Afbeelding

Museum Plantin-Moretus vernieuwd

Nieuws

ANTWERPEN - Op 30 september 2016 heropent het volledig vernieuwde Museum Plantin-Moretus zijn deuren. Het Antwerpse museum, als enige ter wereld erkend als Unesco Werelderfgoed, krijgt niet alleen een nieuwbouw met leeszaal en depot. Ook de vaste museumopstelling wordt helemaal aangepast en gemoderniseerd. De totaalkost van de werken bedraagt zo’n 4,5 miljoen euro.

Het Museum Plantin-Moretus is het woonhuis met uitgeverij van de familie Plantin–Moretus. De oudste drukwerken ter wereld staan hier. 140 jaar geleden verkocht Edward Moretus het woonhuis met uitgeverij aan de stad Antwerpen om van het complex een museum te maken. Het oudste museum van de stad staat sinds 2005 als enige museum op de Unesco Werelderfgoedlijst. Op 15 juli 2005 werd het hele woonhuis met uitgeverij erkend als ‘Unesco Werelderfgoed’. Het archief van de drukkerij van Christoffel Plantin werd door de Unesco al in 2002 erkend tot het roerend cultureel werelderfgoed en kreeg zo de erkenning als ‘Memory of the World’. In november 2014 startten de werken voor een nieuwbouw met leeszaal en depot in de Heilige Geeststraat. Op 5 april werd er begonnen aan de nieuwe museumopstelling. De geselecteerde scenografen Caroline Voet en Leen De Brabandere kregen de opdracht om de figuur van Christoffel Plantin weer tot leven te laten komen en de sfeer op te wekken die eeuwenlang hing in de historische ‘Officina Plantiniana’. Ze respecteren daarbij de originele setting van het woonhuis en de drukkerij op de Vrijdagmarkt, maar maken ook gebruik van soundscapes, videobeelden en ingenieuze belichtingstechnieken.

Op de gelijkvloerse verdieping maakt men kennis met de visionaire uitgever Christoffel Plantin. Plantin, een Fransman afkomstig uit de omgeving van Tours, vestigde zich in Antwerpen omstreeks 1550. Zijn uitgeverij groeide uit tot een multinational met filialen in Leiden en Parijs. Met de meertalige bijbel Biblia Regia wist hij de Spaanse koning Filips II te overtuigen van zijn topdrukwerk en verkreeg hij het privilege om liturgische werken te exporteren tot in Latijns–Amerika. Hij werd de stamvader van een uitgeversdynastie en gedurende negen generaties bleef ‘De Gulden Passer’, het woonhuis met uitgeverij, in handen van de familie. In de nieuwe museumopstelling maakt de bezoeker kennis met verschillende aspecten van de bijzonder veelzijdige Plantin. Zo wordt hij geportretteerd als familieman, uitgever, bedrijfsleider, handelaar en drukker van topdrukwerk. Plantin was de geliefde uitgever van wetenschappers en humanisten en daagde hen uit om met hem betere en nauwkeurigere wetenschappelijke werken te publiceren. Kiliaan legde op de Vrijdagmarkt de basis van het Nederlandstalige woordenboek, Simon Stevin pleitte voor het decimaal stelsel en met de Nederlandstalige uitgave van Valverde werden de ‘barbiers en chirurgijnen’ destijds op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de geneeskunde. Ortelius en Mercator gingen over de toonbank op de Vrijdagmarkt en met de uitgaven van Lobelius, Dodoens en Clusius kreeg de plantkunde een boost.

Op de eerste verdieping ligt de focus niet op Plantin zelf, maar op de uitgeverij waarmee hijzelf en zijn nazaten Antwerpen op de kaart zette. Aan de hand van tien topwerken ontdekt de bezoeker hoe belangrijk deze Antwerpse uitgeverij geweest is voor de ontwikkeling van de mensheid – niet voor niets zijn de archieven van het museum erkend als Memory of the World.

Het vernieuwde museum blijft maximaal inzetten op kwaliteit en wetenschappelijkheid, maar mikt in de toekomst ook op een breder publiek en in het bijzonder op gezinnen met kinderen. Zo brengt de nieuwe audioguide de historische bewoners van het huis tot leven, worden in de scenografie verschillende foto-opportuniteiten ingelast, komt er een familiespel, kunnen bezoekers zich uitdossen in de historische outfits van weleer en krijgt iedereen de mogelijkheid om een eigen drukwerk te maken. In het kader van alle werkzaamheden wordt het museum gefaseerd gesloten.

EM