In Vlaamse helden

0

Helden zijn vrouwen en mannen met een passie. Een passie voor sport, ondernemen, reizen, literatuur, muziek, wetenschap, design, … ‘Mensen zijn Media’ wil Vlamingen inspireren en de mens achter de bekendheid tonen. Daarom komt in deze rubriek elke keer een held aan het woord.

Het weekend zit erop en het is … maandag. Heb jij ook een hekel aan de eerste dag van de week? Goed nieuws: je bent niet alleen. De derde maandag van januari wordt zelfs ‘Blue Monday’ genoemd. De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht in 2005 eennaar eigen zeggen wetenschappelijke formule waaruit bleek dat de derde maandag van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.

Maar eigenlijk is die Blue Monday vooral een geslaagde publiciteitsstunt van het reisagentschap Sky Travel. Bedoeling was om mensen aan te zetten eind januari hun zomervakantie reeds vast te leggen. Daarom wilde men hen een slecht gevoel geven en hen er nog eens extra op wijzen in wat een droevige periode ze zich nu bevonden.

Publiciteitsstunt of niet, maandag betekent vroeg opstaan, productief zijn, doelen bereiken, stress, … of met andere woorden: weer aan het werk! Je zou voor minder slechtgezind worden. Ann De Bisschop wil daar vanuit haar eigen kennis en ervaring iets aan doen. Ze wil mensen helpen om slimmer en gelukkiger aan de slag te gaan, zodat ze – hou je vast – zelfs beginnen af te tellen naar maandag!

Ann, ben jij iemand die telkens blij is als het weekend erop zit?

Neen, natuurlijk niet, maar als ‘Director Wellbeing’ bij Medialaan is het wel mijn missie ervoor te zorgen dat onze medewerkers oprecht gelukkig zijn, collega’s die met passie het beste van zichzelf geven, die geïnspireerd en creatief zijn, die niet gebukt gaan onder werkstress, maar weten hoe ze die kunnen kanaliseren en counteren. Net daarom heb ik een boek geschreven met tips voor een gezonde work-life balance en een gelukkiger werkleven.

Is het dan zo dramatisch gesteld bij Medialaan?

Eigenlijk niet, gelukkig maar! Uit de Mediasensor Enquête die peilt naar de psychosociale risico’s voor de audiovisuele sector bleek dat onze mensen zich heel erg geëngageerd voelen en dat velen plezier ervaren in hun werk. Maar we leerden er ook uit dat hun ‘herstelnood’, hun mentale vermoeidheid door het werk, behoorlijk hoog ligt. Als je dan even bedenkt dat we een erg ambitieus bedrijf zijn, dan weet je dat de werkdruk bij Medialaan niet meteen zal afnemen.

Goed dat jij er bent dus!

Het is inderdaad mijn job en mijn doel om van energievreters energiegevers te maken. Ik ga resoluut voor wat ik de ‘5G’s’ noem: gelukkige, gezonde, gemotiveerde, getalenteerde en geïnformeerde collega’s. Een werkgever mag niet alleen op de prestaties van de werknemers letten, maar moet ook aandacht hebben voor hun mentale en fysieke gezondheid, of met andere woorden hun ‘geluksgevoel’ op het werk.

Bijvoorbeeld met wat yoga tijdens de middagpauze en een fruitmand in de refter?

Misschien is dat het eerste waaraan je denkt, als je over ‘wellbeing op het werk’ hoort. Je bent waarschijnlijk niet de enige. Stel ik mezelf voor – Ann De Bisschop, Director Corporate Identity & Wellbeing, aangenaam – dan gaat er bij dat laatste stukje van die titel weleens een wenkbrauw omhoog, ja, maar het is uiteraard veel meer dan dat. Ik heb een beleid uitgestippeld met een jaarplan waarbij we tal van activiteiten organiseren, zowel rond fysieke gezondheid, mentale balans, als gezonde voeding.

Hoe ben je eigenlijk Director Wellbeing geworden?

Ik heb de job zelf uitgevonden, simpelweg omdat het nodig was, zo’n doorgedreven welzijnsbeleid op het werk. Ik heb er zelfs mijn vorige job als Directeur Radio voor opgegeven, samen met een ‘prestigieus’ zitje in het directiecomité dat eraan vasthing. Maar ik geloofde rotsvast in mijn plan. Een plan waarvan het bedrijf beter zou worden. Ik heb het me nog geen seconde beklaagd.

Hoe ziet jouw doorsneewerkdag eruit?

Een doorsneewerkdag bestaat eigenlijk niet. Zo werk ik drie dagen per week voor Medialaan en de andere twee dagen ben ik als consultant aan de slag voor andere bedrijven. Die combinatie werkt erg inspirerend. Ik blijf zelf ook bijleren. Ik ga bijvoorbeeld vaak naar lezingen van anderen. Hier bij Medialaan sta ik ter beschikking van de medewerkers en denk ik voortdurend na of en hoe we zaken anders kunnen aanpakken om meer wellbeing te creëren. Mijn taak vraagt een langdurig engagement, niet enkele losstaande initiatieven. Daarom heb ik bijvoorbeeld een platform gecreëerd waarop dagelijks nieuwe info en goede ideeën worden gedeeld.

Je besloot die goede ideeën ook te bundelen in een boek: ‘Aftellen naar maandag. Hoe slimmer werken je gelukkiger maakt’?

De kennis en ervaring die ik onderweg opdeed, wil ik niet voor mezelf houden, maar delen. Zo hoop ik bedrijven, teamleiders én teamleden te kunnen inspireren met mijn verhaal en met dat van anderen. In het boek maak je ook kennis met enkele experten, met wie ik zelf geregeld samenwerk voor de realisatie van ons welzijnsbeleid. Ze zijn stuk voor stuk autoriteiten in hun vakgebied en delen gebald en to the point hun knowhow, inzichten en praktische tips met jou.

Welke thema’s komen er aan bod?

Omgaan met stress, slimmer werken, een goede work-life balance, en het verzorgen van lichaam en geest. De kennis van de experten bal ik samen in vijf pagina’s per domein. Zo pikken lezers alleen de essentie mee en kunnen ze aan de slag met wat ze zelf willen.

Welke tips spraken jou het meeste aan?

Omgaan met stress

Wat omgaan met stress betreft, denk ik dat het belangrijk is weer te leren focussen. We zijn al te vaak met honderd dingen tegelijk bezig en we beginnen meestal met de makkelijke taakjes. Strategische opdrachten blijven daardoor liggen en net dit uitstelgedrag zorgt voor stress. Bij Medialaan hebben we – na een lezing van Elke Geraerts “When hunting for elephants, don’t get distracted by chasing rabbits” – kleine olifantjes besteld om op je computer te zetten. Wanneer het olifantje er staat, betekent dit dat de medewerker zich wil focussen en niet gestoord wil worden. Dat komt de productiviteit ten goede en vermindert de stress. Telkens wanneer je iemand uit zijn of haar concentratie haalt, betekent dit 25 minuten verlies van productiviteit. Niet weinig toch? Zet dus zeker ook de notificaties op je smartphone uit.

Slimmer werken

Ik geloof heel erg in flexwerken: werk eens een dag thuis. Je hoeft tijdens die uren niet continu te bewijzen dat je aan het werk bent, het resultaat telt, niet de wijze waarop je dit resultaat behaalt. Deel je taken in in olifanten (strategische taken) en konijnen (kleine taakjes). We moeten de switch maken van ‘time’ management naar ‘attention’ management. Misschien werk je het beste vanaf zeven uur ’s avonds en niet om negen uur ‘s morgens. Laat medewerkers daarin de keuze. Een bevlogen medewerker is veel productiever en dit zorgt voor tevredenheid bij collega’s en klanten.

Work-life balance

Wat de juiste balans is, is het resultaat van een persoonlijke zoektocht. Een goede werkgever geeft vrijheid en vertrouwen en mag in ruil verantwoordelijk gedrag verwachten.

Lichaam en geest

Veel bewegen in de buitenlucht is voor mij de gouden tip! We hoeven niet meteen uit te blinken in verschillende sportdisciplines. Simpelweg gaan wandelen werkt al bevorderend voor je mentale en fysieke gezondheid. Bij Medialaan heeft iedereen een Fitbit, een polsarmband gelinkt met een digitaal platform waarop continu nieuwe uitdagingen verschijnen. Dit werkt ongelofelijk goed! Collega’s gaan tijdens hun middagpauze wandelen of vergaderen al wandelend om hun doel te bereiken. Schitterend toch!

Je spreekt vol passie over je job, zie jij jezelf nog iets anders doen?

Neen, ik kan met deze job fantastisch oud worden. Ook de combinatie tussen mijn job bij Medialaan en mijn consultancy opdrachten is zeer leuk, laat mij dit dus nog maar een aantal jaar verder doen.

‘Aftellen naar maandag. Hoe slimmer werken je gelukkiger maakt’ verscheen bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts en kost 22,99 euro. Wil je kans maken op een gratis boek? Stuur dan snel een mailtje met je gegevens naar joyce@mensenzijnmedia.be. Winnaars worden persoonlijk verwittigd. Geïnteresseerd in het werk van Ann? Neem dan een kijkje op www.anndebisschop.be.

Foto: © Leen Verbeiren

Tekst: TV – Mensen zijn Media

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here