Oudegodje van verdienste gaat naar Albert Van Wassenhove

7 B Oudegodje van verdienste BEW 1010196

MORTSEL – Burgers willen in Mortsel meewerken aan de promotie van hun stad. Vakmensen en heemkundigen spitten in ons verleden. De lokale economie vertaalde oude gerechten of bracht nieuwe ambachtelijke producten met een streekverhaal op de markt. Voor burgemeester Erik Broeckx was het meer dan tijd om een specifiek burgerproject in de ‘pintjes’ te zetten.

De Academie voor de Streekgebonden Gastronomie hield op 15 maart een causerie in kasteel Fruithof. Het thema van de lezing was We zitten aan, aan het banket’. Tijdens de lezing gaf de heer Albert Van Wassenhove (oud-leraar PIVA en lid van de RvB van de ASG) een overzicht van onze eetgewoontes door de eeuwen heen: de rode draad in de postiljon-, sneukel- en proevertjesroutes door Mortsel. Samen met de heer Van Wassenhove konden we 10 keukenlabo’s organiseren, waardoor we de stad Mortsel opnieuw op de kaart zetten. Een recente studie over de menukaarten van Lieven Gevaert zal binnenkort geïntegreerd worden in de pop-uptentoonstelling rond 150 jaar Lieven Gevaert. Het tiende keukenlabo werd georganiseerd ten huize van de chef-kok en in samenwerking met onze lokale, ambachtelijke slager Jan Beyens werd een ‘Hamburger ham in regencekorst’ bereid.

7 B Oudegodje van verdienste BEW 1010192

Erik Broeckx verwees naar de inzet van talrijke vrijwilligers en handelaars die Mortsel op streekgastronomisch vlak opnieuw op de kaart zetten. “De Academie voor de Streekgebonden Gastronomie werd in Mortsel opgericht, maar we willen specifiek iemand uit Mortsel huldigen, die als werkend lid van de ASG, maar ook als oud-leerkracht van PIVA actief meewerkt aan onze keukenlabo’s. Samen met de lokale vaklui kunnen zo nieuwe producten voorgesteld worden: de Mortselse kibbeling (STELOY), de vispastei (STELOY), de frisco ALASKA (Bakkerij Michielsen), het vleespasteitje (Slagerij Beyens), het kasteelbrood bereid met Oudegodje, de Lobbeskoeken (Bakkerij Raphaël), de kaassoesjes (Côté Sud) en talrijke andere producten en gerechten zagen dankzij de actieve burgercampagne ‘MORTSEL: WEER (H)EERLIJK THUIS!’ het levenslicht. Dit verdient een Oudegodje van verdienste”, aldus de burgemeester.

 

Tekst: Dirk Brentjens – Foto’s: F. Van Roosendael

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page