Home Geen categorie Acina bekijkt de wereld door een dubbel diafragma

Acina bekijkt de wereld door een dubbel diafragma

0

 

MORTSEL – Cicero schreef ooit dat het gelaat de ziel weerspiegelt en de ogen haar verraden. Je leest inderdaad veel in iemands ogen. Het diafragma van ons oog is de iris, een ringvormig orgaan achter het hoornvlies. Het licht valt op het netvlies. Verklein je de doorlaatopening, dan krijg je minder licht binnen. Vergroot je deze, dan komt er meer licht binnen. Zo speelt een fotograaf ook met licht.

200 jaar geleden maakte Joseph Nicéphore Niépce foto’s door een plaat met een lichtgevoelig materiaal in een camera obscura bloot te stellen aan licht. Het beeld was een negatiefbeeld dat niet was gefixeerd en dus door verdere belichting buiten de camera obscura verloren ging. De beelden die waren gemaakt met deze techniek noemde hij retinas, wat netvlies betekent.

De tijd van het lichtgevoelige bitumen ligt achter ons, maar bekijkt de fotoclub van Mortsel, ACINA, de wereld nog met dezelfde ogen? Inderdaad, zij werkt met een dubbel diafragma: het menselijke en het mechanische.

De fotoclub werd ruim 50 jaar geleden boven de doopvont gehouden. In ‘De worstenpan’ in Borgerhout, ‘het Koningske’ in de Wolstraat, het Alpheusdal in Berchem zochten fotografen een onderkomen om hun ambachtelijke producties te maken en aan te sturen. Geen moeder bij de haard wilde haar deuren openen voor de kruisvaarders van het licht!

 

Fotografie is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk ‘schrijven met licht’, maar wordt er nog met licht geschreven? De fotograaf neemt immers foto’s, maar met de huidige digitale technieken maakt hij ook foto’s. Met computerprogramma’s bewerkt hij ze tot een eigen product.

ACINA helpt en ondersteunt mensen die foto’s ‘nemen’ en een verhaal opbouwen. Je blik ziet een leuke compositie en die wil je vastleggen. Zo maak je foto’s.

Oorspronkelijk waren fotografen rondreizende kunstschilders. Zij namen hun apparatuur, glasplaten inbegrepen, mee op reis. Er is niets nieuws onder de zon. De lederen tent als donkere kamer werd vervangen door de computer en de cineasten van ACINA componeren nu digitale beeldverhalen. Geen onderwerp gaan ze uit de weg. De passie van het beeld stuurt het verhaal aan: de werking van een getijdenmolen, het historische verhaal van Oradour-sur-Glane, het nieuwe spoorwegstation van Luik, het erotische leven van de fuut, die mooie reiservaring. Alles is mogelijk. De compositie, de vlakverdeling, het spel van kleuren en de scherpte zorgen voor een goed beeld. Geen computer die dat veranderen kan. Van een slechte foto maak je nooit een goede!

Fotografie houdt deze beeldkunstenaars duidelijk jong en vitaal. Zij zoeken steeds naar leuke beeldhoeken. Een klein beetje na-ijver is nooit ver weg. Waarom zag ik dat niet? We stonden toch op dezelfde plaats? Verrassend, die invalshoek, die lichtinval, dat spel van grijs en wit!

Ken jij de moderne blunders van de fotograaf? Doe je aan onderwaterfotografie, vergeet dan je geheugenkaartje niet en laad de batterij op, want die zeldzame vis komt voor jou niet poseren en die prachtige zeilschepen zie je niet elke dag in Antwerpen.

dp-20-b-acina-bekijkt-de-wereld-hoge-res-_dsc1130

Wil je iets meer zien? Kom dan naar het 51ste foto- en multimediagebeuren van ACINA op 20 november. Van 11.00h tot 17.00h zetten we de camera’s scherp met filmprojecties en audiovisuele producties in ’t Centrum, Osylei 43 in Mortsel.

Op 18, 25 januari en 1 februari 2017 geeft ACINA initiatie in de fotografie. De toegang is gratis. Wil je iets meer leren, neem dan contact op met Paul Van Nijlen (tel. 03 385 16 67) of Ludo Boeij (tel. 03 646 87 06) en ontdek de passie van het beeld (klik op: www.acina-multimedia.be). Iedereen is welkom!

Dirk Brentjens

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here