Home Topics Gezondheid Hoe je koffie drinkt en tóch voldoende (goed) slaapt

Hoe je koffie drinkt en tóch voldoende (goed) slaapt

0
Hoe je koffie drinkt en tóch voldoende (goed) slaapt

Als je bent zoals ik, hou je van een kopje lekkere koffie bij het ontwaken. Of je nu houdt van een lange, grote latte of een petieterig klein, straf espressootje, voor velen van ons heeft het zwarte goud een bijzonder plekje in het leven, maar dat is niet altijd zonder problemen.

Als je nog steeds bent zoals ik, hou je namelijk ook van een voldoende lange, vredige nachtrust en daarop heeft cafeïne niet altijd een positieve invloed. Ik stapte al tig keer over naar “alleen thee”, “deze keer alleen maar kruidenthee”, “ok, maar alleen deca … na de middag”; en helemaal opnieuw. In dit artikel overloop ik graag met jou de 4 mythes die het heel moeilijk maken om als koffieliefhebber op twee oren te slapen en bekijken we de 3 stappen om ze te omzeilen.

Mythe 1 – Koffie maakt je wakker

In tegenstelling tot wat de internationale miljardenindustrie verkondigt, maakt koffie, thee of zelfs Red Bull je niet wakker. Een wakkere geest is scherp en opmerkzaam, filtert prikkels en reageert gepast. Dat is niet wat cafeïne teweegbrengt.

Ik geef je kort de technische uitleg … Cafeïne lijkt zeer sterk op adenosine en daardoor neemt het haar plaats in. Zo kan adenosine haar job niet meer doen. Alsof een dubbelganger plots op je bureaustoel zit. “Wat doet adenosine”, vraag je?

De voornaamste job van adenosine is te kalmeren, de zenuwcellen in onze hersenen trager te laten werken en de bloedvaten verder open te zetten. Als ze niet goed kan werken gaan onze hersenen in overdrive. Cafeïne maakt je dus niet zozeer wakker, maar verhindert je om je moe te voelen.

Mythe 2 – “Straf is caf”; hoe sterker de koffie, hoe meer cafeïne

Intuïtief lijkt het zo. De driedubbele dark roast espresso van je oom moet meer cafeïne bevatten dan de cinnamon roast cappuccino die je buurvrouw op haar terras zit te slurpen, toch?

Maar lichte bonen bevatten juist meer cafeïne en hoeveel cafeïne in water oplost, is vooral afhankelijk van hoe lang het water contact maakt met de koffie. Bij een espresso wordt het water snel door de koffie geprest, terwijl in het koffiezetapparaat in de parochiezaal water juist alle tijd heeft om rustig te druppen.

Mythe 3 – Sommige mensen “kunnen” tegen koffie

Deze mythe is half waar en daardoor dubbel bedrieglijk. Onder invloed van cafeïne stroomt er veel dopamine door onze hersenen, een stof met een zeer duidelijke boodschap: “Lekker! Doe daar méér van!”

Maar bij cafeïne treedt snel gewenning op. Dan hebben we meer nodig voor hetzelfde effect en merken we de subtiele werking niet langer op. Wist je dat 4 uur na je kopje koffie nog maar de helft van de cafeïne is afgebroken (de zgn. halfwaardetijd ligt tussen de 3 en 5 uur)? Dan werkt ze “onder de radar”.

Mythe 4 – Sommige mensen hebben koffie nodig

Wederom, in deze uitspraak zit een korreltje waarheid. Wanneer ons lichaam gewoon wordt aan de regelmatige dosis cafeïne, wordt het steeds moeilijker om zonder hulp op tempo te komen. Tel hierbij op dat je minder (kwaliteitsvol) slaapt en de vicieuze cirkel is rond.

Na meer dan 10 jaar rondjes draaien heb ik een manier gevonden om eraan te ontsnappen en tóch nog te genieten van mijn geliefde kopje koffie. Ik vertel je graag de drie stappen, zo kan je hetzelfde doen.

1. Detox – Dit deel lijkt misschien moeilijk, maar dat hoeft het niet te zijn. Ga op onderzoek. Hoe voelt het om 24 uur geen koffie te drinken? 48 uur? Een week?

2. Maak je koffie – Vergeet pods, pads, capsules of alles dat het proces van koffie maken verbergt. Probeer verschillende manieren en maak je eigen mix van gewone koffie en deca.

3. Opnieuw pods en pads – Soms wil je gewoon een snelle hit, om dan weer door te werken. Naarmate je minder cafeïne consumeert, zal je merken dat een kop deca ook werkt (deca bevat nog 5 à 10% cafeïne van ‘normale’ koffie)!

Ik hoor menig koffieliefhebber al sputteren: “Heiligschennis!”; ik zou het ook gezegd hebben, tot iemand me uitdaagde om een week lang geen koffie te drinken. Ik daag jou nu uit, trouwens …

Ik merkte ik dat ik veel beter sliep en ik begon te experimenteren. Deca bleef toen nog wel ondenkbaar.

Als we hetzelfde blijven doen, kunnen we geen andere resultaten verlangen, zeg dat Einstein het gezegd heeft. Ik hou het hierop: sta open voor nieuwe ervaringen, je zou wel eens aangenaam verrast kunnen worden, want het staat vast dat het gemalen poeder niet goed is voor onze nachtrust, en als er één ding is wat we nu wel kunnen gebruiken, is het dat (rust, niet koffie).

Wil je meer tips en tricks voor een stressloos kopje koffie? Check dan snel stresslessness.be/koffie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here