Afbeelding
Joséphine - Anne-Laure Van Neer cover

Joséphine - Anne-Laure Van Neer

Boekenfoyer

‘Joséphine’ is de nieuwe thriller van Mortsels auteur Anne-Laure Van Neer. Het selecte vriendengroepje uit rusthuis Den Groenen Hof heeft één wens: het levenseinde zelf te bepalen. Een gezamenlijk giftuintje dat ingrediënten levert en een boekje met fatale recepten garanderen een snelle oplossing wanneer de tijd rijp is. En dan onthult de directeur van het rusthuis zijn plannen om een nieuwbouw neer te zetten, juist in de tuin. Joséphine en haar vrienden doen er alles aan om de tuin en hun laatste wil te redden. Dat is de rode draad van het verhaal.

Anne-Laure Van Neer, eerder een fan van Quentin Tarantino dan van Agatha Christie, creëert de spanning niet in gewelddadige scènes, maar in onverwachte wendingen en in de dreiging die in de lucht hangt, het gevaar om de hoek. De humor is soms zwart en spruit voort uit absurde situaties. Het is niet haar eerste boek, en dat voel je aan alles. Het is een gave om heikele thema’s op een ludieke wijze aan te pakken en toch je medemens aan het denken te zetten. Anne-Laure Van Neer doet dat met verve. Over haar verteltechniek gingen we graag met haar in gesprek.

Je boeken hebben allemaal de naam van een persoon als titel, Anne-Laure. Is een reeks je ultieme doel?

Nee, maar alles is eigenlijk begonnen met Justine, een personage waarmee ik gedurende een jaar of twee in mijn hoofd heb samengeleefd, zij gaf mij een beeld van een echt levende persoon. Ik heb geprobeerd een hoop andere titels op mijn boek te plakken, maar vond dat personage van Justine zo tof, dat ik dacht van ja, ik ga gewoon voor haar naam als titel. Dat maakte het ook heel leuk omdat ik bijvoorbeeld op de Boekenbeurs bij signeersessies het gevoel had dat Justine en ik samen op pad waren. Dat heb ik dan doorgetrokken naar andere personages in mijn andere boeken.

Bedenk je het verhaal rond het karakter van je hoofdpersonage, of puzzel je eerst, heb je een planning?

Ik plan sowieso heel veel vooraf, de verhaallijn, het karakter van het personage moet in conflict staan met het probleem dat zich in het boek stelt. Je moet over alles nadenken, anders krijg je geen conflict in het boek, krijg je geen boek tout court.

Je schrijft in de ik-vorm, brengt je dat dichter bij je personage?

Dat is gemakkelijker, vooral omdat ik veel in de gedachtewereld zit van mijn personage. Ik ga op zoek naar de reden waarom die persoon bepaalde absurde beslissingen neemt bijvoorbeeld. Schrijven in de ik-vorm lijkt me alvast het beste voor het personage en voor mezelf.

Vele personages in je boeken zijn bejaard. Heeft dat een bepaalde reden?

Ik vind het altijd bijzonder als ik zo oudere mensen tegenkom, ze hebben alles al gehad, hebben alles al gezien, maken zich niet zo druk meer over de grote, zware dingen des levens. Maar ze kunnen wel af en toe in een kramp schieten omdat het menu van de week veranderd is, omdat er geen tomatensoep meer is, maar kervelsoep bijvoorbeeld, dan kan het wel lastig worden. Maar globaal gezien stralen ze rust uit. Het is aantrekkelijk om vanuit dat perspectief te schrijven.

Je boeken getuigen steevast van respect voor ouderen. Ondertussen ben je al enkele keren genomineerd voor de Hercule Poirot-prijs. Dat is niet niks!

Ik debuteerde met ‘Justine’ in 2015 en een maand later werd ik genomineerd. Ik wist toen eigenlijk niet goed wat die prijs juist inhield - een heel mooie erkenning dus - anderzijds is de druk vergroot en is de lat hoger komen te liggen.

Afstand nemen van een verhaal, hoe doe je dat? Blijven je personages nog lang in je leven?

De personages blijven eigenlijk het langste leven, het verhaal begint wel af en toe een beetje uit je gedachten te verdwijnen, de details toch. Dat is soms grappig, want als ik een antwoord moet geven en iemand heeft bijvoorbeeld juist ‘Maurice’ of ‘Justine’ gelezen, boeken die al zeven jaar geleden zijn uitgebracht, ken ik die details niet altijd nog even goed, en dan sta je er weleens van ‘oei’, dan weet ik eigenlijk zelf niet meer wat ik daar heb geschreven. Dat creëert soms bizarre situaties.

We hopen alleszins dat ‘Joséphine’ en met haar heel haar verhaal nog lang in je gedachten blijft en dat je er prijzen mee in de wacht sleept. Anne-Laure, dank voor dit gesprek.

‘Joséphine,’ de vierde spannende, ludieke thriller van Anne-Laure Van Neer is een pageturner en een aanrader voor liefhebbers van het genre, uitgegeven bij Vrijdag.

Joséphine - Anne-Laure Van Neer Uitgeverij Vrijdag, 263 bladzijden Productcode (EAN): 9789464341119