Afbeelding
E-auto

E-auto

column

Is uw benzine- of dieselauto aan vervanging toe? Zet u de stap ‘naar elektrisch’? Dan moet u weten dat een e-gezinsauto behoorlijk duur is. Voor een modale e-versie waarmee uw gezin op reis kan, betaalt u algauw 40.000 euro. De actieradius is beperkt tot zowat 350 km. Dat betekent dat u de afstand naar Parijs net haalt. Wil u verder, dan moet u uw lege accu opladen en dat duurt aan een publieke laadpaal gemiddeld 4 uur. Wie elektrisch rijdt en thuis laadt, bespaart gemiddeld 50% op wat hij nu uitgeeft aan de brandstofpomp. Dat komt neer op ongeveer 5 euro per 100 km.

Begin 2021 waren er 8482 publieke laadpunten in België, waarvan ongeveer 4200 publieke laadpalen. Vlaanderen heeft een plan voor 30.000 extra publieke laadpunten. Dat is broodnodig, want we hebben een enorme achterstand op landen als Nederland en Duitsland. Voor de Europese Commissie staat vast dat de elektrische auto hét vervoermiddel van de toekomst wordt. Vanaf 2035 verbiedt ze de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Vanaf 2026 kunnen ondernemingen alleen nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aftrekken. Een hefboom om het Belgische wagenpark, waarin een half miljoen bedrijfswagens, te vergroenen.

Politici lijken zeker van hun stuk bij het lanceren van de e-auto, ondanks de aanhoudende controverse. Is zo’n wagen echt milieuvriendelijker? De Franse professor in de elektrotechniek Maxime De Blasi antwoordt resoluut ‘neen’ en spreekt over ‘een ecologische ramp’. Volgens hem is het wegvervoer verantwoordelijk voor 30% van de uitstoot van broeikasgassen in Europa. Die zouden volgens hem met amper 1% per jaar afnemen, omdat er nog een hele poos zo’n 300 miljoen traditionele voertuigen zullen blijven rijden en dus CO2 uitstoten. Bovendien is de transportsector, voorlopig niet door de maatregel getroffen, goed voor 25% van de emissies van het wegvervoer. Vliegtuigen en boten ziet hij evenmin snel elektrisch worden.

De Blasi wijst er ook op dat men bij het constructieproces van nulemissievoertuigen geen rekening houdt met de gevolgen van de fabricage, het opladen en de recyclage van batterijen. Elk van deze stappen verbruikt hulpbronnen en stoot broeikasgassen uit. De broeikasgasbalans van batterijen is hoegenaamd niet nul, zoals aangekondigd. Elk batterijpakket van gemiddeld 400 kg, is een deeltje van de massa van 120 miljoen ton die in de periode 2035-2050 wordt afgedankt en vervangen. Het recyclagepercentage van een batterij bereikt minder dan 50%, na maximum 1500 laadcycli. Wat gebeurt er dan met de 50% van de niet-recycleerbare batterijcomponenten? Nu wordt maar 17% van ons elektronische afval echt gerecycleerd. Veel energie, mineralen en vervuilende hulpbronnen zullen nodig zijn om de elektrische auto’s van alle essentiële onderdelen te voorzien en te dumpen.

De Blasi onderzoekt de toekomst van de geopolitieke stabiliteit. Hij neemt aan, dat de olieroute zal worden vervangen door de ‘batterijroute’, inclusief de bijhorende spanningen en zelfs oorlogen. De consument wordt gegijzeld door het beleid dat hem wordt opgelegd. Is de elektrische auto dus een echte vooruitgang voor de planeet of eerder een milieuwaanidee? En u inmiddels maar meer betalen voor uw elektriciteit.

“Een glimlach kost minder dan elektriciteit en geeft minstens evenveel licht.” Abbé Pierre (1912-2007)