Afbeelding
Woman reading inside a huge book

Alice, het wolvenmeisje – Kristin Hannah

Het Geschreven Woord

Kristin Hannah, auteur van De Nachtegaal en Aan het einde van de wereld, won talloze literaire prijzen en is een New York Times bestsellerauteur. Alice, het wolvenmeisje kan misschien niet tippen aan deze romans, maar Hannah toverde toch een onwaarschijnlijk verhaal uit haar pen over verlies, familie, vriendschap en hoop in het midden van de prachtige wildernis van Amerika. Het verhaal zal je meeslepen van de eerste tot de laatste zin.

Nadat psychiater Julia Cates voor de rechtbank wordt gesleept wanneer één van haar jonge patiënten vier kinderen vermoordt en zelfmoord pleegt, blijft er van haar carrière weinig over. Tot er in haar geboortestad een verwilderd meisje uit het bos gelopen komt met een wolvenpup in haar armen. Getraumatiseerd en niet in staat om te spreken, het kind geeft geen enkele aanwijzing over haar verleden. Ellie Cates, zus van Julia en hoofd van de plaatselijke politie, roept de hulp in van Julia, die meteen alles achterlaat en vastberaden aan de slag gaat met het bijzondere kind, dat ze gaandeweg Alice noemen. Alice, gevangen in haar innerlijke wereld van angst, begint met de hulp van Julia stap voor stap open te bloeien, waardoor stukje bij beetje haar verleden aan het licht komt. Terwijl elke persoon die betrokken is bij het helpen van Alice worstelt met eigen problemen, zorgt de sterke band die ontstaat met het kind ervoor dat iedereen zich weer openstelt voor een toekomst vol mogelijkheden.

Kristin Hannah bewijst met Alice, het wolvenmeisje nog maar eens dat ze een fantastische schrijfster is. De prachtige beschrijvingen van de donkere, ondoordringbare wildernis van het Olympic National Forest geven je doorheen het hele boek het gevoel dat je je bevindt onder het groene bladerdak, waar de zonnestralen doorsijpelen en je de geur van natuur na een regenbui nog kan ruiken. Ze maakt van de natuur als het ware een hoofdpersonage, om aan te tonen hoe puur en belangrijk deze is. Doordat Alice jaren in de wildernis heeft moeten overleven, is ze één geworden met de natuur en heeft ze geleerd om - net zoals dieren - te leren vertrouwen op haar zintuigen. Er zijn een handjevol “wolfskinderen” bekend in onze geschiedenis en slechts een klein deel daarvan werd ook werkelijk bestudeerd. Er wordt gespeculeerd dat deze kinderen door hun onbedorvenheid en onbeschaafdheid over een zekere zuiverheid beschikken en een voorbeeld zijn van pure natuur. Vermoedelijk is dit de reden waarom wilde dieren, die normaal schuchter zijn en menselijk contact vermijden, zich aangetrokken voelen tot Alice. Het is voor deze wolfskinderen ook bijna onmogelijk om te leven in een maatschappij met andere regels, ze ontwikkelen zelfs zelden een spraakvermogen en belanden soms in instellingen. Alice wil zelf niet spreken, maar door de vastberadenheid van Julia om een veilige haven te creëren, krijgt ze genoeg moed om dit toch te doen. Af en toe krijgen we een kijkje in de gedachten van Alice en leren we meer over het waarom, dat hartverscheurend blijkt te zijn. Hannah houdt ons echter hoopvol en toont ons aan dat liefde, geduld en begrip helend kunnen zijn.

Keer op keer slaagt Kristin Hannah erin om menselijke verhalen te vertellen zonder een geromantiseerd beeld voor te stellen. Elk personage wordt op een genuanceerde manier uitgebouwd, waardoor we als lezer een band ontwikkelen met de karakters en met hen meegroeien. Door de komst van Alice, haar vreselijke trauma en de liefde die ze doet ontluiken in ieders hart, worden alle personages gedwongen hun eigen problemen onder ogen te zien. Julia, achtervolgd door de rechtszaak en een liefdesbreuk, verliest het vertrouwen in zichzelf en heeft al jaren een minderwaardigheidsgevoel. Ellie, het mooiste meisje van de stad, heeft al twee scheidingen achter de rug en verliest bijna het vertrouwen in zichzelf met deze zaak. Max, een dokter die verhuist naar het slaperige stadje, is gebroken door een onmenselijk verlies. Cal, beste vriend van Ellie, wordt verlaten door zijn vrouw en alleenstaande vader van twee dochters. Het mysterie van het wolvenmeisje en de immense veerkracht die ze toont, schudt iedereen wakker. Hoop doet immers ontwaken.

Ik was eigenlijk nooit fan van boeken over mensen en relaties, ik koos altijd voor verhalen met een overduidelijk magisch aspect, omdat het gemakkelijker ontsnappen is aan de realiteit. Het is door boeken zoals Alice, het wolvenmeisje dat ik besef dat magie niet alleen te vinden is in draken en kastelen, maar ook in liefde, hoop en al het moois dat onze wereld te bieden heeft. Tijdens deze wereldwijde crisis zijn dit net de dingen waaraan we ons zo vasthielden, om mentaal en fysiek gezond te blijven. We ontsnapten massaal naar de natuur, probeerden op creatieve manieren verbonden te blijven met onze geliefden en koesterden hoop dat we snel weer uit deze situatie zouden geraken. Dit boek doet ons er toch even bij stilstaan dat er altijd licht aan het einde van de tunnel is.

Kristin Hannah pende inmiddels al 24 romans neer, waaronder De wintertuin, De nachtegaal, Aan het einde van de wereld, De tijd van loslaten, Verder dan de sterren, Wie naar de sterren grijpt en Twee zusjes. De nachtegaal verscheen in 43 talen en verkocht wereldwijd meer dan twee miljoen exemplaren. De productie van de verfilming is inmiddels van start gegaan, waarin zusjes Dakota en Elle Fanning de hoofdrollen in zullen vertolken. Ook Home Front en The Great Alone (Aan het einde van de wereld) kunnen we verwachten op het grote scherm. Firefly Lane (Twee zusjes) kan je sinds februari op Netflix terugvinden. Ze blijft ook vlijtig schrijven, haar volgende roman The Four Winds is al uitgebracht, op de Nederlandse vertaling is het nog even wachten. Gelukkig heb je wel nog genoeg materiaal om tussentijds in te verdwijnen.