Freddy Michiels zorgt voor het boek over Robbes Hollywood aan de Schelde

0

Robbe De Hert, die ooit in kwade en goede dagen in Mortsel opgroeide, kreeg een pracht van een naslagwerk (“Cinema is mijn leven, heel mijn leven is cinema”) over zijn levenswerk Robbes Hollywood aan de Schelde – het boek. Samensteller is de ooit in Mortsel residerende schrijver en ‘publicist tot in de kist’ Freddy Michiels.

De veelzijdige Freddy Michiels, onverwoestbare publicist, journalist, bladenmaker en auteur van aardig wat bestsellers woonde 17 jaar in Mortsel en is verder een kindje aan huis bij onze Mensen zijn Media.

Als auteur debuteerde hij destijds met De memoires van Fred De Bruyne, hij werd hoofdredacteur van de Antwerpse Post, bedacht en lanceerde het populaire hondenliefhebbermaandblad Woef, naast een beresterk film- en videomaandblad, draaide een documentaire over Pater Damiaan, schreef met 35 jaar De Stangers een nieuwe bestseller, zorgde voor de misdaadroman Het Hollywood Complot, meteen bekroond met de Schaduwprijs, het beste debuut in de Nederlandse taal. Hierna volgden zijn drieluik rond Het groot Sinjorenboek, Het Antwerps Zakwoordenboek, 55 Heroes (een knap ogend en volumineus boek over 55 standbeelden uit Antwerpen en omgeving) en als één van zijn recentste krachttoeren, De Schelde van bron tot wereldhaven. Freddy is momenteel overigens een Manitoe van de Vlaamse Vereniging van maritieme en logistieke journalisten en publicisten. Vergeten we vooral niet zijn filmkennis en -bijdragen als bestuurslid van de Vereniging van de Vlaamse Filmpers waarvan hij sinds 1965 lid is en wat hem de juiste man op de juiste plaats maakte om het concept te ontwerpen rond het boek Robbes Hollywood aan de Schelde.

Robbes boek

Met enkele collega-filmjournalisten stelde Freddy Michiels een onmisbaar naslagwerk samen, schitterend uitgegeven, met tal van unieke foto’s (sommige nooit eerder gepubliceerd). De grote verdienste van Robbes Hollywood aan de Schelde is onweerlegbaar dat het niet zomaar de zoveelste ode is aan Robbe (die uiteraard uitgebreid wordt geïnterviewd met een vaak ontluisterend en hilarisch resultaat), maar ook de geschiedenis van de Vlaamse film, opgefleurd met anekdotes en randverhalen.

De inleiding, zeg maar, ‘Zonder de Schelde bestond Hollywood niet’ is van Lukas De Vos, de charismatische voorzitter van de Vereniging van de Vlaamse Filmpers, mede-uitgever van het boek. Hij schreef ook het hoofdstuk ‘De eeuw van zeer gezochte geesteszieken’, nu eens niet het zoveelste overzicht van de Vlaamse film in vervlogen tijden, maar over de Vlaamse film in deze nieuwe 21ste eeuw. “De tanende populariteit van de Vlaamse film heeft ongetwijfeld te maken met oververzadiging, met digitale alternatieven, met deerlijke mislukkingen, maar ook met gebrek aan durf om buiten de begane paden te stappen” (p. 182).

Freddy Michiels himself schreef drie unieke bijdragen. In Georges Heylen maakte van Antwerpen pas echt Hollywood aan de Schelde heeft hij het uitvoerig over de Antwerpse film- en bioscoopsituatie, de rol van Georges Heylen als onovertroffen marketeer en stuntman, en de teleurgang van de Franse film in Antwerpen. In Wie is Robbe De Hert reconstrueert Michiels een groot gedeelte van Robbes leven en de perikelen die hij had bij het financieren, lanceren en plannen van een aantal films.

In Kunst wordt ook economie heeft Michiels het verder over de periode van 2000 tot 2017 (waarin niet minder dan 260 films van allerlei slag werden geproduceerd: een gemiddelde van bijna vijftien producties per jaar, televisieopdrachten NIET inbegrepen). Interessant hierbij zijn de lijsten van de duurste Belgische filmproducties (Mr. Nobody van Jaco Van Dormael) en van de 23 meest succesvolle Belgische films (Loft van Erik Van Looy).

Jan Verheyen en Erik Van Looy uiten zich als bewonderaar van Robbe De Hert in het hoofdstuk Robbe De Hert: Cinema is mijn leven, heel mijn leven is Cinema. In een origineel en lang interview met Robbe zorgen de drie heren van (film)stand voor een persoonlijke inkijk in de evoluerende wereld van het filmsmaken.

Frank Heirman van De Gazet van Antwerpen, die eerder al eens ’n onderschat boek schreef over de ‘filmpaleizen’ (cinema’s) van Antwerpen en omgeving schetste de evolutie van de bioscopen in twee hoofdstukken (van 1896-1916 en van 1914-1939).

Willy Magiels, de onovertroffen uitgever-hoofdredacteur van het maandblad Film, zorgde voor drie merkwaardige hoofdstukken: Oorlogsjaren Tweede Wereldoorlog, Naweeën oorlogsjaren en Vlamingen in het buitenland. Unieke lectuur!

Het concept en de redactie van Freddy Michiels zou men geen onmisbaar naslagwerk kunnen noemen zonder het nooit eerder gepubliceerde fotomateriaal, een twee pagina’s lange lijst van nuttige adressen en een personenregister met een 700-tal namen.

John Rijpens

Freddy Michiels (concept en redactie) Robbes Hollywood aan de Schelde – het boek, 2018, 206 bladzijden, Uitgave Pandora, ISBN 978900-5325-451-6, prijs: 24,95 euro

Bijkomende inlichtingen: freddy.michiels@skynet.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here