Afbeelding
Lifestyletrends 2022

Lifestyletrends 2022

Nieuws

Onze maatschappij verandert voortdurend. Nieuwe uitvindingen en toepassingsmogelijkheden kondigen zich dag na dag aan. Dat merken we aan onze kleding, aan onze woning en interieurinrichting. Accenten zijn in de loop der jaren verlegd. Als we de keukens van onze grootouders vergelijken met de kookeilanden in de huidige moderne woningen, dan is dit een wereld van verschil. Telkens komen dezelfde accenten tevoorschijn: er wordt meer dan ooit voorrang gegeven aan de ruimtelijke omgeving, aan vrijheid, aan kwaliteit en aan beleving. Mogelijk heeft niet elke vernieuwing de goedkeuring van iedereen.

Voorrang aan vrijheid, kwaliteit en beleving

Meerdere cartoonisten hekelen op een eigenzinnige, maar tot de verbeelding sprekende manier de nieuwe trends die zich van ons meester gemaakt hebben, in vergelijking met de gewoonten van enkele jaren geleden.

Het laat geen twijfel dat de coronacrisis mensen heeft geïnspireerd om hun aandachtspunten te verleggen. De voorbije jaren – vóór corona – werd de tijdsbesteding en ons lifestyle-denken gedomineerd door ons bourgondische DNA. We gingen uitbundig op reis, want sommige luchtvaartmaatschappijen gedroegen zich zoals autobussen van De Lijn. Het werd plots mogelijk om voor 50 euro een citytrip te maken naar Barcelona. Waarom zouden we van deze mogelijkheid niet profiteren?

De coronacrisis en de strenge voorzorgsmaatregelen (met inbegrip van lockdown en reisverbod) hebben ons opnieuw met beide voeten op de grond gebracht. Plots moesten we ‘in ons kot’ blijven, mochten we geen familie of vrienden zien. Velen ontdekten de warmte van hun eigen woning en haalden zelfs de gezelschapsspelletjes uit de kast. Hoe langer de ‘ophokplicht’ aanhield, hoe meer teruggegrepen werd naar vergeten gewoontes uit onze kinderjaren.

Er is een nieuwe golf ontstaan aan interesse voor de gezelligheid van de eigen woning. De elektrowinkels kenden een stijgende belangstelling voor alles wat met de verfraaiing van het interieur te maken heeft: radio, televisie, kookapparaten, gadgets die de gezelligheid verhoogden in huis. Alles wat het geluksgevoel kon verhogen (en dat kan voor iedereen anders zijn) kreeg een kans. Verre reizen werden noodgedwongen vervangen door uitstappen en ontdekkingstochten in eigen land. Iedereen ontdekte plaatsen en plekjes die charmeerden en die eerder onbekend waren.

Op zoek naar duurzaamheid en beleving

Het grote verschil met vroeger, zo stellen we nu vast, is dat iedereen op zoek is naar ‘beleving’. Kleding is van ‘gekleed’ plots maximaal ‘casual’ of alledaags geworden. Vrijetijdskledij wordt meer gekocht dan kostuums of feestelijke kledij. Kleding moet niet noodzakelijk ouderwets mooi zijn, maar moet op elk ogenblik van de dag gemakkelijk zitten. Als de nauwe pijpen van de broeken te spannend worden als we gaan zitten, dan maken we ter hoogte van de knieën wel een scheur. Voor sommige generaties is dat wennen en zelfs in strijd met het schoonheidsgevoel, maar het is wel praktisch. Of zoals Urbanus zegt: ‘Vroeger kleedde men zich op om naar de stad, het theater of de film te gaan, nu heb ik de indruk dat ze zich hiervoor eerder uitkleden.’

Een groot deel van de bevolking heeft jaren geleefd in overvloed. Alles moest kunnen en alles was vaak ook mogelijk. Voor hen kwamen de coronamaatregelen zeer hard aan. Ze revolteerden zelfs, want ze werden van hun vrijheid beroofd, iets wat ze nooit eerder hadden meegemaakt.

Alle maatschappelijke evoluties tonen aan dat er – volkomen terecht overigens – een stijgende tendens is naar duurzaamheid en beleving in alle onderdelen van lifestyle. Met alle onheil dat we de voorbije jaren over ons heen gekregen hebben (pandemie, verkwisting, ongezond eten, plastic in overvloed, vervuiling, wateroverlast, ...) is het duidelijk dat we ons maatschappelijke gedrag moeten veranderen, willen we ons nageslacht een leefbare toekomst geven. Er wordt verwacht dat de belangstelling (ondanks een mogelijke meerprijs) voor ecologie en duurzaamheid zal toenemen in alle onderdelen van ons maatschappelijke leven.

Onder de noemer less is more (minder is meer) heeft de thuisbeleving ook een andere invulling gekregen. Mogelijk onder invloed van het verplichte thuiswerken, hebben meerdere meubelstukken een dubbele en vooral praktische functie gekregen. Omdat men met meerdere personen de hele dag in huis zit, wordt door de binnenhuisarchitecten een trend aangestuurd waarbij producten kunnen gebruikt worden voor twee of meer verschillende zaken, bijvoorbeeld een bed dat kan omgebouwd worden tot een fauteuil, of zelfs een werkplek.

‘Praktisch’ en ‘beleving’ zijn de meest voorkomende modewoorden op de verlanglijst van vandaag. Geen enkele kamer heeft dit beter begrepen dan de keuken. Daar waar dit vroeger de kleinste kamer van de woning was, is de keuken bij velen geëvolueerd naar de voornaamste kamer van het huis. De nieuwe keukentrends worden gedomineerd door almaar grotere ruimte en … beleving.

Koken is een favoriet tijdverdrijf geworden van zowel man als vrouw. De klemtoon ligt ook hier op duurzaamheid, gezonde voeding die vertrekt vanuit de hoogste kwaliteit van de ingrediënten. De belangstelling en interesse voor kwalitatieve producten was nooit eerder zo groot. De wens om gezond te leven (en te eten) staat vandaag bovenaan het verlanglijstje onder het motto: werken om te leven in plaats van leven om te werken.

Dat mag geen verrassing zijn wanneer wij wereldwijd een gezondheidscrisis ondergaan. De vraag naar producten die immuunversterkende eigenschappen claimen, neemt toe. De coronapandemie heeft de aandacht voor gezonde voeding nog aangescherpt. Volgens internationale onderzoeken beweerde 51% van de geënquêteerden meer fruit en groenten te eten terwijl de belangstelling voor vlees blijft dalen. De aandacht voor persoonlijke gezondheid was nooit eerder zo groot.

Uitputting, vermoeidheid, angst en stress beperken de interesse van mensen in complexe smaken, volgens nieuw onderzoek gepubliceerd in het gezaghebbende medische tijdschrift Journal of Consumer Psychology. De hoge werkdruk, het altijd bereikbaar zijn en de internationale, langdurige pandemie doen voedingsexperten mensen waarschuwen voor de gevolgen van ongezonde voeding. Het credo voor de post-Covid-19-pandemie is gezondheid. De wens om fysiek zowel als mentaal gezonder in het leven te staan, is de voornaamste trend volgens de meeste trendwatchers, een groeiend fenomeen voor de volgende jaren. Dat blijkt ook uit de toename van het fietsverkeer, de wens om meer te wandelen in de natuur, de fitnessbelangstelling. Het wordt voor iedereen een uitdaging.

Nieuwe trends in een notendop

De trends waaraan we ons mogen verwachten volgens trendwatchers kort samengevat

· Kleding - Jeans of losse vrijetijdskledij (heren), jeans en tot boven de knie hoge rokjes (dames), zomerkleding wordt minimaler.

· Interieur - Meer aandacht voor tuin, buitenleven, en voor functionele meubelen die praktisch inzetbaar zijn en een dubbele functie krijgen, onder invloed van het verplichte thuiswerken.

· Vervoer - Toename van fietsverkeer voor kleine afstanden en geleidelijke overschakeling naar elektrische wagen nu steden aankondigen op korte termijn alleen elektrische voertuigen in hun kern te willen ontvangen. Het openbaar vervoer zal een tandje bijsteken.

· Voeding – Gezonde voeding, die ziekten (overgewicht, hartklachten, spierziekten) kan voorkomen of beperken, wordt met de dag populairder. Restaurants zullen zich meer concentreren op gezondere voeding met meer groenten en fruit. Vleesconsumptie zal verminderen.

· Drank – Bij groepsmanifestaties blijft pilsbier aantrekken onder invloed van commerciële impulsen. In kleinere groepen of gezinsgroepen winnen niet-alcoholische dranken terrein.

· Vakantie – De pandemiedreiging zal velen inspireren om dichter bij huis op vakantie te gaan om vast te stellen dat de eigen streek, het eigen land best aantrekkelijk is als het klimaat meewil.

· Werk – Thuiswerken wordt in vele gevallen de norm. Ook de wens om 4/5de of zelfs 3/5de te werken zal meer geuit worden.

· Vrijetijd – Het evenwicht tussen werken en gezinsleven helt hoe langer hoe meer over naar gezinsleven, o.a. onder invloed van de pandemie. Mensen hebben geleerd tevreden te zijn met wat ze hebben in plaats van ontevreden over wat ze niet hebben.

· Muziek - Niet alleen de emotie en de schoonheid van de muziek wordt in acht genomen. Muziek is een middel geworden om de remmen los te gooien.

Afbeelding