Eet vezels en je bent goed bezig

0

“Vezels” of meer bepaald “voedingsvezels” is een verzamelnaam voor een reeks koolhydraten die door de mens niet in de dunne darm kunnen afgebroken worden. Zij zitten voornamelijk in ongeraffineerde plantaardige voeding: volkorengranen, peulvruchten, groenten en fruit. Ze bevorderen de spijsvertering en geven een bepaald gevoel van verzadiging wat kan helpen om het lichaamsgewicht onder controle te houden. Zij spelen een belangrijke rol voor de bacteriën van onze darmflora, die ze wél kunnen afbreken en verteren, en via de darmflora hebben ze een invloed op ons hele systeem, inbegrepen de hersenen.

Vezels houden verband met een indrukwekkende reeks gezondheidsvoordelen die wetenschappelijk aangetoond werden in de beste laboratoria ter wereld. Een overzichtsstudie is onlangs verschenen in het medische topvakblad The Lancet. De studie bundelt resultaten van méér dan tweehonderd wereldwijde onderzoeken en concludeert dat mensen met een hoge vezelinname aanzienlijk (15 tot 30 procent) minder risico lopen op voortijdig sterven, hart- en vaatziekten, beroerten, suikerziekte van type 2, en darmkanker. Voorts blijken vezeleters een duidelijk lager gewicht te hebben, een gezondere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte.

Het risico op bovengenoemde problemen was vooral lager bij mensen die dagelijks 25-30 gram vezels in hun voeding hadden. De studie bevat aanwijzingen dat het voordeliger is om nog méér vezels te eten dan 30 gram. Alleen doet bijna niemand dat! Belgen eten bijvoorbeeld gemiddeld slechts 18 gram vezels per dag. Om aan 30 gram te geraken moet je er al op toezien dat elke maaltijd en elk tussendoortje dat je eet, uitgesproken rijk zijn aan vezels.

De onderzoekers keken niet alleen naar de algemene vezelinname, maar ook naar het specifieke effect van volkorengranen. Ook daar bleek een grotere consumptie samen te gaan met minder ziekte en voortijdige sterfte. Minder duidelijk was het verband tussen gezondheid en de zogenaamde “glycemische index”. Dit is het gehalte aan snelle suikers in een bepaald voedsel. Toch was het algemene besluit dat er in de eerste plaats redenen zijn om veel vezels te eten en niet om te kniezen over de occasionele suikerpiek (= glycemische piek) van een grote kom fruitsalade of een stevige haverkoek.

Het staat als een paal boven water dat de menselijke gezondheid er wel bij zou varen als er bijzondere aanbevelingen zouden komen van het beleid om meer vezels te eten en volkorengraanproducten in plaats van geraffineerde. De studie reageert zodoende ook tegen de momenteel populaire dieettrend om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten en granen te mijden omdat die zogezegd in het lichaam grotendeels omgezet worden in vet. Dit geldt echter niet of nauwelijks voor koolhydraten in de natuurlijke omgeving waarin ze zitten met name granen, noten, vruchten en groenten, maar alleen voor geraffineerde, zuivere koolhydraten.

Als men een vleeseter is – ongeveer vijftig percent van de Belgen zijn echte vleeseters – die nauwelijks groenten bij het vlees verkiest, maar wel friet, saus en wit- of bruinbrood (opgepast: bruinbrood is geen volkorenbrood zoals velen verkeerdelijk menen), is het zo goed als onmogelijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Dierlijke producten bevatten nauwelijks vezels. Alleen plantaardige voeding bezit de vezels die de mens dagelijks nodig heeft. Vegetariërs zijn in feite te benijden. Daarenboven zijn vezels nodig voor de vele mensen die tegenwoordig met obstipatie rondlopen. Mensen met een zwakke maag die soms last hebben van vezelrijk dieet, kunnen groenten of fruit stoven of koken. Op die manier worden de vezels, als ze het al zouden zijn, minder irriterend. Er bestaan heden ten dage trouwens talloze gekookte plantaardige recepten die heel lekker smaken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here