Home Geen categorie ‘Bewust zijn’ is een klimaatakkoord dat je maakt in je hoofd

‘Bewust zijn’ is een klimaatakkoord dat je maakt in je hoofd

0

Dat de VS en China officieel laten weten dat ze het klimaatakkoord van Parijs zullen ratificeren, is een belangrijke stap in de goede richting voor de toekomst van het leven op aarde, m.a.w. ons leven en dat van onze kinderen en kleinkinderen! De ecologische voetafdruk van China en de VS is enorm en hun ratificatie zorgt ervoor dat het klimaatakkoord van 22 april eindelijk in werking kan treden. De mens wordt zich er langzaam maar zeker van bewust dat hij op een duurzame manier moet omspringen met de rijkdommen die Moeder Natuur hem ter beschikking stelt. Een nieuwe manier van leven dringt zich op.

Meer dan aan klimaatakkoorden en milieuwetgeving, hebben we nood aan een mentaliteitswijziging die indruist tegen de dogma’s waarmee politici en economen ons in mainstreammedia dagelijks om de oren slaan. ‘Iedereen moet aan het werk tot zijn 67ste, we moeten meer economische groei realiseren, spaarders moeten meer consumeren en hun geld met meer risico beleggen, …’ Kunnen we niet beter wat consuminderen en meer leren te genieten van wat we hebben? Kunnen we niet minder van onze ‘leef’-tijd inruilen voor ‘geld’, dat we ‘nodig’ hebben om spullen te kopen die uiteindelijk vaak overbodig zijn of om dingen te doen die ons afleiden van wat essentieel is? Blijven we onze kinderen motiveren om diploma’s te halen die hen in staat stellen om vooraan te lopen in de ratrace, waardoor ze onbewust de structuren in stand houden die onze welvaart hebben laten ontsporen tot overconsumptie en ongelijkheid?

Er is ‘ander’ werk aan de winkel …, interessanter werk, waarvoor veel mensen wel warm lopen! De wereld gaat niet gebukt onder overbevolking. De wereld gaat gebukt onder de manier waarop de mensen die haar bevolken omgaan met de schaarse middelen die ze hebben. Nieuwe technologieën en systemen ontwikkelen, is pas zinvol wanneer tegelijk ook ons besef ontwikkelt dat de vruchten die we hiervan plukken ten dienste moeten staan van iedereen. Is het niet absurd dat, ondanks alle technologische vooruitgang, vrijwel iedereen wordt opgeroepen om langer te werken? Is het niet absurd dat marketeers en gladde verkopers mensen behoeften aanpraten die geen wezenlijke behoeften zijn en die er alleen op gericht zijn om de omzetcijfers van hun opdrachtgevers de hoogte in te jagen?

Bij het begin van een nieuw school- en werkjaar is het misschien een uitgelezen moment om voor jezelf de balans op te maken. Wat ga jij nog doen met de ‘leef’-tijd die je voor de boeg hebt? Hoeveel van die tijd ga jij inruilen voor de aankoop van spullen of vrijetijdsbestedingen die geen wezenlijke bijdrage leveren aan jezelf of aan de samenleving? ‘Bewust zijn’ is een klimaatakkoord dat je maakt in je hoofd …

Fik Verbiest

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here