De evolutie van Suske en Wiske

0

Na meer dan 70 jaar Suske en Wiske, uitgegroeid tot Vlaanderens beste en bekendste stripreeks, werd na het overlijden van Willy Vandersteen verhalenbedenker Peter van Gucht hoofdscenarist, goed voor 80 albums de voorbije 15 jaar. Hij bracht Suske en Wiske naar deze tijd. Wat door een aantal oldtimers van lezers, verzamelaars en aanbidders niet steeds met gejuich werd en wordt onthaald.

De bewonderaars van de ‘oude’ verhalen en reeksen zijn ondertussen getroost door de publicatie van de Classics, waarin de stokoude Suske en Wiske-verhalen in een nieuwe inkleuring en belettering worden uitgebracht.

Zij (en wij) hebben (opnieuw) kunnen kennismaken met Vandersteen, de volkse verteller, die volkse tekeningen en dito verhalen leverde tot hij in het weekblad Kuifje met een Suske en Wiske (Het Spaanse spook) zijn kans mocht wagen, maar zich van baas Hergé uitvoeriger moest documenteren, realistischere decors moest tekenen en zelfs voor stijlvollere nevenpersonages moest zorgen. Een huwelijk voor tante Sidonia moest hij laten vallen. Lambik, die een loodgieter was, werd een elegantere detective en het haar van Wiske kreeg een aristocratische coupe.

Later gaf Vandersteen toe dat zijn fantasie en tekeningen “zomaar uit zijn hand waren gevallen”. De vrijgevochtenheid kwam in Vlaanderen en vooral bij Vandersteen maar langzaam op gang. De borstenloze tante Sidonia belichaamde lange tijd de conservatieve denkpatronen die bij Vandersteen ingebakken zaten.

Modernisering

De verantwoordelijke uitgevers van Suske en Wiske beseften rond de eeuwwisseling dat er wat aan de hand bleek te zijn, want de monsteroplage van elk nieuw album zakte van 250.000 exemplaren naar 100.000. De figuren van Suske en Wiske bleven bekend en populair en zelfs de kritische Nederlanders bleven hondstrouw. In 2003 werd contact gezocht met een nieuwe scenarist: Peter Van Gucht die toen voor Studio 100 werkte en er scenario’s schreef voor o.m. Samson en Gert, Kabouter Plop, Big & Betsy. Die was meteen verkocht en werd kort daarop hoofdscenarist. Samen met nog twee andere tekst- en verhalenschrijvers zorgde hij voor minstens vier nieuwe Suske en Wiske-albums per jaar. Vijf tekenaars (onder wie hoofdtekenaar Luc Morjaeu) zorgden ook voor een nieuwe look: weg die korte broek van Suske, die vervangen werd door stijlvolle jeans en het meisje Wiske (toch een 13-jarige tiener) kreeg warempel borstjes, leuke laarsjes en een modieuze sjaal.

De ouderwetse verhaallijnen kregen nog nauwelijks een kans. Instagram deed zijn intrede. De tijdsmachine bleef bestaan, maar focuste zich meer op modernere toestanden zoals in Het Schrikkelspook over een Duitse piloot uit de Eerste Wereldoorlog, die door zijn verleden geen rust kan vinden. Nog dichter bij de actualiteit was Lambik Plastik over de plasticsoep in onze oceanen. Sciencefictiontoestanden (die Vandersteen haatte) en hun neveneffecten (fantasy), die zo populair zijn bij de moderne jeugd, worden niet meer uit de weg gegaan: in Barabas de Balorige (2013) wordt een uitstapje gemaakt naar het zombiegenre; in Operatie Sigagy plaatsen Suske en Wiske een foto op de sociale media; een transgender komt aan bod in Mona Lisa; Wiske krijgt een nieuwe vriendin in Het omgekeerde land; Barabas bouwt drones in Game of Drones; Wiske krijgt een depressie (ziekte van deze tijd!) in De bibberende Bosch wanneer zij haar geliefde Schanulleke bijna verliest door verdrinkingsdood; Lambik belandt in Chicago anno 1930 als taxichauffeur in Taxi Tata; een depressieve stervoetballer (hij heeft een balfobie …) moet genezen worden in Het lederen monster.

Of Peter Van Gucht en zijn scenariocollega’s het ooit zover zullen laten komen met hun Wiske als Merho met zijn Fanny (eigen reeks als een volwassen Fanny K.) waarvan de beste vriendin een hoertje is, durven we best te betwijfelen. Peter Van Gucht vertelde onlangs dat hij al apetrots was omdat ook moslima dwepen met Suske en Wiske (“Alleen vonden ze dat Lambik geen alcohol meer mocht drinken …”).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here