Afbeelding
Dossier: cruises

Dossier: cruises

Coverstory

Cruises! Oh wat bestaan er over cruises veel misvattingen en vooroordelen! Om er maar enkele op te sommen: alleen maar gepensioneerden, zeeziekte, te veel glitter, Nicole en Hugo, saaie of heel drukke schepen, elitaire toeristen, … Niets is minder waar. Het aanbod aan rederijen en cruiseschepen is namelijk zo immens en divers, dat er voor elk wat wils is. Vergelijk het met hotels en het scala aan grote resorts boordevol animatie tot kleinschalige b&b’s, en alles daartussen.

Speciaal voor jou: de onbekende en onbeminde cruisewereld helemaal ontrafeld! Wist je dat er over de hele wereld zo’n 2000 cruiseschepen rondvaren? Laat je vooraf dus goed adviseren over de stijl van de rederij, om te bepalen welke cruise bij je past en onthoud: bijna iedereen die ooit een cruise boekte, doet dat later opnieuw!

(lees verder onder de foto)

Een cruiseschip is een drijvend hotel, je koffer hoeft dus maar één keer ingepakt te worden. Gewoonlijk wordt er ’s avonds en ’s nachts gevaren en geniet je overdag volop van de bezienswaardigheden of activiteiten aan land. In alle uithoeken van deze blauwe planeet wordt er gevaren, dus er is vast wel een geschikte cruise voor jou. Ongeacht welke cruisevakantie je kiest, het personeel legt je maar al te graag in de watten, een heerlijk kenmerk van het cruisen. Eén ding is zeker, het eten aan boord is altijd lekker met internationale en exotische gerechten. Vele schepen hebben bovendien één of meerdere à-la-carterestaurants en gezellige bars.

(lees verder onder de foto’s)

Aan boord van de Royal Clipper, Middellandse Zee, Italië

Elk schip is uiteraard anders, maar toch zijn er kenmerken die steeds terugkomen. Zo heeft elk schip verschillende dekken (verdiepingen), hutten of kajuiten (slaapkamers) voor zowel gasten als personeel. Er zijn binnenhutten zonder venster, buitenhutten met venster, balkonhutten en suites. Op de bovenste dekken zijn meestal de faciliteiten gelegen zoals restaurant(s), spa, casino en zwembad. Het atrium is het centrale punt van het schip met de receptie, vooral op grote schepen vaak erg spectaculair.

(lees verder onder de foto’s)

MS Renoir, Seine, Frankrijk, CroiseEurope© Gregory Gerault
MS Miguel Torga, Douro, Iberisch Schiereiland, CroisiEurope © Denis Merck
RV African Dream, Zambezi, Afrika, CroisiEurope © Kevin Hogan

De bekendste beelden van cruises zijn wellicht die van de ‘fun’- of ‘resort’-schepen, grote tot megagrote schepen met heel veel faciliteiten (waterglijbanen, klimmuren, ...) en animatie. In de vakantieperiodes vind je hier aan boord veelal families met kinderen. Deze rederijen varen in het Middellandse Zeegebied, over het Panamakanaal, nabij de Caraïben, de Baltische Staten en de fjorden in Noord-Europa, Canada en Alaska in Noord-Amerika, … en leggen veelal in de grotere steden of bestemmingen aan, helemaal fijn voor een eerste kennismaking met een bestemming. Typisch aan cruises is dat alle maaltijden altijd van zeer goede kwaliteit zijn, ook bij deze ‘fun’-schepen waar je voor een zeer scherpe prijs/kwaliteit kan varen.

Iets kleiner zijn de middelgrote premiumschepen, groot, maar niet giga, verfijnder, eleganter, minder druk, maar toch nog met alle voordelen van veel faciliteiten aan boord. De aangeboden vaarroutes zijn gelijkaardig als bij de grote ‘fun’-schepen, toch gaan ze soms dieper in op een bepaalde bestemming. Ook hier zijn de prijzen gunstig t.o.v. de aangeboden kwaliteit.

(lees verder onder de foto’s)

De volgende categorie is wat men in de cruisesector de kleine, ofwel luxe- of yachtschepen noemt, zij behoren veelal tot het luxueuze segment. Omdat deze schepen kleiner zijn, kunnen ze aanleggen in kleinere havens of dichter bij een stadscentrum, wat dan weer ideaal is voor mooie vaarroutes en programma’s, denk maar aan het Amazonegebied, India of het Arabische schiereiland. Aan boord van deze schepen is de gastronomie erg verfijnd, wat wij Belgen weten te appreciëren. Sommige intieme cruiseyachts of suites hebben zelfs butlerservice!

(lees verder onder de foto’s)

Donau

Sonnendeck 11
[ (c) Hapag-Lloyd-Kreuzfahrten,Alle Bilder zur honorarfreien Nutzung mit dem vollst?ndigen Bildnachweis "Hapag-Lloyd Cruises / Christian Wyrwa" È Die Bilder d?rfen nur im Rahmen einer Berichterstattung ?ber Hapag-Lloyd Cruises verwendet werden, All Photos intended for editorial use. All image use free of charge. Photocredit: Hapag-Lloyd Cruises / Christian Wyrwa. ] " src="https://lees.mensenzijnmedia.be/wp-content/uploads/2021/07/Deck11_CW_20191103_8080_1eb61ff115f52adff54c97e41bdb98b1_800.jpg" />
MS Europa, Hapag-Lloyd Cruises © Hapag-Lloyd-Kreuzfahrten, Christian Wyrwa
La Belle des Océans, Bonifacio, Corsica, CroisiEurope © Alexandre Sattler
La Belle des Océans, Bonifacio, Corsica, CroisiEurope © Alexandre Sattler
La Belle des Océans, Bonifacio, Corsica, CroisiEurope © Alexandre Sattler

Naast deze klassieke en traditionele cruisecategorieën, bestaan er nog heel wat buitenbeentjes, wellicht de interessantste en boeiendste cruises. Denk bijvoorbeeld aan expeditiecruises die je dichter bij de natuur brengen, o.a. naar Antarctica, Arctica, Spitsbergen, Groenland, de Amazone, de Galapagoseilanden, … Een expeditiecruise is een once-in-a-lifetime-ervaring. De focus ligt op een actief en educatief reisprogramma. Aan boord zijn steeds wetenschappers en experts aanwezig, er valt heel wat bij te leren tijdens boeiende lezingen, maar vergis je niet, het zijn geen oude, roestige machines, wel kleine cruiseschepen met de modernste technologieën die je naar deze prachtige werelden brengen. Met kleine zodiacs worden excursies georganiseerd. Bovendien zijn deze schepen ook erg vooruitstrevend op ecologisch vlak. Zéér snel reserveren is wel de boodschap, de plaatsen zijn beperkt en in een mum van tijd uitverkocht, tot 2 à 3 jaar voor vertrek voor sommige afvaarten!

(lees verder onder de foto’s)

© Hapag-Lloyd-Cruises - Denger
RV Pandaw II, Irrawaddy, Zuid-Oost Azië, CroisiEurope © David Lumsden

De elegantste schepen zijn waarschijnlijk de zeilcruises. Ongeveer tachtig procent van de vaartijd wordt op de zeilen gevaren, dat is milieuvriendelijk zonder technologische hoogstandjes. Dankzij hun kleinschaligheid brengen zeilcruises je naar plekjes waar grote(re) schepen niet aanmeren. Zo varen ze naar kleine Caribische, Griekse en Thaise eilanden. Heerlijk om al wiegend in te dommelen op de zachte deining van het water. Uiteraard geniet je hier van een zeer persoonlijke service. Ook is het contact met de bemanningsleden veeleer vriendschappelijk. Gasten die dat willen, mogen tijdens de zeilcruises helpen met het hijsen van de zeilen, in de masten klimmen of in de stuurhut een praatje met de kapitein maken. Extra troef is de mogelijkheid om watersporten te beoefenen zoals waterskiën.

Daarnaast zijn er nog rederijen die specifiek in een bepaalde regio gespecialiseerd zijn: de Griekse eilanden, de Kroatische kust en eilanden, de Seychellen, Frans-Polynesië, de Noorse fjorden, ... Handig toch, een rondreis op het water, zo hoef je niet steeds weer het vliegtuig te nemen of lange afstanden te rijden. Deze kleinschalige rederijen hebben elk hun eigenheid en stijl, gaande van eenvoudig comfortabel tot zeer luxueus.

Natuurlijk mogen we naast de zeecruises, de riviercruises niet vergeten! De bekendste is wellicht de fameuze Nijlcruise, een ideale manier om de prachtige, rijke geschiedenis van Egypte te ontdekken. Zo’n riviercruise kan ook dichter bij huis, op de Douro, Donau, Elbe of de Loire. Ook op de grote rivieren van de wereld, in Rusland, Zuidoost-Azië en in Zuidelijk Afrika kan je comfortabel de regio van dichtbij ontdekken. Deze schepen ademen ook de lokale sfeer uit. Laat je meevoeren over het rustige, kabbelende water van de rivier en doorkruis karakteristieke landschappen. Er is ruim de tijd om te genieten van de landschappen en om de omgeving te verkennen. Rivierschepen zijn als het ware kwalitatieve boetiekhotels, elk met hun eigen niveau van comfort. Een apart broertje zijn vaarfietsvakanties, je bagage blijft veilig aan boord en jij fietst zonder zorgen de uitgestippelde route.

(lees verder onder de foto’s)

Stap voor stap doen rederijen steeds meer om hun ecologische afdruk te verminderen. Enkele bijna vanzelfsprekende maatregelen zijn het drastisch verminderen van gebruik van plastic (o.a. rietjes) en het gebruik van ledverlichting. Snelheden en routes worden herbekeken om zodoende het verbruik te verminderen, maar ook worden er waterzuiveringsinstallaties gebruikt: zeewater wordt omgezet naar drinkwater en gezuiverd water wordt weer in zeeën en oceanen geloodst. Daar waar mogelijk, gebruikt men walstroom i.p.v. brandstof. Moderne schepen varen veelal op lng. De Noorse rederij Hurtigruten bouwt zelfs aan de eerste hybride-elektrisch aangedreven expeditiecruiseschepen ooit!

#winkelhier #treiskoffertje #ikgaopreis

treiskoffertje.be

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding