In gesprek met Dirk Vervoort van Mortsel tv

0

U heeft er vast al over gehoord: Mortsel tv, het nieuwe fenomeen in de stad Mortsel. Slechts 8 maanden oud en toch krijgt het al de aandacht van heel wat mensen. Tijdens een gesprek met Dirk Vervoort, een van de bezielers, peilden we naar ervaringen, verwachtingen en dromen rond dit succesvolle jonge project.

Beste Dirk, wie zijn de bezielers van Mortsel tv?

Het idee is in feite gegroeid tussen pot en pint, tussen mijn collega-oprichter Luc Claus en mezelf in april van dit jaar. Wij kennen elkaar al vele jaren via het volwassenenonderwijs, waar we allebei de opleiding ‘Digitale fotografie’ volgden. In de zomer gingen we graag iets drinken op het Gemeenteplein en daar is het idee tot stand gekomen. Ondertussen zijn er een heleboel vrijwilligers bijgekomen. Veel van onze mensen werken ook en zij zijn dus niet altijd beschikbaar, maar iedereen doet zijn best en daar zijn we heel dankbaar voor. Bij deze een speciale melding voor onze fotograaf Ronny Mullens (lacht).

Hoe is het project ontstaan?

Dat kwam eigenlijk door een combinatie van een aantal factoren. Ik ben zelf altijd met fotografie bezig geweest. Vroeger was dat als hobby, maar ik had altijd wel professionele fototoestellen. Pas later ben ik de opleiding gaan volgen. Ik sta ook heel positief in het leven. Maakt niet uit welke problemen ik tegenkom, ik probeer altijd positief te blijven en daarom wilde ik ook die positieve houding delen met mijn mede-Mortselaars. Zo ben ik indertijd begonnen met elke zaterdag een bemoedigend bericht op de Facebookpagina “Ge zijt van Mortsel …” te plaatsen – “Goeiemorgen, Mortsel, fijn weekend”. Ik wist dat de mensen altijd uitkeken naar mijn volgende post. Wegens omstandigheden ben ik daarmee na een tijd gestopt, maar na verloop van tijd kreeg ik van veel mensen de opmerking dat ze het jammer vonden dat ze geen posts meer van mij zagen verschijnen. Ik wilde daarom wel opnieuw met iets soortgelijks beginnen. Uiteindelijk heb ik Luc voorgesteld om te beginnen met Mortsel tv, als hobby. Dat was natuurlijk een ambitieuzer project, maar de bedoeling was dezelfde: iets positiefs uitdragen over de stad Mortsel. Luc aarzelde even, maar hij was algauw helemaal mee met het idee.

Mortsel is duidelijk een rode draad in de geschiedenis die je vertelt, Dirk

Ja, dat klopt. Al ben ik niet in Mortsel geboren, ik heb er wel mijn hele leven gewoond en ik ken de stad als mijn broekzak. Ik ben een “Mortselaar in hart en nieren” (lacht). Ik ken er dus heel veel volk en ik wil al die mensen een fijn gevoel geven en Mortsel op een positieve manier in de kijker zetten.

Op welke evolutie kunnen jullie ondertussen al terugblikken?

We zijn gestart met de Facebookpagina onder het motto “we zullen wel zien”, maar na enkele weken bleek al dat het een schot in de roos was. Luc is zelf een websitebouwer en die stelde toen voor om ook een website op te starten. Van het een kwam het ander en zo is Mortsel tv in feite ontstaan. In het begin was de website niet zo succesvol waardoor we best wel teleurgesteld waren. In september zijn Luc en ik allebei twee weken op vakantie gegaan. De afspraak was dat we daarna onze bezoekersaantallen opnieuw zouden evalueren en dan een beslissing zouden nemen: ofwel er keihard voor gaan, ofwel ermee stoppen, want vergis je niet – het is dag en nacht werken. Al onze medewerkers zijn bij ons op vrijwillige basis en zeker in het begin hadden we maar weinig hulp. Toen we thuiskwamen en de statistieken bekeken, bleek dat we er plots heel erg op vooruit gegaan waren en dus hebben we beslist om ons er helemaal op toe te leggen. De website staat ondertussen een dik halfjaar online en we zitten ondertussen al aan 14.000 unieke bezoekers. Soms komen er op één dag wel 2200 bezoekers! Een tijd geleden stonden we nog met een groot artikel in de Gazet van Antwerpen. Zij kwamen zelf naar ons toe en toen wisten we dat we helemaal vertrokken waren. Een hele eer was dat.

Wat willen jullie nu echt bereiken met Mortsel tv?

Wij willen in de eerste plaats tv bij de mensen brengen via de nieuwe mediakanalen, maar voor ons is het heel belangrijk dat we onze eigen ziel erin kunnen leggen. Daarom worden we ook niet graag vergeleken met meer traditionele tv-zenders zoals ATV. We krijgen vaak tips over wat we kunnen veranderen, maar we willen bij ons eigen concept blijven. Luc wil alles perfect doen en dus vertrekt er niks als het niet van A tot Z in orde is. We willen de mensen graag samenbrengen en daarom brengen we ook uitgebreid verslag over de evenementen in Mortsel, zowel qua aankondiging als qua verslaggeving en we merken dat dat door de mensen heel erg gesmaakt wordt. Het belangrijkste voor ons is dat het altijd plezant blijft!

Welke uitdagingen zijn er op jullie pad gekomen?

We willen de mensen in de eerste plaats informeren en dat op een correcte en onafhankelijke manier. We werken daarom bijvoorbeeld bewust niet samen met politieke partijen. Dat staat als intro op onze Facebookpagina. Toch is het niet altijd makkelijk om je te beperken tot informatie alleen. Als we op onderzoek gaan voor een bepaalde reportage, krijgen we namelijk vaak verschillende meningen en zelfs tegenstrijdige informatie, maar dan nog blijft het onze opzet om enkel en alleen te informeren. Daarom ook: als we geen duidelijke info kunnen geven, dan brengen we het stuk helemaal niet. Discussiëren, speculeren en roddelen – dat willen we niet. Daarom hebben we pas nog iemand van onze Facebookgroep verwijderd, omdat hij naar aanleiding van een blog begon te discussiëren en dat willen we koste wat het kost vermijden.

(lees verder onder de foto)

Wat brengt de toekomst nog?

Een heel aantal dingen! We gaan bijvoorbeeld intenser samenwerken met de stad. Via die weg hopen zij ook aan de mensen duidelijk te maken dat er wel degelijk veel te beleven valt in Mortsel en dat de stad echt wel leeft. Als zij de opmerking “er valt zo weinig te doen” krijgen, dan antwoorden ze tegenwoordig “dan moet je maar eens op Mortsel tv kijken”!

We willen met iedereen samenwerken die op een positieve manier wil communiceren en iedereen is bij ons welkom. Zo zijn we ook begonnen met een samenwerking met Mensen zijn Media, omdat we samen mensen willen verbinden. Onze visies komen overeen en dan is het fantastisch om te kunnen samenwerken!

We willen ons ook meer focussen op dagelijkse gebeurtenissen. We krijgen voorlopig nog niet zoveel redactie spontaan binnen van de Mortselaar zelf, dus daarvoor willen we graag nog een oproep doen. Als mensen iets opmerken, meemaken of een probleem hebben, dan mogen ze ons altijd een seintje geven. Verder willen we ook stilaan uitbreiden naar de buurgemeenten, maar voor dat alles hebben we nog meer vrijwilligers nodig, dus we zijn nog steeds op zoek!

Jullie willen vooruit, Dirk, en dat lukt duidelijk aardig! We wensen jullie veel succes! Tot binnenkort!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here