Afbeelding

Maurice Tillieux, markante misdaadstrips

cultuur
Waar is de tijd dat ik ervan overtuigd was dat de stripauteurs van het weekblad Robbedoes Vlamingen waren omdat het blad gevestigd was aan de Ommeganckstraat 21 in Antwerpen en ik me er in ‘Onze Knollentuin’ thuis voelde. Pas toen ik het reilen en zeilen van de uitgeverij Dupuis echt leerde kennen, was er geen weg terug: het gros van de medewerkers was Franstalig (weekblad Spirou) en de meeste strips waren in Robbedoes in het Nederlands vertaald. Ook het oeuvre van één van mijn favorieten, Maurice Tillieux (1922-1978) die wordt herinnerd als de auteur van Felix, Marc Jaguar, Gil Jourdan en een groot aantal afleveringen van De Baard en de Kale!
Tillieux was één van de vele stripauteurs die in de jaren 1950 bij Robbedoes in de kweekvijver zat (met Guus Slim), samen met Peyo, Forton, Mitacq, Remacle, Hausman, Jean Roba e.a.
In de jaren 1970 creëerde Tillieux de FBI-agent Jess Long die garant stond voor ruwe detectiveverhalen zoals Het Beest.
Heroic Albums
Jammer genoeg kregen de Belgische striptekenaars vaak tegenwind uit Frankrijk waar een strenge censuurwet (strips zijn voor kinderen!) toegangspoorten gesloten hield. Zo kon het (uitstekende) Belgische stripblad Heroic Albums (1945-1956) niet verdeeld worden in Frankrijk. Op die manier zagen heel wat stripvrouwen het levenslicht in een Belgisch stripblad, zoals de rondborstige secretaresse uit Felix van Maurice Tillieux, die bij Heroic Albums ook zijn talrijke geweld- en actiescènes probleemloos kon publiceren. Jammer genoeg kwam er in 1956 na elf jaar en 471 nummers een einde aan het blad. Uitgever Cheneval was failliet en zijn tekenaars Greg, Tibet, Craenhals, Funcken, Dineur en Maurice Tilleux zwermden uit naar andere weekbladen.
Guus Slim
Tillieux kon in 1956 meteen aan de slag in Robbedoes met Guus Slim, maar dat personage was overduidelijk gebaseerd op zijn in Heroic Albums gepubliceerde Felix. Fysiek kreeg zijn held een kleine aanpassing terwijl ’s mans domme kompanen Gasaansteker en Barbarez getransformeerd werden naar het naïeve duo Vlinder en Spek. Tillieux ging zelfs zo ver oude Felix-scenario’s te recycleren naar Guus Slim.
Veel later zouden de strips van Belgische stripauteurs als Tillieux, Hergé, Franquin, Peyo, Jijé, Van Hamme internationaal doorbreken, zelfs tot in de Verenigde Staten, maar die belangstelling was miniem. Striphistorici (ja, die bestaan!) als de Amerikaan Kim Thompson, is ervan overtuigd dat de Europese strip zonder meer gestart is in België, maar hij kon dat niet vertalen in Amerikaanse interesse.
Op het einde van zijn loopbaan als scenarist bedacht Tillieux Bram Jager en zijn buur, getekend door Francis, een humoristische reeks waar op elke cover niet alleen een Ford T getekend werd, maar waar nagenoeg ook in elke titel de merknaam van de oude mobiel voorkwam.