Kan jij … Meer Dagen Zonder Klagen?

0

Na het grote succes van de eerste editie van Dagen Zonder Klagen in 2018 heeft de organisatie gezorgd voor een nieuwe actie die dit jaar loopt van 1 april tot 1 mei. Ook nu wil Dagen Zonder Klagen ons bewustmaken van ons ‘klaaggedrag’ en ons aanmoedigen om positiever in het leven te staan.

Kies Positief is de boodschap van Meer Dagen Zonder Klagen, want kiezen voor minder klagen en dus voor meer positiviteit kán. Het klinkt misschien onnatuurlijk en zelfs onrealistisch voor ons Belgen, natie van klaagbekjes, maar toch kan je jezelf door een aantal kleine ingrepen aanleren om positiever te zijn. Bewustwording is daarbij de sleutel.

Daarom kan je op de website www.kiespositief.be vanaf 1 april de Posimeter invullen en nagaan hoe positief jij nu al in het leven staat. Zo neem je even de tijd om stil te staan bij wat je zelf op een eenvoudige manier kan aanpassen. Als je dat 30 dagen kan volhouden, wordt het hopelijk een gewoonte en een inspiratie voor de rest van je leven!

Onschuldig of ernstig?

Klagen, zaniken, zeuren, …: we maken er ons allemaal wel eens schuldig aan en dat is ook helemaal niet erg. Toch loert steeds het gevaar dat klagen een gewoonte wordt en dat we keer op keer alleen het negatieve zien in een situatie. En dan wordt het wel problematisch.

Bezielster Isabelle Gonissen, die vorig jaar het boek Kies positief uitbracht, onderscheidt drie vormen van klagen. “Het meest onschuldige en spontane klagen is die krachtterm die je uitproest als je bijvoorbeeld met je nieuwe schoenen in een plas water trapt”, zegt Isabelle. “Dat is heel normaal en heel menselijk en bovendien: het is eenmalig en meteen weer voorbij.”

“Veel ernstiger zijn de andere vormen van klagen zoals ‘ach, de file; ach, het weer’, enzovoort. Daarbij stilstaan en het dan ook nog eens delen met je collega’s, familie, vrienden, … stemt mensen en hun omgeving in een negatieve modus terwijl ze zich ook zouden kunnen focussen op de positieve aspecten van hun dag”, aldus Isabelle.

“De meest hardnekkige vorm van klagen is ten slotte het repetitieve klagen over hetzelfde thema – ‘mijn partner doet niet genoeg in het huishouden; mijn baas apprecieert me niet’ en dergelijke. Dit klagen gaat vaak over voortdurende problemen, maar met klagen los je niets op, integendeel. Probeer de situatie zelf aan te pakken en een structurele oplossing te zoeken zodat je de oorzaak wegneemt.”

Positief kiezen …

Klagen heeft dus zelden een positief effect, wel integendeel. Vaak besmet je er je hele omgeving mee. Tijd voor een andere aanpak dus!

Dat positief zijn goed is voor je gezondheid hoeven we je niet meer uit te leggen. Positieve mensen melden zich minder vaak en minder lang ziek op het werk, ondervinden minder snel de fysieke gevolgen van stress enzovoort. De actie krijgt dan ook de steun van Maggie De Block, minister van Volksgezondheid.

Bewust kiezen voor een positieve mindset – het kost heel even moeite, maar het wordt een investering waarmee je die energie dubbel en dik terug zal verdienen. Iedereen kan er trouwens op zijn of haar eigen manier mee aan de slag. Het is een kwestie van ontdekken wat er werkt voor jou. “Sommige mensen leggen een boekje op hun nachttafeltje waarin ze elke dag drie dankbare dingen noteren. Anderen proberen al van bij het ontwaken iets positiefs te zoeken en dat gevoel vast te houden. Wat er werkt voor jou is prima.”

… Hoe doe je dat?

Onze eerste reactie was “tof, maar hoe begin je daaraan”? Klagen zit er bij velen onder ons zodanig ingebakken dat het uit ons leven bannen een quasi onmogelijke opdracht lijkt. Daarom ga je volgens de bezielers van Dagen Zonder Klagen best aan de slag met zogenaamde baby steps, opdrachtjes en kleine ingrepen waardoor je je bewust wordt van je klagen en van hoe het anders kan.

Vanaf 1 april vind je op de website van de campagne tips die je zullen helpen om concreet actie te ondernemen. Verder hebben de organisatoren van Dagen Zonder Klagen dit jaar één opdracht voor jou … Stel één positieve daad per dag. Een kleine moeite, maar één waarmee je zowel je omgeving als jezelf blij maakt. “Het kan heel eenvoudig zijn”, zegt Isabelle. “Breng je collega’s een kopje koffie, hou de deur voor iemand open, wees hoffelijk in het verkeer, … In het begin zal het misschien wat onwennig aanvoelen, maar al snel wordt die opdracht een gewoonte en dan gaat de positieve bal aan het rollen.”

En wat als je toch eens een keertje geklaagd hebt? “Dat is natuurlijk niet erg – wij zijn geen politie”, lacht Isabelle. “Ook ik zal wel eens een keertje klagen. Zolang je je ervan bewust bent en er daarna weer met een positieve instelling tegenaan gaat, ben je op de goede weg. En nog belangrijker: als je zelf je positieve vibes uitdraagt, dan zal je je omgeving ermee beïnvloeden en dat is wat we willen. Een soort van positiviteitsvirus waarmee we het hele land besmetten!”

Doe jij ook mee?

Het is nog niet te laat! Kies jij ook positief? Vul dan de Posimeter in via www.kiespositief.be en vergeet die ene positieve daad per dag niet! Ervaringen en tips zijn heel welkom via onze Facebookpagina. Veel succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here