Mensen zijn Media: nieuwe thuishaven voor ’t Periodiekske & De Passant!

    0

    Vanaf 1 januari 2016 zullen uitgeverijen ’t Periodiekske en De Passant beide opgaan in één uitgeverij met de naam ‘Mensen zijn Media’. Ieder magazine behoudt zijn eigen naam en zijn eigen regio. Zowel De Passant als ’t Periodiekske bewijzen dagelijks dat ze sterke merken zijn. De namen van onze magazines wijzigen, zou dan ook niet verstandig zijn. Vooraleer onze nieuwe uitgave, De Passant, onder te brengen in dezelfde uitgeverij als ’t Periodiekske, wilden we zeker zijn dat De Passant zou kunnen doorgroeien tot een magazine, evenwaardig aan ’t Periodiekske. We merken hoe langer hoe meer dat dit wel degelijk het geval is. De prachtige, rijkelijk gevulde kerstspecial die je nu in handen hebt, is hiervan trouwens een mooi bewijs. Nadat de beslissing genomen was om tot de fusie van beide magazines over te gaan, was het enkele maanden broeden op een geschikte naam. Dit werd uiteindelijk ‘Mensen zijn Media’.

    Met de missie van ’t Periodiekske en De Passant in het achterhoofd – namelijk het promoten van geluk en samenhorigheid – komen in de naam van de nieuwe uitgeverij ‘Mensen’ op de eerste plaats. ‘Mensen zijn Media’ heeft bovendien een dubbele betekenis. We geloven in de mens en we blijven geloven dat ieder mens het potentieel in zich draagt om een verschil te maken. Een verschil tussen geluk en verdriet, een verschil tussen samenhorigheid en tegenstrijd. Mensen zijn de media -meervoud van medium – of de middelen waardoor Liefde haar werk kan doen en waardoor zaken gerealiseerd kunnen worden.

    Verder blijven we met ’t Periodiekske en De Passant onze lezers, adverteerders en medewerkers een interessant en gevarieerd redactioneel aanbod garanderen, waarin lokaal nieuws centraal staat. Zo blijven onze magazines ook in de toekomst interessante mediakanalen, die lokaal nieuws brengen over en voor de Antwerpse zuidrand. Vanaf 2016 zal de nieuws- en informatiewaarde trouwens sterk verhogen door een gloednieuwe website. Die zullen we uitbouwen tot een degelijke ‘newshub’ voor de ruime regio.

    Hoe het groeide

    De diepere betekenis van de namen en de logo’s van ’t Periodiekske en De Passant werden me pas door de jaren heen duidelijk en ik voel dat de tijd nu rijp is voor de fusie van beide magazines ‘Mensen zijn Media’.

    ’t Periodiekske … sinds 1964

    Zo duidt de naam van ’t Periodiekske op een cyclisch gegeven of iets wat steeds opnieuw verschijnt. Het logo van ’t Periodiekske is bovendien donkerblauw en heeft dus de kleur waarmee we water associëren. Regen is eveneens water, dat verdampt uit zeeën en oceanen en vervolgens opgaat in wolken. Deze wolken vinden hun weg naar hoger gelegen gebieden, om op een bepaalde hoogte af te koelen en opnieuw in waterdruppels naar beneden te vallen. Door rivieren en stromen zoekt het water zich opnieuw een weg naar zee of oceaan en zo wordt de cirkel rond. Deze cyclus herneemt zich telkens weer … Blauw is ook de kleur van liberalisme, van individuele vrijheid. De vrijheid die een mens nodig heeft om te kunnen bouwen aan zijn of haar geluk.

    De Passant … sinds 2012

    De naam van dit magazine is een samenvoeging van Pascale en An, de namen van de twee partners van de oprichters van uitgeverij De Passant. Door aan ‘Pas-’ en ‘An-‘ de ‘t’ toe te voegen, geven we aan dat het magazine verdeeld wordt in de omgeving van Ant-werpen. Anderzijds werd onmiddellijk duidelijk dat De Passant ook ‘voorbijganger’ betekent. Ons team doet er alles aan om ook van De Passant een voorbijganger te maken die bijblijft … en dat lukt. Omdat ’t Periodiekske tot ver over zijn regionale grenzen bekend is en in de hoop dat De Passant mettertijd even succesvol zal worden als ’t Periodiekske, kozen we voor exact dezelfde vormgeving bij de creatie van het logo. De kleur van de letters werd vuurrood, tegenovergesteld aan het blauwe van ’t Periodiekske. Rood is tevens de kleur van socialisme, solidariteit, samenhorigheid. De samenhorigheid die een mens, naast vrijheid, eveneens nodig heeft om zich geborgen en gelukkig te kunnen voelen.

    ’t Periodiekske & De Passant … water en vuur

    Dat de kleuren van de logo’s van onze magazines eigenlijk ‘water en vuur’ symboliseren, realiseerde ik me uiteindelijk pas veel later. Water en vuur zijn twee natuurelementen die elkaar opheffen. Water dooft vuur en vuur doet water verdampen. Tijdens deze processen komt energie vrij, denk maar aan stoom als energiebron. Wat eerst tastbaar was en schijnbaar verdwijnt, verdwijnt eigenlijk niet omdat het zich omzet in energie. Ook geluk en samenhorigheid zijn niet gemakkelijk te combineren zonder elkaar op te heffen. Wie gaat voor zijn geluk, doet dat niet zelden ten koste van de samenhorigheid en wie samenhorig wil blijven, doet dit soms ten koste van zijn geluk.

    Zowel water als vuur zijn oeroude natuurelementen die aangename en minder aangename eigenschappen hebben. Hetzelfde geldt voor de drang naar geluk en naar samenhorigheid … Alles hangt af van het bewustzijn en de fijngevoeligheid waarmee je beide weet te combineren. Liefde en geduld zijn hierbij onontbeerlijk …

    Mensen zijn Media … geen vroeggeboorte

    Zoals je ziet, is aan de naamkeuze ‘Mensen zijn Media’ een heel rijpingsproces voorafgegaan en daarna moesten we nog een geschikt logo vinden. Nadat enkele ontwerpen telkens opnieuw in een bureaulade belandden, stak het toeval ons weer een handje toe. Zo kreeg ik afgelopen zomer van Sonja, een van onze grafisch ontwerpers, een broeksriem cadeau als reissouvenir. De gesp had de vorm van een Keltisch triskelion. Diezelfde week nog nodigde een andere medewerker, Dirk, mijn echtgenote en mij uit om zijn verjaardag te vieren tijdens een etentje. En wat prijkt er op de poort die toegang geeft tot het terras? Juist, een levensgrote triskelion, nagenoeg hetzelfde ontwerp als dat op mijn broeksriem!Triskelion Nieuwsgierig als ik ben, informeer ik bij de uitbater naar de betekenis. ‘De triskelion is een Keltisch kruis dat aarde, water en vuur symboliseert’, weet de sympathieke man me te vertellen. Later verdiep ik mij meer in dit prachtige symbool. Wat me voorlopig is bijgebleven, is dat de triskelion afstamt uit het mediterrane gebied en zowel dient als symbool voor Sicilië, het eiland Man en Bretagne. Het is bovendien veel ouder dan onze Christelijke traditie en de benaming is afgeleid van het Oudgriekse ‘driebenig’. Hoe men het driebenige figuur ook draait of keert, zij zal nooit knielen! Daarom staat de triskelion voor onverzettelijkheid, zelfstandigheid en vrijheidszin, kenmerken die gezonde media en ook gezonde mensen zouden moeten hebben!

    De triskelion, basis voor het logo van ‘Mensen zijn Media’

    Met de triskelion als raamwerk en de bedrijfskleuren van ’t Periodiekske, De Passant en onze folderdistributiefirma WinDistributie zetten onze grafisch vormgevers zich aan het werk. Sonja en Kim kwamen na overleg met ons hele team tot onderstaand eindresultaat.

    MZM_logo

    De blauwe kleur staat onderaan omdat ’t Periodiekske de basis is van Mensen zij Media. Daarna volgen De Passant en uiteindelijk, de in 2013 overgenomen distributiefirma, WinDistributie. Het logo van Windistributie bestaat uit 100% geel en 30% cyaan. Samen genereren zij een frisse, lentegroene kleur waar uiteindelijk, bij het cyaan, ook blauw is toegevoegd. Ook hier is de cirkel dus netjes rond …

    Mensen zijn Media … gelukkig verbonden

    Zowel de kleuren, de vorm, als de woorden van het nieuwe logo vormen een eenheid en maken duidelijk waar we in de toekomst met ‘Mensen zijn Media’ naartoe willen.

    • We willen en zullen geluk en samenhorigheid blijven promoten op een ruimdenkende manier.
    • We zijn overtuigd dat ieder mens het potentieel in zich draagt om een verschil te maken voor zichzelf en ook voor zijn omgeving.
    • We willen iedereen ondersteunen en de kans bieden om wat hij waarneemt en ook wat in hem leeft te delen met anderen.
    • We willen mensen en organisaties optimaal ondersteunen bij hun communicatie door een helder en correct en duidelijk taalgebruik, een aangepaste grafische vormgeving en perfect kwaliteitsdrukwerk.

    MZM_3

    Met de oprichting van ‘Uitgeverij Mensen zijn Media bvba’ zorgen we voor een nieuwe thuis voor ’t Periodiekske en De Passant. WinDistributie blijft een aparte bvba, waar we erg nauw mee samenwerken. Het lentegroene gedeelte van ons logo staat voorlopig voor de toewijding en het geduld waarmee we mensen en organisaties graag bijstaan om efficiënt te communiceren met de buitenwereld. Een correcte verdeling van ’t Periodiekske en De Passant en van de reclamefolders die klanten ons toevertrouwen en een duidelijke, vlotte copywriting, creatief grafisch ontwerp en perfect kwaliteitsdrukwerk vormen mee de basis voor een professionele en effectieve communicatie.
    Uitgeverij ‘Mensen zijn Media’ is klaar voor 2016 … jij toch ook?

    Periodiekske_22.indd

    Fik Verbiest

     

    Geen posts om weer te geven

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Please enter your comment!
    Please enter your name here