Kranten overleven dankzij verkoop van digitale abonnementen

0

Het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) publiceerde de recentste cijfers (met betrekking op de verkoop in 2013) van de kranten, weekbladen en radiomarkt. Duidelijk is dat bepaalde kranten enkel overleven dankzij de sterke groei van het aantal digitale abonnementen. In ons land worden dagelijks 1.290.004 kranten verkocht, waarvan 921.380 in Vlaanderen. De oplagecijfers in Wallonië zijn dramatisch. Tegenover 2012 zien we een daling van 0,45 procent. Zowat alle kranten verliezen papieren exemplaren, maar boeken forse winst wanneer het over het digitaal drukwerk gaat.

In de meeste kranten – de verliezers geven de cijfers nooit – worden percentages vergeleken. Wij doen het anders. We vergelijken in absolute cijfers. In kolom één vindt u de oplage van 2013. in kolom twee ziet u het verschil met 2012 en in kolom drie met 2004, de allereerste keer dat men van een crisis in de krantenwereld sprak. Hierbij dient opgemerkt dat voor 2004 de cijfers werden afgerond, er nog geen sprake was van digitale kranten en Het Nieuwsblad en Het Volk nog niet gefusioneerd waren. We hebben de oplagecijfers van beide kranten samengeteld.

                                                      2013                             2012                       2004

Het Laatste Nieuws                  287.169                       +72                          +4.500

Het Nieuwsblad                        256.029                       -1.759                     -39.000

De Standaard                             98.908                        -301                        +9.000                        

Het Belang van Limburg           93.678                        -1.787                     -4.500

Gazet van Antwerpen               91.725                         -1.921                     -12.500

De Morgen                                  53.416                         +264                       +3.500

De Tijd                                          39.622                         +421                       +5.000

 

De verkoop van de Vlaamse weekbladen zakte als een pudding in elkaar. Menzo (+114,92%), Royals (+30,79%) en TV Gids Primo (+11,02%) zorgen ervoor dat de uiteindelijke daling beperkt blijft tot 2,18%, maar de toestand wordt stilaan precair voor Ché (-32,24%), Humo (-20,09%), Joepie (-18,54%), P-magazine (-16,64%), Story (-13,44%), Flair (-12,74%) en Dag Allemaal (-10,41%) en in mindere mate voor Knack (-5,57%) en Libelle (-3,82%) .

Bij de radiozenders verpulvert Radio 2 al de anderen. De top drie kent een daling tegenover de lijstercijfers in 2012, terwijl JoeFM, Radio 1 en Nostalgie komen opzetten. De rangschikking: Radio 2 28,2% (-1,5%), Q-music 13,5% (-0,6%), Studio Brussel 13,1% (-0,3%), MNM 9,8% (-0,1%), JoeFM 8,5% (+1,2%), Radio 1 8,4% (+2%), Nostalgie 6% (+0,6%), Klara 2% (s.q.), Topradio 0,9% (+0,1%), Minerva 0,6% (s.q.) en Club FM 0,3% (+0,1%). (EM)

   

Geen posts om weer te geven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here