Dit moet je doen om beter te slapen

0

Professor John Verbraecken, medisch coördinator van het slaapcentrum aan het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen, schreef het boek ‘SOS Slaap’ met negen tips voor een betere nachtrust. We zetten ze even op een rijtje:

1. Eet en drink gezond. Vermijd cafeïne, want zelfs twee kopjes koffie bij het ontbijt beïnvloeden je nachtrust. Ook alcohol blijft zes uur in het lichaam aanwezig. Je slaapt er makkelijker door in, maar het beïnvloedt het doorslapen.

2. Dagelijks bewegen is belangrijk.

3. Vermijd nicotine. Rokers ervaren tijdens de nachtrust een nicotinetekort wat hen wakker maakt.

4. Schrijf je problemen op in een dagboek. Zo neem je afstand van het probleem.

5. Hou vast aan een slaapritueel.

6. Slaap niet uit.

7. Bouw regelmaat in. Ga op hetzelfde uur slapen en sta op hetzelfde uur op.

8. De slaapkamer is om te slapen en voor seks. Ban de tv, eten, je pc,…

9. Draai je wekker om zodat je er niet naar kan staren.

Wat als dit alles niet helpt?

Lig nooit langer dan twintig minuten wakker. Ga in dat geval uit de slaapkamer om water of melk te drinken en lees iets. Begin niet met je mails na te kijken. Voel je je slaperig, ga dan terug naar bed. Heb je gedurende drie weken driemaal per week een slechte nacht, raadpleeg dan je huisarts. (EM)

Bron: www.dna.be

Geen posts om weer te geven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here