Home Topics Gezondheid Buiten op wandel

Buiten op wandel

0
Buiten op wandel

Terwijl we samen met landen overal ter wereld de voorbije weken werden geconfronteerd met lockdowns allerhande, ontdekten Vlamingen massaal de buitenlucht. Buitenlucht is gezond en bovendien kunnen we na de winter met z’n allen gerust een streepje zon gebruiken voor wat broodnodige vitamine D. Plots werd een wandelingetje alleen, met het gezin of met een coronabuddy een welkome en gewenste verstrooiing nu de ‘ophokplicht’ gold. Hopelijk vergeten we na de versoepeling of – durven we het te zeggen – de opheffing van de coronamaatregelen de geneugten van het wandelen in de open lucht niet!

Gezondheidsboost

Ook wandelen, een van de veiligste, toegankelijkste en goedkoopste sportvormen, heeft natuurlijk zijn gezondheidsvoordelen, zo werd met neurowetenschappelijk onderzoek al uitgebreid aangetoond. Wandelen vertraagt je stressniveau en je bloeddruk evenals het risico op hart- en vaatziekten, allergieën en astma en bevordert je mentale gezondheid. Beweging in het algemeen is goed voor je bloedsomloop, je spieren en je gewrichten en het laat bovendien endorfines vrijkomen, die dan weer zorgen voor een geluksgevoel.

Bewegen in de buitenlucht verdubbelt meteen de gezondheidsvoordelen. Buitenlucht is veelal gezonder dan het binnenklimaat op school, kantoor of in je woning. Bovendien neem je buiten rechtstreeks daglicht op en dat is goed voor je biologische klok: daglicht zorgt voor de aanmaak van cortisol, het hormoon dat je lichaam activeert en je brein alert houdt. Zo zal je je beter kunnen concentreren en je zal bovendien impulsen – denk aan die zak chips in je kast – beter kunnen beheersen. ’s Avonds maakt je lichaam dan weer melatonine aan, waardoor je slaperig wordt. Als dat proces ontregeld raakt doordat je overdag te weinig daglicht opneemt (en ’s avonds te veel kunstlicht), dan kan dat je lichamelijke én mentale gezondheid schaden.

Volgens onderzoek volstaat het om per week in totaal twee uur buiten te wandelen om je algemene gezondheid een boost te geven. Je hoeft dus allerminst deel te nemen aan de Dodentocht. Ander onderzoek wees er trouwens op dat wandelen in de voormiddag nog de meeste voordelen oplevert – logisch als je terugdenkt aan wat we net leerden over cortisol.

Op pad

Laat je conditie nog wat te wensen over of twijfel je over de juiste aanpak? Dan kan Start to Walk van Evy Gruyaert een goede leidraad voor je zijn.

Informeer je bij je gemeente over leuke wandelingen in je buurt. Via Google Maps kan je trouwens zelf tochten uitstippelen. Zo krijg je snel een zicht op welke leuke wandelgebieden er zijn in je buurt, of welke parken dichterbij liggen dan je dacht.

Op routeyou.com vind je de mooiste routes in je eigen buurt, of stel je zelf een wandeling samen volgens je persoonlijke voorkeuren. Je krijgt er ook tips voor onderweg. Ook bij Natuurpunt kan je zoeken naar natuurgebieden, veelal met wandelingen, in je buurt. Wandelroutes.org geeft dan weer een overzicht van verschillende soorten wandelingen, zoals erfgoedwandelingen, boswandelingen, maar ook bloesemroutes.

Vergeet ondertussen niet rond je te kijken en neem je tijd om je omgeving in je op te nemen. Wandel je in de stad, kijk dan zeker ook eens omhoog, naar de gevels en daken van gebouwen. Je ontdekt geheid een aantal pareltjes die je eerder nooit had opgemerkt en vergeet de beren niet te tellen! Heb je het geluk in de buurt van een park of natuurgebied te wonen, dan ga je daar uiteraard graag vertoeven. Ben je geen natuurkenner, laat je dan leiden door de aanduidingen ter plekke of neem een veldgids mee. Veel plezier!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here