Afbeelding

Lydia Verbeeck: De gestolen glasramen

cultuur

De in 1948 in Kontich geboren LYDIA VERBEECK publiceerde al meer dan twintig jeugdboeken, historische thrillers, misdaadromans en historische romans. Zij was onderwijzeres in Kontich waarbij haar geprezen vertelkunst goed van pas kwam. Tot 1990, toen zij besloot van haar pen te gaan leven. De voorbije jaren was zij vooral actief als schrijfster van historische thrillers. Haar activiteiten als stadsgids van Lier zorgden voor aardig wat inspiratie voor haar misdaadverhalen. Hierover en haar eerdere debuten hadden wij het overigens al in ’t Periodiekske (Mortsel Literair) van 8 september 2009. In haar recentste historische thriller, De gestolen glasramen, neemt Verbeeck je als lezer mee naar het Lier van de zestiende eeuw.


De ingrediënten van haar thriller zijn een Italiaanse familie, wilde feesten, struikrovers, een ongerieflijk kasteel, de schedel van een heilige, een knappe non en een juweel dat ‘De Drie Broeders’ heet. Nadat tussen 1542 en 1545 de Italiaanse koopman Gian Carlo Affaitati de inname van Antwerpen verhinderde, beloont Karel V hem met de adellijke titel Heer van Gistel. Hij installeert zich als kasteelheer en pendelt met zijn gezin tussen zijn nieuwe domein in Gistel en hun palazzo in Lier, waar hij bekend staat als weldoener. Bij de geboorte van zijn zoon schenkt hij twee glasramen aan de Sint-Gummaruskerk in Lier.


Spoorloos


Tussen 1910 en 1918 worden de glasramen uit de Sint-Gummaruskerk opgehaald voor restauratie, maar ze verdwijnen spoorloos. Pas aan het einde van de Eerste Wereldoorlog komt de diefstal aan het licht.


Verder onderzoek voert de lezer terug naar de zestiende eeuw, waarin de edelman Gian Carlo Affaitati niet helemaal vrij van smet blijkt.


De gestolen glasramen bevat een interessant en mysterieus dubbelverhaal. Dat Verbeeck een vlotte pen heeft, weten we al langer en dat is hier opnieuw evident. De Hollandse Detective en Thriller Gids van Vrij Nederland (die dit jaar al zijn veertigste editie is) vindt dat Verbeeck met te veel details en een stortvloed bijvoeglijke naamwoorden uitpakt. Kom, jongens, is het bij jullie dan nooit echt goed? Het schrijven van historische thrillers is niet meteen het gemakkelijkste in het genre van thrillers (politieroman, private eye, spionage, psychologische thriller, legal thriller, literaire thriller, modern klassiek). Wat ons betreft: Verbeeck is helemaal niet te lang van stof om de aandacht vast te houden en wij dwepen met haar terzijdes over locaties, zeden en gewoonten. Het schrijven van subplots is Verbeeck niet vreemd. In Duivelsgesel (2010) deed zij dat ook al met enerzijds het verhaal van een kunstschilder, verdacht van moord op zijn mooie echtgenote en anderzijds een muitend Spaans garnizoen en een jong meisje dat van hekserij wordt beschuldigd.


JOHN RIJPENS


Lydia Verbeeck: De gestolen glasramen, historische thriller, Davidsfonds 2019, prijs: 22,50 euro