Mensen zijn Media : WHY?

DSC_0785

Terwijl mensen meestal vragen ‘wat’ we eigenlijk doen, schotelt My Coach Café mij een veel interessantere en terechte vraag voor: waarom? Waarom steek ik mijn hart, ziel, tijd en energie in uitgeverij Mensen zijn Media?

Uitgeverij Mensen zijn Media geeft twee magazines uit in de zuidrand van Antwerpen: ’t Periodiekske en De Passant. De kosten van deze uitgaven worden volledig gedragen door betalende adverteerders en dit is een antwoord op de ‘hoe’-vraag. Adverteerders blijven aantrekken, is alleen mogelijk wanneer je magazines inhoudelijk voldoende te bieden hebben. Gelukkig schrijf ik graag en bovendien bepaal ik de redactionele inhoud van onze magazines grotendeels zelf.

Door de jaren heen werd me meer en meer duidelijk ‘waarom’ ik dit zo graag doe. Ik ben van kindsbeen gefascineerd door mensen en vooral door de vraag waarom mensen zich gedragen zoals zij zich gedragen. Deze ‘Why’-vraag van My Coach Café is dus een geschenk uit de hemel om dit eens op mezelf toe te passen.

Ik heb nooit begrepen waarom mensen het anderen zo moeilijk kunnen maken en heb geleerd dat het vaak een innerlijke strijd betreft, die wordt geprojecteerd op anderen. Omdat ik enorm veel van mensen hou, wil ik hen motiveren om de focus steeds te richten op geluk en samenhorigheid. “Mensen zijn Media – gelukkig verbonden” is niet toevallig de nieuwe naam (sinds 2015) van de uitgeverij van ’t Periodiekske en De Passant. Ik zou deze nooit hebben kunnen bedenken zonder de afgelopen 10 jaar voor ’t Periodiekske en de laatste 4 jaar voor De Passant te hebben gewerkt.

Why?

Ik geef ’t Periodiekske + De Passant uit om in een ruim gebied (Mortsel, Edegem, Hove, Boechout, Vremde, Kontich en Lint + Berchem, Wilrijk, Aartselaar en Hoboken) en met een lage drempel (gratis huis aan huis verdeeld) geluk en samenhorigheid te promoten. Schoorvoetend begon ik in 2008 wat poëzie te publiceren en dit mondde geleidelijk aan uit in een vaste column, die mensen opriep om geluk en samenhorigheid centraal te stellen. Uit alles wat ik tot dusver heb geschreven, blijkt dat bewustzijn, liefde en zelfontwikkeling de drie belangrijkste ingrediënten zijn om geluk en samenhorigheid binnen handbereik te brengen.

Mensen zijn Media

MensenZijnMedia-Bord-1800x550mm.indd

Omdat zowat iedereen vandaag een smartphone bezit en bijgevolg in de mogelijkheid is om altijd en overal informatie en meningen te delen, is ieder mens als het ware ‘een journalist’.  Meer dan ooit maken mensen het nieuws en worden ‘doofpotten’ alsmaar kleiner.

Anderzijds is ‘media’ ook het meervoud van ‘medium’. Ieder mens is –in een meer spirituele betekenis- een medium, waardoor ‘de geest’ zich in de materie manifesteert. Is het toeval dat het Latijnse woord ‘mens’ letterlijk ‘geest’ betekent? Zijn wij, mensen, overigens niet meer ‘geesten’ met een lichaam dan lichamen met een geest? Wordt het niet stilaan tijd om ons bewustzijn te ontwikkelen en te beseffen dat er veel meer in ons zit dan datgene wat van ons wordt verwacht of dan datgene wat ons wordt toegelaten te zijn?

Gelukkig verbonden

We zijn gelukkig verbonden … met de nadruk eerder op verbonden, dan wel op gelukkig. Tot dusver leidt de verbondenheid tussen mensen nog al te vaak tot conflicten. Niettegenstaande conflicten meestal ook leerkansen inhouden, gaat mijn voorkeur uit naar constructieve contacten, waarbij oog is voor wederzijds respect, luisterbereidheid en … liefde.

Meer ‘bewust zijn’, meer bereidheid tot zelfontwikkeling en meer liefde voor anderen én voor onszelf leggen de nadruk eerst op geluk en dan pas op verbondenheid. Wanneer gelukkige mensen zich met elkaar verbinden, dan schrijven we een heel ander verhaal … Een verhaal dat een blauwdruk zal zijn voor een nieuwe manier van samen leven, voor een nieuwe samenleving. En dat, beste mensen, is ‘WHY’ Mensen zijn Media mijn hart, ziel, tijd en energie verdient!

 

Fik.verbiest@periodiekske.be

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page