd bij het lokale gezelschap een besmuikt gegrinnik hoorbaar. Blijkt dat chin-chin in het Mandarijns op een niet echt fraaie manier naar het mannelijk lid verwijst …).

Slot

Met Tangata – waarin een prominente gitaarsolo en effectvolle “schurende” vioolsnaren – doven de laatste noten zachtjes uit. Of toch niet helemaal, want na het warme applaus volgt nog een erg door het publiek gewaardeerde toegift.

Dan dwarrelen de zuiderse tonen onherroepelijk weg … Pas morgen dwarrelt de herfst de nazomer binnen. De sfeervolle beelden op de schermen vooraan in de kerk brachten ons alvast in de stemming.

Eerst – samen met de uitvoerders – nog even nagenieten bij een gesmaakte “babbel en knabbel”.

Volgende afspraak: zondag 19 februari 2017, 15 uur, met de focus op klavecimbel en hobo

mortseldorpconcerten.be – triunfalquintet.com

Tekst: Frank Kloeck – Foto’s: Wilfried De Cleyn

Geen posts om weer te geven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here