Afbeelding
Lam Gods op tienermaat

Lam Gods op tienermaat

Literatuur

Geen Vlaams kunstwerk waar zoveel over te vertellen valt als over het magistrale veelluik De aanbidding van het Lam Gods, geschilderd door de gebroeders Hubert en Jan van Eyck. Het werd in 1432 door Jan van Eyck voltooid. Het bevindt zich in de St.-Baafskathedraal in Gent en werd onlangs met kennis van zaken gerestaureerd. Doorheen de geschiedenis van het Lam Gods zorgden historicus en leraar HARRY DE PAEPE en illustrator JAN VAN DER VEKEN voor een leuke warmmaker voor tieners: Het Lam Gods. Bewonderd en gestolen. Ook Suske en Wiske delen in de belangstelling via de nieuwe Suske en Wiske Junior-reeks van Charel Cambré en Kim Duchateau: DE VERLOREN VAN EYCK.

Het centrale thema van het Lam Gods is het mysterie van de verlossing van de mens door het offer van Christus. Het altaarstuk, dat uit twaalf beschilderde eikenhouten panelen bestaat, wordt genoemd naar het op het onderste middenpaneel afgebeelde Lam Gods dat wordt aanbeden door engelen, martelaren, de apostelen en profeten.

In de halve bibliotheek die het beroemdste lam ter wereld al kreeg toebedeeld, was er alvast nog een plekje vrij, vond Harry De Paepe.

Hij goot de turbulente geschiedenis van het schilderij in een vlot geschreven, historisch correct met tal van anekdotes gekruid verhaal op tienermaat.

Vanzelfsprekend passeert de diefstal van het Rechtvaardige Rechters-paneel de revue, net als de vele omzwervingen, de vaak knullige overschilderingen, Eva’s borstverkleining in de zestiende eeuw en de recente restauratie.

De Paepe brengt met rake beschrijvingen historische figuren en gebeurtenissen tot leven, de retrotekeningen van illustrator Jan Van Der Veken doen de rest

Harry De Paepe: Het Lam Gods. Bewonderd en gestolen, uitg. Ballon Media, 2020, illustraties: Jan Van Der Veken, vanaf 13 jaar, prijs: 19,95 euro

Suske en Wiske: DE VERLOREN VAN EYCK

Charel Cambré en Kim Duchateau hebben er niet kunnen aan weerstaan om Suske en Wiske in een best aardige strip (DE VERLOREN VAN EYCK) zonder hun beruchte teletijdmachine naar de vijftiende eeuw te sturen om in Gent geconfronteerd te worden met Jan van Eyck en het Lam Gods. Gelukkig aan research geen gebrek en er staan dingen in over de uitvinding van de olieverftechniek, het gebruik van een camera obscura door schilders uit die tijd en zelfs het milieucirculatieplan van de stad Gent!

John Rijpens