Afbeelding
Blind date met blikken en blozen

Blind date met blikken en blozen

Beleven

Op 14 maart zou de mooiste, indrukwekkendste kunsttentoonstelling van het jaar voor het publiek op drie locaties in Antwerpen opengesteld worden. De coronacrisis oordeelde er anders over. Met de versoepelende maatregelen van vandaag kan deze onwaarschijnlijk mooie kunsttentoonstelling van oude meesters dan toch de deuren openen tot het einde van het jaar. Nu we allemaal aangeraden worden vakantie in eigen land te nemen, is ‘Blind date’ de ideale manier om de schoonheid van eigen land te waarderen. Een absolute aanrader!

The Phoebus Foundation en het Museum Snijders & Rockoxhuis organiseren tot het einde van het jaar een heuse ‘Blind date’ in de Antwerpse binnenstad. Samen met de Keizerskapel, de Sint-Carolus Borromeuskerk en het Museum Vleeshuis stellen ze een unieke tentoonstelling voor over portretkunst.

Het grote aantal portretten in de collectie van The Phoebus Foundation, van de late middeleeuwen tot de vroegmoderne tijd, is het ideale uitgangspunt om het rijke verhaal van dit genre letterlijk en figuurlijk uit de doeken te doen. Er werd bijzonder veel aandacht geschonken aan de manier waarop de kunstwerken voorgesteld worden. De doeken en de panelen zijn vergezeld van accessoires en attributen om de werken in hun tijdskader te kunnen waarderen via speeltjes, kammen, juwelen en communicerende poppen.

(lees verder onder de foto)

Het campagnebeeld van Blind date is een zelfportret van Jan Cossiers.

Nicolaas Rockox als gastheer

Vermogende burgers uit de welvarende Nederlanden, maar ook rijke vorsten met een Europees netwerk zijn op de afspraak bij (buiten)burgemeester Nicolaas Rockox, die hen als een perfecte gastheer in zijn statige woning ontvangt. Rockox was in zijn tijd (de zestiende en vroeg zeventiende eeuw) de zich als mecenas aanbiedende kunstliefhebber en vriend van Pieter Paul Rubens. Hij werd in 1599 bij de Blijde Intrede van Albrecht en Isabella tot ridder geslagen en zou van 1603 tot 1629 (buiten)burgemeester van de stad Antwerpen blijven om nadien nog tot 1636 onafgebroken schepen van de stad te blijven.

Zijn woning is nu een prachtig patriciërspand waar een uitzonderlijke kunstcollectie is ondergebracht. In de jaren 60 van vorige eeuw was het nog een wijn- en danskelder waar de jongeren kwamen dansen op de muziek van die tijd. Ik heb er nog in het huisorkest kunnen meespelen.

Vandaag is het een bijzonder museum waarin een deel van de Blind date terug te vinden is. In de Keizerskapel maakt de bezoeker kennis met devote portretten, vrome stichters die met indrukwekkende drieluiken een zitje in de hemel reserveerden, maar ook mysterieuze engelen, geestelijken en ingetogen burgers maken hier hun opwachting.

De Sint-Carolus Borromeuskerk verleent onderdak aan kinderportretten, statige weergaves van mini-volwassenen met vaak grote emotionele geladenheid.

Het Museum Vleeshuis ten slotte toont drie smakelijke schilderijen van Frans Snijders. Ze symboliseren de weelde in het Antwerpen van de zestiende en zeventiende eeuw en fungeren letterlijk als een voedingsbodem voor handel en kunsten in de Scheldestad.

(lees verder onder de foto)

Wat deze Blind date zo aantrekkelijk maakt, is ook de manier waarop de bezoekers geconfronteerd worden met de diverse werken, o.a. door de aanwezigheid van levensgrote poppen wiens aangezicht in de pop geprojecteerd wordt. Een bijzondere ervaring!

Proficiat Walter Van Beirendonck

Wat deze tentoonstelling zo bijzonder maakt, is de aanpak en verpakking, de originele scenografie van modegoeroe Walter Van Beirendonck. Hij plaatst de portretten in hun natuurlijke habitat en toch in een verrassend jasje. Als modeontwerper weet hij als geen ander de rijk uitgedoste dames, heren en kinderen, maar ook de sobere heiligen en devote burgers een gepaste plaats te geven op de diverse catwalks. Hij laat hen zelfs in dialoog gaan met enkele vroeg-zeventiende-eeuwse burgers, mannequins getooid in meesterlijke creaties van Isabelle de Borchgrave.

De kunstenaars die in deze over drie locaties verspreide Blind date o.a. een podium krijgen, zijn: Quinten Metsys, Frans Floris, Jan Van Hemessen, Pieter Paul Rubens, Antoon Van Dyck, Jan Cossiers, Jan Boeckhorst en David II Teniers. Een weelde waarop elk buitenland alleen maar jaloers kan zijn.

Een groot deel van de tentoongestelde werken behoort tot de privécollectie van Fernand Huts (Katoennatie), maar ze werd aangevuld met passende en zelden geziene werken van andere privéverzamelaars.

Deze Blind date maakt vakantie in eigen land de moeite waard en om na te praten zijn er in de omgeving voldoende terrasjes die nagenieten mogelijk maken.

Fernand Huts (Katoennatie) gaf Walter Van Beirendonck de opdracht om zijn persoonlijke collectie op een originele manier voor een breed publiek toegankelijk te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding