Afbeelding
Duurzaamheid

Duurzaamheid

Fik blogt

De mens en zijn activiteiten hebben een onmiskenbare impact op onze aarde. Het lijkt wel of we van een andere planeet komen. Anders dan alle levende wezens gedragen we ons totaal onaangepast en zetten we het leven naar onze hand op een manier die onmogelijk kan blijven duren. We bezitten duidelijk nog lang niet ‘the ability to sustain’. Duurzaamheid is een vaardigheid die we ons moeten eigen maken.

Mens, milieu en economie

Iedereen wil dat zijn/haar kinderen en kleinkinderen kunnen tegemoetkomen aan hun behoeften. Daarom moeten we vandaag nog het roer omgooien en op een andere manier gaan leven. Economie stamt van het Griekse ‘oikos’ en betekent letterlijk huishoudkunde. Hierbij is het huis onze aarde en zijn de kinderen van het gezin alle mensen. Alleen wanneer we de schaarse middelen van Moeder Aarde als een goede huisvader beheren, komen de kinderen niets tekort en is er harmonie. Verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, solidariteit, realiteitszin, zuinigheid en nederigheid zijn kenmerken van een goede huisvader. De vraag dringt zich op wie vandaag de huisvader is van onze aarde ...

Economie boven politiek

Politiek is afgeleid van het Oudgriekse ‘politeia’ dat verwijst naar het burgerlijke samenleven. Zodra de ‘polis’ of stadstaat zijn intrede doet, is er nood aan het organiseren van het ‘samen leven’. Dit is meteen de kerntaak van politiek. ‘Politeia’ staat tegenover ‘idiotes’, wat ‘privaat’ of ‘individu’ betekent. Vandaar wellicht ‘eigen-dom’ of hoe idioot het is om te denken dat iets alleen maar van jezelf is ...

Als wetenschap die de keuzes onderzoekt die mensen maken bij de productie, distributie en consumptie van goederen en diensten, zou de economie ten dienste moeten staan van de politiek. Economie werd echter de nieuwe religie en in plaats van met de erfzonde wordt ieder kind vandaag geboren met een staatsschuld. In België bedraagt die op 21-9-2021 46.155 euro per hoofd en de totale staatsschuld van België stijgt momenteel met 507 euro per seconde!

Focus op waarde

Bij waarde denken we vaak automatisch aan de prijs. Sommigen beweren dat de mens als economisch wezen de voor- en nadelen afweegt en kiest wat hij consumeert. Marketeers weten ondertussen dat we vooral psychologische en emotionele wezens zijn. We zijn perfect te manipuleren tot consumptie van zaken die totaal overbodig zijn.

Toch kan wie voldoende inzicht verwerft in deze psychologie zijn of haar emotie ombuigen naar empathie voor anderen en voor komende generaties. We zijn, net als onze kinderen en kleinkinderen, geen consumenten, maar in de eerste plaats mensen die recht hebben op een leven dat het waard is geleefd te worden.

“Waar alles draait om geld wordt iedereen arm” - Fik Verbiest