MILLENNIAL: HOE GA JE OM MET STRESS, ANGST EN NEGATIEVE GEDACHTEN?

0
MILLENNIAL: HOE GA JE OM MET STRESS, ANGST EN NEGATIEVE GEDACHTEN?

In gesprek met klinisch psycholoog Fatima El Herbouti

Fatima El Herbouti uit Sint-Truiden is klinisch psycholoog. Op haar online platform Be In Flow treedt ze op als stress-, burn-out- en veerkrachtcoach voor millennials.

Een veerkrachtcoach voor millennials, is dat nu echt nodig? Volgens klinisch psychologe Fatima El Herbouti bestaat daarover geen twijfel. “Een millennial wil veel bereiken, is zeer gedreven en is met zoveel tegelijkertijd bezig: een goede job, een goede partner en ouder zijn, tijd hebben voor hobby’s en familie, maar ook voor me-time: millennials willen het allemaal en het liefste wel tegelijkertijd.”

Energiestoornis

Met haar onlineplatform biedt Fatima El Herbouti sessies aan voor jonge professionals die kampen met stress, burn-outs, depressie, (faal)angst, onaangepast perfectionisme, weinig zelfvertrouwen en problemen om grenzen af te bakenen.

“In de praktijk lopen die problematieken vaak door elkaar”, zegt ze. “Young professionals die lijden onder hun onaangepast perfectionisme, kampen ook met verhoogde stresservaringen omdat ze veel te lang onrealistische doelen vooropgesteld hebben. Het kan leiden tot chronische stress en oververmoeidheid, met burn-out tot gevolg. Mensen met een burn-out ervaren ook wel sombere gevoelens."

Is er dan geen verschil tussen een depressie en een burn-out? "Jazeker", zegt El Herbouti. "Een burn-out is een energiestoornis. Je hebt het gevoel dat je het wil, maar het gewoonweg niet kan. Bij een depressie is het omgekeerd. Je kan het wel, maar je wil het niet.”

Herken je stress

Hoe ga je dan het beste om met negatieve en chronische stress? El Herbouti: “Het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen stresssignalen. Met andere woorden: herken je stress. Elke persoon ervaart dat op een andere manier. Sta tegelijk ook stil bij wat je wél energie geeft en doe meer van dat. Het is belangrijk om niet te vergeten wat je blij maakt. Dat kan gaan over kleine zaken zoals genieten van een warm bad, een lekkere koffie of thee, een muziekinstrument bespelen, enzovoort.”

Taboe

Er rust nog een groot taboe op dit onderwerp. De stap zetten om naar de psycholoog te gaan en je kwetsbaar op te stellen, is voor veel mensen nog groot. Wie fysieke pijn ervaart, gaat meteen naar een arts, maar een gesprek met de psycholoog om met je innerlijke pijn om te gaan, meer inzicht in jezelf te verkrijgen en je tegenslagen te overwinnen, daarover heerst nog wat weerstand. El Herbouti: "Ook dat zou genormaliseerd mogen worden, zeker in bepaalde etnische groepen. Heel wat van mijn klanten heeft migratieroots. Ze vertellen me dat ze lang hebben nagedacht voor ze een afspraak maakten.”

Te duur

Volgens de psychologe zorgt het terugbetalingssysteem ook voor een lacune in psychologisch hulp. “Het is niet voor iedereen even toegankelijk. Voor veel mensen vormt geld een groot probleem. Psychologische begeleiding is niet goedkoop. Met de tussenkomst van de ziekenkas wordt het ook niet echt bepaald goedkoper.”

“Als je dan toch beslist om te investeren in je mentale welzijn, durf jezelf kwetsbaar op te stellen”, zegt El Herbouti. “Dat vraagt moed en kracht. De Amerikaanse onderzoekster Brené Brown verrichtte 15 jaar onderzoek naar de kracht van kwetsbaarheid. Daaruit bleek dat je meer bereikt wanneer je je kwetsbaar durft op te stellen.”

Prioriteiten stellen

“Ik begeleid regelmatig jonge, ambitieuze mensen. Je doelen vooropstellen en er hard voor werken is iets positiefs, maar het blijft belangrijk om prioriteiten te stellen en om genoeg te ontspannen of te ontladen, en niet alles tegelijk te willen", aldus El Herbouti. “Stilstaan, reflecteren over waarmee je bezig bent en je afvragen of het jou energie en voldoening geeft, kan je een voorsprong opleveren. Weten wat je drijft in je leven is ook belangrijk.”

Een halfuur niets doen

Volgens El Herbouti bereik je meer als je dicht bij jezelf staat en activiteiten doet die bij je passen. “Het geeft veerkracht aan je leven. Sommige cliënten geef ik als ‘huiswerk’ mee dat ze elke dag een halfuurtje niets moeten doen. Daar schrikken ze wel eens van, maar nadat ze dat hebben omarmd, zijn ze wel dankbaar voor het resultaat. Met niets doen bedoel ik trouwens ook echt niets doen. Het is niet de bedoeling dat je dan zit te scrollen op je sociale media, je mails leest, of zit te zappen op tv.”

Flow tips

Om af te sluiten deelt El Herbouti kort de flow formule waarmee je aan de slag kunt om een betere balans te vinden in zowel je privé- als professionele leven.

  1. Focus op zelfzorg – Doe elke dag iets kleins voor jezelf, plan korte me-momentjes in van bijvoorbeeld 30 minuten per dag. Zelfzorg gaat verder dan eventjes tijd nemen voor jezelf. Ook aandacht voor gezonde voeding, slaap en elke dag bewegen zijn erg belangrijk.
  2. Luister naar je lichaam, gedachten en emoties – Laat je niet uit balans halen door je te vergelijken met anderen op sociale media. Durf je grenzen te stellen en eens ‘neen’ te zeggen. Schrijf je terugkerende negatieve gedachten neer en geef ze hierdoor een plek. Onthoud: gedachten zijn maar gedachten, geen feiten.
  3. Opportuniteiten – Denk vanuit een groeimindset. Focus je op hoe je kan groeien en niet op wat niet goed gaat. Als er obstakels op je weg komen, sta er even bij stil en geef aandacht aan de mogelijkheden die er zijn in die uitdagende situatie.
  4. Waardeer jezelf, je naasten en sta elke dag stil bij de kleine dingen waarvoor je dankbaar bent – Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je dankbaar bent, je meer vanuit een positieve ingesteldheid denkt en handelt en je naar de buitenwereld toe ook aangenamer overkomt.

Noreen Muhammad – Stampmedia 2021

Geen posts om weer te geven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here