In Vlaamse helden

0

Helden zijn vrouwen en mannen met een passie. Een passie voor sport, ondernemen, reizen, literatuur, muziek, wetenschap, design, … ‘Mensen zijn Media’ wil Vlamingen inspireren en de mens achter de bekendheid tonen. Daarom komt in deze rubriek elke keer een held aan het woord.

Vraag aan honderd Vlamingen wie Lieven Debrauwer is en je krijgt steevast het antwoord: de regisseur van ‘Pauline en Paulette’ en ‘Confituur’. Vele mensen zullen ook naar zijn shows verwijzen, want hij is door ‘Nog steeds meneer Pauline en Paulette’ en ‘Eindelijk Zwanger’ eveneens een gevierd cabaretier.

Wat minder Vlamingen zullen weten, is dat Lieven Debrauwer naast regisseur en cabaretier ook een groot parfumliefhebber en -kenner is. Hij heeft namelijk een privécollectie van ongeveer 500 parfumflacons, een keuze uit 130 parfums elke ochtend en een arsenaal aan kennis. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want sinds zijn achttiende is hij verzamelaar én gebruiker. Hij zocht flacons in de Parijse boetieks of op markten, hoorde verhalen in parfumhuizen en ontdekte tal van flacons en parfums met hun boeiende mythes en legendes. Met veel passie nodigt hij ons uit in zijn boudoir.

Lieven, het enthousiasme waarmee je over parfum vertelt, doet vergeten dat je geen makkelijke periode achter de rug hebt, hoe gaat het nu met je?
“In een periode van twee maanden werd inderdaad eerst mijn huis geteisterd door een brand (27 september 2015), dan overleed Dora van der Groen (8 november 2015) en kort daarna ook mijn dierbare moeder (1 december 2015). Het waren zware klappen, zowel moreel als financieel. Het is dus een zeer heftige periode geweest, maar ik begin er stilletjes aan weer uit te krabbelen …”

Je zei eerder dat je door je tegenslagen het leven nog meer bent gaan koesteren en ook het materiële laat je meer en meer los. Probeer je altijd overal het positieve uit te halen?
“Ik heb altijd al een positieve attitude gehad tegenover vele zaken, maar een mens wordt vaak zo hard geconfronteerd met frustratie, zuurheid en negativiteit, zeker in ons Vlaamse land, dat het toch altijd weer een uitdaging blijft. Steeds meer ben ik mijn buikgevoel gaan volgen en luister ik meer en meer naar mijn hart. Ik weet dat dit sentimentele uitdrukkingen zijn, maar in de praktijk blijken ze soms heel erg nuttig!”

Horen, zien, ruiken, … Je bent eigenlijk je hele leven al met het zintuigelijke bezig, heb je daar een speciale reden voor?
“Ik ben eigenlijk achter mijn interesse in het zintuigelijke gekomen nadat een relatie van vier jaar met mijn ex geëindigd is. Hij was heel erg met spirituele zaken bezig, aanvankelijk dachten we dat het ons dichter bij elkaar bracht, maar het bleek net het tegenovergestelde. Hij ging daar heel ver in, met onder meer lichaamsuittreding en een tijdelijke ‘verplaatsing naar de zielenwereld’. Ik vond dat eigenlijk allemaal maar bizar en kon of wou daar helemaal niet in meegaan. Toen hij bleef aandringen naar een reden waarom, besefte ik dat ik altijd heel spontaan heb gekozen voor heel veel zintuiglijke elementen in mijn omgeving, reeds sinds mijn jeugd. Veel beelden, kleuren, muziek, geuren … Misschien heb ik als ziel hier op aarde het besef dat we net hier en met ons lichaam van de zintuigen moeten genieten, want eens we terug moeten naar de ‘zielenwereld’ kunnen we daar niet meer genieten van die vijf zintuigen.”

Herinner je je nog je eerste eigen parfum?
“Als student gebruikte ik de goedkope parfum die ik in de supermarkt vond, totdat mijn tante Leona Debrauwer mij bezocht op mijn kot in Gent – ik was toen 18 jaar – en ze voor mij een flesje ‘Lagerfeld Cologne’ had meegebracht. Een eerder zoete, amberachtige geur die in fel contrast stond met de frisse aftershaves die ik kocht.”

Toch duurde het nog tot na je studententijd vooraleer je met een echte ‘eau de parfum’ kennismaakte?
“Toen ik met mijn kortfilm ‘Leonie’ in Cannes een bijzondere prijs won in 1997, kreeg ik eigenlijk geen prachtige trofee mee naar huis, maar gewoon een opgerold diploma met een strikje rond. Daarom kocht ik mezelf op de Croisette een fles ‘Shalimar’ eau de parfum. Daarvan heb ik zo intens kunnen genieten, dat ik steeds meer bewondering, interesse en appreciatie ben beginnen te krijgen voor parfum en eau de parfum in plaats van cologne en eau de toilette.”

Je parfumsessies ontstonden eigenlijk per toeval?
“In 2013 had ik een paar maanden zonder opdrachten of werk in mijn agenda staan. Een aantal mensen hadden al gesuggereerd om mijn privéverzameling parfumflesjes te openen als museum, maar dat was niet haalbaar in mijn kleine privéwoning. Dus organiseerde ik via Facebook op vastgelegde data ‘Boudoir Parfum’-namiddagen voor groepjes van maximaal zes personen. Ik had ook een uitgebreide PowerPointpresentatie klaargemaakt, zodat de mensen niet zo lang moesten rechtstaan in de collectie om naar de verhalen te luisteren. Vele damesverenigingen hadden interesse om te komen met groepen van 30 of 50 personen, maar omdat ik zo’n grote groepen niet kan ontvangen, ben ik dus maar op verplaatsing gegaan met mijn PowerPoint. Nu zit ik al over de 350 boekingen!”

Hoe verloopt zo’n parfumsessie bij je thuis?
“Bij mij thuis krijgen ze koffie, taartjes en zelfgemaakte cake. Dan geef ik mijn presentatie over parfum aan de hand van een PowerPoint waarin zeker duizend afbeeldingen en illustraties verwerkt zijn. Het is zeer informatief, maar ook ludiek gebracht. Er wordt veel gelachen, maar ondertussen ook wel veel informatie meegegeven. Dan krijgen de gasten een rondleiding in mijn indrukwekkende privécollectie en sluiten we af met een glaasje Crémant van 4711 uit Keulen.”

Geef je je gasten ook advies op maat?
“Ik kan moeilijk op het zicht zeggen welke parfum bij iemand past, iedereen heeft een eigen specifieke en persoonlijke smaak. Wanneer ik weet welke andere parfums mijn gasten gebruiken of van welk type parfums ze houden, kan ik wel suggesties doen.”

Volgen ook mannen de sessies?
“Ze zijn altijd in de minderheid, wat ik erg jammer vind. Meestal geven ze als argument dat ze weinig weten over parfum, maar dat is net de reden waarom mannen naar mijn lezing moeten komen. Vele mannen kopen minstens één of twee keer per jaar een parfum voor hun vrouw en ze weten er eigenlijk niets over. Ik kan hen een aantal interessante tips geven! Parfum is trouwens niet alleen voor vrouwen! Mannen mogen toch ook lekker ruiken, niet?”

Hoe merk je dat je een kwaliteitsparfum voor je hebt?
“Je ziet het in de eerste plaats vaak aan de verpakking en aan de locatie waar je het koopt, maar de beste beoordeling en ervaring heb je pas nadat je een parfum getest hebt. Kwaliteitsparfums blijven ook langer geuren. Goedkope, synthetische kopieën ruik je na een aantal minuten al helemaal niet meer.”

Wat is jouw lievelingsparfum?
“Een van mijn klassiekers is de eerder genoemde ‘Shalimar’ van Guerlain. Wanneer ik dat parfum op heb, zeggen mijn vrienden: “Dat is de Lieven-geur die we (her)kennen”! Het gebeurt ook weleens dat ik achteraf hoor vertellen dat mensen weten dat ik in een bepaalde ruimte ben geweest omdat ze mijn parfum er nog ruiken.”

Zijn er verzamelaars op wiens verzameling je jaloers bent?
“Ik ken een kapperskoppel dat een ontzettend indrukwekkende collectie heeft van Guerlain. Er zitten echt ook hele oude flacons tussen, die soms tot wel 800 euro waard zijn. Dat kan ik me momenteel helaas niet permitteren.”

Heb je er nog nooit aan gedacht zelf een parfum te ontwikkelen?
“Ik kan zelf geen parfum maken. Ik ben geen getrainde neus of parfumeur en zou dus – net zoals trouwens alle modeontwerpers die hun eigen parfum op de markt hebben gebracht – een specialist moeten inschakelen die het parfum voor mij zou samenstellen, maar het zou wel een heel leuk project zijn …”

Tekst: TV – Mensen zijn Media

Wil je graag Lieven Debrauwer horen vertellen over zijn parfumpassie? Neem dan gerust contact op via www.lievendebrauwer.com.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here